Organami właściwymi w sprawach wyrobów budowlanych wprowadzonych do obrotu, w zakresie uregulowanym ustawą o wyrobach budowlanych, oraz organami wyspecjalizowanymi, w rozumieniu ustawy o systemie oceny zgodności, są wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego oraz Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Kontrola i nadzór nad rynkiem wyrobów budowlanych
Organami właściwymi w sprawach wyrobów budowlanych wprowadzonych do obrotu, w zakresie uregulowanym ustawą o wyrobach budowlanych, oraz organami wyspecjalizowanymi, w rozumieniu ustawy o systemie oceny zgodności, są wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego oraz Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.
Ponadto prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zgodnie z przepisami ustawy o systemie oceny zgodności jest organem monitorującym funkcjonowanie systemu kontroli w zakresie wyrobów budowlanych wprowadzonych do obrotu w tzw. systemie europejskim z oznakowaniem CE.
Do podstawowych obowiązków organów nadzoru budowlanego należy kontrola wprowadzonych do obrotu wyrobów budowlanych oraz prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie wprowadzonych do obrotu wyrobów budowlanych niespełniających wymagań określonych w ustawie o wyrobach budowlanych.
Kontrola może dotyczyć wyrobu budowlanego, prawidłowości jego oznakowania lub dokumentacji technicznej dotyczącej tego wyrobu.
Właściwe organy nadzoru budowlanego posiadają prawo wstępu na teren, na którym jest prowadzona działalność gospodarcza polegająca na obrocie wyrobami budowlanymi (art. 16 ust. 2 ustawy).
Ustawa o wyrobach budowlanych ustala dwa rodzaje podmiotów, u których można prowadzić kontrole wyrobów budowlanych. Są nimi producent (lub jego upoważniony przedstawiciel – art. 2 pkt 6 ustawy) oraz sprzedawca.
Podczas kontroli przeprowadzanej u producenta organy mogą żądać od producenta przedstawienia w szczególności: deklaracji zgodności wyrobu budowlanego, danych o producencie (gdy kontrolowany jest jego upoważniony przedstawiciel), wykazu uwzględnionych specyfikacji technicznych, uwzględnionych Polskich Norm wyrobu albo aprobat technicznych, ogólnego opisu wyrobu budowlanego, schematów oraz instrukcji obsługi tego wyrobu. W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do zgodności wyrobu budowlanego z wymaganiami określonymi w ustawie o wyrobach budowlanych kontrolujący mogą dodatkowo zażądać przedstawienia dokumentów związanych z oceną zgodności, a zwłaszcza sprawozdania z przeprowadzonych badań i informacji o wewnętrznej (zakładowej) produkcji. Natomiast w sytuacji gdy kontrolowany wyrób stwarza zagrożenie dla życia, zdrowia, mienia lub środowiska, właściwy organ nadzoru budowlanego może zażądać od producenta przedstawienia pełnej dokumentacji technicznej.
Jeżeli producent nie przedstawi dokumentów związanych z oceną zgodności wyrobu budowlanego lub gdy z przedstawionych dokumentów nie wynika, że wyrób budowlany spełnia odpowiednie wymagania, organ kontrolujący może poddać wyrób budowlany badaniom lub zlecić ich przeprowadzenie. W celu ustalenia, czy wyrób spełnia wymagania, można pobierać próbki wyrobu budowlanego i próbki kontrolne, których badanie przez akredytowane laboratorium może zlecić kontrolujący organ.
W przypadku potrzeby przeprowadzenia badań w celu stwierdzenia, czy wyrób budowlany spełnia ustawowe wymagania, właściwy organ można wydać postanowienie o zabezpieczeniu wyrobu budowlanego albo jego określonej partii.
Podczas kontroli przeprowadzanej u sprzedawcy kontrolujący organ może od niego żądać w szczególności: wskazania nazwy i adresu producenta, ogólnego opisu wyrobu budowlanego, schematów oraz instrukcji obsługi tego wyrobu.
Ponadto podczas kontroli zarówno u producenta, jak i sprzedawcy kontrolujący może m.in: badać dokumenty w zakresie objętym kontrolą oraz żądać od producenta sporządzenia ich kopii i tłumaczeń na język polski, dokonywać oględzin wyrobów, pobierać nieodpłatnie próbki wyrobów budowlanych do badań.
W przypadku stwierdzenia, że wyrób budowlany nie spełnia wymagań ustawowych w wyniku kontroli dotyczącej sprzedawcy, organ orzeka:
– zakaz dalszego przekazywania określonej partii wyrobu, nakładając na producenta obowiązek zapewnienia usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w wyznaczonym terminie (gdy nieprawidłowości nie zostaną usunięte – zakaz obrotu określoną partią wyrobu budowlanego), albo
– nakaz wycofania z obrotu wyrobu albo jego określonej partii.
Decyzje podlegają natychmiastowemu wykonaniu.
W przypadku stwierdzenia,że wyrób budowlany nie spełnia wymagań ustawowych w wyniku kontroli dotyczącej producenta, organ orzeka:
– wstrzymanie wprowadzania do obrotu wyrobu budowlanego albo jego określonej partii, nakładając obowiązek usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości w wyznaczonym terminie (gdy nieprawidłowości nie zostaną usunięte – wycofanie z obrotu wyrobu budowlanego lub jego określonej partii), albo
– wycofanie z obrotu wyrobu budowlanego albo jego określonej partii lub
– ograniczenie dalszego przekazywania wyrobu użytkownikowi, konsumentowi i sprzedawcy.
W sytuacji wydania decyzji, w wyniku kontroli u producenta, dotyczącej wycofania z obrotu wyrobu budowlanego lub ograniczenia jego dalszego przekazywania organ nakazuje ponadto powiadomienie konsumentów lub użytkowników wyrobu o stwierdzonych niezgodnościach. W decyzji o wycofaniu z obrotu, wydanej w wyniku kontroli u sprzedawcy, organ nadzoru może również nakazać producentowi odkupienie wyrobu na żądanie osób, które nim władają.
W przypadku stwierdzenia przez właściwy organ, że wyrób nie spełnia ustawowych wymagań, organ ten może nakazać zniszczenie wyrobu budowlanego na koszt producenta, jeżeli w inny sposób nie można usunąć zagrożeń spowodowanych przez ten wyrób.
W odniesieniu do wyrobów budowlanych podlegających oