Wypełnienie zaleceń dyrektywy będzie oceniane m.in. na podstawie osiągnięcia wymaganego stopnia oczyszczania ścieków. Ze spełnieniem tego warunku możemy mieć problemy.
Meta tuż-tuż…
Dnia 16 kwietnia 2003 r. Polska podpisała Traktat Akcesyjny do Unii Europejskiej, zobowiązując się tym samym do wypełnienia wymagań określonych w poszczególnych dyrektywach – unijnych źródłach prawa. Jednym z najważniejszych w zakresie gospodarki wodnej jest dyrektywa Rady 91/271/ EWG z dnia 21 maja 1991 r. dotycząca oczyszczania ścieków komunalnych, czyli tzw. dyrektywa ściekowa. Zgodnie z aneksem XII Traktatu Akcesyjnego wymagania dotyczące systemów kanalizacji i oczyszczalni ścieków komunalnych wynikające z art. 3, 4, 5 ust. 2 i art. 7 dyrektywy 91/271/ EWG nie będą w Polsce w pełni zastosowane do końca 2015 r. W zakresie jakości oczyszczania ścieków Polska przyjęła metodę wdrożenia dyrektywy ściekowej opartą na art. 5 ust. 4 dyrektywy, dotyczącym tzw. obszarów wrażliwych, zgodnie z którym minimalne zmniejszenie całkowitego ładunku ścieków doprowadzanych do wszystkich oczyszczalni ścieków komunalnych na takim obszarze powinno wynieść co najmniej 75% w odniesieniu do fosforu ogólnego i co najmniej 75% w odniesieniu do azotu ogólnego. Obszar całego naszego kraju został uznany za wrażliwy, zgodnie z wytycznymi określonymi w załączniku II do dyrektywy, co oznacza, że powinny na nim zostać zastosowane bardziej rygorystyczne metody oczyszczania ścieków komunalnych ze względu na ich potencjalny wpływ na stan wód na tym obszarze.
W 2003 r. w Ministerstwie Środowiska przy współpracy z gminami z całej Polski stworzony został Krajowy Program Oczyszczania Ścieków Komunalnych (KPOŚK), zatwierdzony przez rząd dnia 16 grudnia 2003 r. Wykazano w nim tzw. aglomeracje, z terenów których ścieki powinny być zbierane i oczyszczane w odpowiedni określony w dyrektywie sposób. W treści KPOŚK znalazł się między innymi spis inwestycji niezbędnych do realizacji w celu osiągnięcia wymaganego stopnia redukcji zanieczyszczeń, przy czym analiza aglomeracji tworzących KPOŚK wykazała, że w celu osiągnięcia niezbędnych 75% redukcji podwyższone oczyszczanie biogenów należy zastosować w aglomeracjach większych, o RLM powyżej 15 tys. Wymagany efekt ekologiczny we wszystkich aglomeracjach powinien zostać osiągnięty do końca 2015 r.
Ostatnia deska ratunku
W 2011 r. Komisja Europejska (KE) zakwestionowała sposób interpretacji dyrektywy ściekowej przez Polskę, wskazując, że właściwym sposobem jej realizacji jest zastosowanie art. 5 ust. 2, zgodnie z którym ścieki komunalne odprowadzane do systemów zbierania, przed odprowadzeniem do obszarów wrażliwych, powinny być poddawane bardziej rygorystycznemu oczyszczaniu niż określone w art. 5 ust. 4, w odniesieniu do wszystkich zrzutów z aglomeracji o RLM wynoszącej ponad 10 tys.
Władze Polski po analizie przedstawionych błędów w transpozycji dyrektywy 91/271/EWG do polskiego prawa postanowiły dokonać stosownych zmian prawnych w zakresie ustaw, rozporządzeń wykonawczych oraz samego KPOŚK. Prace w przywołanych dokumentach trwały do 2014 r w porozumieniu z odpowiednimi organami KE. Ustawą [3] określono ostateczny termin weryfikacji obszarów i granic aglomeracji – do dnia 31 lipca 2014 r. wójtowie, burmistrzowie oraz prezydenci miast mieli czas, aby złożyć propozycje zmian w zakresie aglomeracji, natomiast do dnia 31 grudnia 2014 r. sejmiki województw powinny w tym zakresie podjąć właściwe uchwały. Ustawodawca liczył na to, że gminy, analizując dane dotyczące swoich aglomeracji i posiadając już wiedzę na temat wymagań KE w zakresie stosowania art. 5 ust. 2 dyrektywy ściekowej, będą wnioskowały o zmniejszenie aglomeracji w taki sposób, aby ich wielkość wynosiła poniżej granicznych 10 tys. RLM. Tak też się stało, jednak procedura wyznaczania oraz zmiany aglomeracji są długotrwałe, więc nie we wszystkich przypadkach niezbędne uchwały zostały podjęte, nawet jeśli wnioski zostały złożone w określonym terminie. Dla gmin oznacza to, że wnioskowane przez nie zmiany nie zostaną uwzględnione w zaktualizowanym Programie, a stopień wypełnienia dyrektywy będzie oceniany w odniesieniu do nieaktualnego już kształtu aglomeracji. Nie wiadomo do końca, kto zostanie obarczony winą za ten stan – czy sejmiki województw, które nie zdążyły podjąć uchwał w ustawowym terminie, czy ustawodawca, określający nierealne terminy, czy też gminy, którym w związku z realizacją KPOŚK narzucane są kolejne obowiązki.
Co to oznacza?
Krótka analiza stanowiska KE prowadzi do wniosku, że podwyższone usuwanie azotu i fosforu powinno zostać zastosowane również w aglomeracjach o wielkości 10 000-15 000 RLM, które dotychczas utrzymywane były w przeświadczeniu, że nie mają takiego obowiązku. Oznacza to również, że określone w KPOŚK inwestycje nie obejmują działań niezbędnych do dostosowania oczyszczalni ścieków obsługujących te aglomeracje do bardziej rygorystycznych wymagań odnośnie do oczyszczania ścieków komunalnych. A zatem dla części aglomeracji o newralgicznej wielkości może oznaczać to problem ze spełnieniem wymagań Komisji Europejskiej w zakresie wypełnienia zaleceń dyrektywy ściekowej.
Co istotne, obowiązek podwyższonego stopnia oczyszczania ścieków dotyczy nie tylko wszystkich oczyszczalni o wielkości powyżej 10 000 RLM, lecz również wszystkich oczyszczalni obsługujących daną aglomerację o wielkości powyżej 10 000 RLM (bez względu na wielkość samych oczyszczalni). Wydaje się, że wymaganie dotyczące stosowania podwyższonego usuwania biogenów we wszystkich oczyszczalniach ścieków na terenie aglomeracji, na przykład w oczyszczalniach przydomowych, jest nieegzekwowalne. Kto i w jaki sposób będzie prowadził kontrole w zakresie wypełniania wymagań przez takie oczyszczalnie? Nie zostało to określone w obowiązujących przepisach.
Czy zdążą?
Dodatkowo kwestia przejścia ze stosowania art. 5 ust. 4 na art. 5 ust. 2 dyrektywy ściekowej wiąże się ze zintensyfikowaniem prac organów właściwych do wydawania pozwoleń wodnoprawnych oraz zintegrowanych. Zapis ustawy [3] obliguje ich do dokonania przeglądu obowiązujących pozwoleń wodnoprawnych na wprowadzanie ścieków komunalnych do wód lub do ziemi i pozwoleń zintegrowanych, udzielonych dla oczyszczalni ścieków w aglomeracjach o wielkości równoważnej liczby mieszkańców od 10 000, w celu zweryfikowania warunków, na jakich zostały one wydane, oraz ich zgodności z obowiązującym obecnie rozporządzeniem [4]. Termin realizacji tego obowiązku, określony przez ustawodawcę, jest wyjątkowo krótki, ponieważ organy mają czas do końca bieżącego roku. Rzecz nie kończy się natomiast na dokonaniu przeglądów. W przypadku stwierdzenia niezgodności z rozporządzeniem pozwolenia muszą zostać zmienione bądź uchylone i udzielone ponownie w sposób zgodny z obowiązującymi przepisami. Tutaj również jako ostateczny termin określono dzień 31 grudnia 2015 r. Należy podkreślić, że zmiana czy też uchylenie decyzji dotyczącej udzielenia pozwolenia wodnoprawnego w celu dostosowania go do obowiązujących przepisów nie wymaga uzyskania zgody strony.
2015 r. i co dalej?
Osiągnięcie efektu ekologicznego w aglomeracjach powinno nastąpić najpóźniej 31 grudnia 2015 r. Stopień wypełnienia wymagań dyrektywy ściekowej będzie oceniany na podstawie stopnia skanalizowania poszczególnych aglomeracji (powinien on wynosić blisko 100%), dostosowania przepustowości oczyszczalni do ilości ścieków komunalnych, powstających na terenie aglomeracji, oraz osiągnięcia wymaganego stopnia oczyszczania ścieków. Ze spełnieniem tego ostatniego warunku Polska może mieć problemy. A w przypadku niewypełnienia wymagań dyrektywy KE ma prawo wystąpić do europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) o naliczenie stosownych kar. W jakiej wysokości – nie wiadomo.
Dotychczasowe doświadczenia wskazują, że naliczanie kar przez ETS przebiega stosunkowo wolno. Przykładem może być Luksemburg, który zobowiązania wynikające z dyrektywy powinien wypełnić w 1999 r. Komisja Europejska po raz pierwszy wniosła do ETS skargę przeciw Luksemburgowi w 2005 r. W wydanym rok później wyroku Trybunał stwierdził uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego ciążącym na Luksemburgu na mocy dyrektywy. Komisja Europejska w 2011 r. oceniła, że stwierdzone zaniedbania nadal nie zostały usunięte i wystąpiła do ETS o nałożenie na Luksemburg obowiązku zapłaty okresowej kary pieniężnej w wysokości 11 340 EUR za każdy dzień zwłoki (licząc od dnia ogłoszenia wyroku), a także dziennej stawki ryczałtu w wysokości 1248 EUR (licząc od dnia ogłoszenia pierwszego wyroku). W konsekwencji Luksemburg został zobowiązany do zapłaty ryczałtu w wysokości 2 mln EUR, nastąpiło to jednak po ponad 10 latach od daty, w której zobowiązania wynikające z dyrektywy powinny być spełnione. Wizja kar jest realna, choć ich wysokość i termin nałożenia nieznany. Nie zwalnia to jednak Polski z obowiązku dołożenia wszelkich starań w celu realizacji zadań, do których wypełnienia się zobowiązaliśmy, podpisując Traktat Akcesyjny do UE.
SŁOWNICZEK
KPOŚK – Krajowy Program Oczyszczania Ścieków Komunalnych, zatwierdzony przez Radę Ministrów z dnia 16 grudnia 2003 r., kolejne aktualizacje Programu zostały zatwierdzone przez Radę Ministrów:
I aktualizacja – 7 czerwca 2005 r.,
II aktualizacja – 2 marca 2010 r.,
III aktualizacja – 1 lutego 2011 r.
Aglomeracja – teren, na którym zaludnienie lub działalność gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki komunalne były zbierane i przekazywane do oczyszczalni ścieków albo do końcowego punktu zrzutu tych ścieków. Warunkiem wyznaczenia aglomeracji w ramach Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych jest wielkość powyżej 2000 RLM.
RLM – równoważna liczba mieszkańców. Oznacza wielkość ładunku substancji organicznych biologicznie rozkładalnych, wyrażonych jako wskaźnik pięciodobowego biochemicznego zapotrzebowania na tlen (BZT5) w ilości 60 g tlenu na dobę. Wielkość RLM została inaczej zdefiniowana w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 22 lipca 2014 r. w sprawie sposobu wyznaczania obszaru i granic aglomeracji (Dz.U. poz. 995):
Równoważna liczba mieszkańców aglomeracji (RLM aglomeracji) wyznaczana jest na podstawie ładunku zanieczyszczeń w aglomeracji. RLM aglomeracji uwzględnia ścieki pochodzące od stałych mieszkańców aglomeracji (w przeliczeniu: 1 RLM aglomeracji = 1 stały mieszkaniec aglomeracji), ścieki pochodzące z przemysłu, a także ścieki od osób czasowo przebywających w aglomeracji (w przeliczeniu: 1 RLM aglomeracji = 1 zarejestrowane miejsce noclegowe), odbierane systemem kanalizacji zbiorczej lub dostarczane w inny sposób do oczyszczalni ścieków w aglomeracji.
RLM aglomeracji – parametr określający ładunek zanieczyszczeń odprowadzanych we wszystkich rodzajach ścieków powstających na terenie aglomeracji; na potrzeby KPOŚK RLM aglomeracji uwzględnia ścieki pochodzące od stałych mieszkańców aglomeracji (w przeliczeniu: 1 RLM aglomeracji = 1 stały mieszkaniec aglomeracji), ścieki pochodzące z przemysłu, a także ścieki od osób czasowo przebywających w aglomeracji (w przeliczeniu: 1 RLM aglomeracji = 1 zarejestrowane miejsce noclegowe), odbierane systemem kanalizacji zbiorczej lub dostarczane w inny sposób do oczyszczalni ścieków w aglomeracji.
Joanna Antoniak
Źródła
1. Dyrektywa Rady 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 r. (91/271/EWG).
2. Ustawa z dnia 18 lipca 2001 r. – Prawo wodne (Dz.U. z 2012 r. poz. 145 z późn. zm.).
3. Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 850).
4. Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 18 listopada 2014 r w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz.U. poz. 1800).
5. Komunikat Prasowy nr 152/13 Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.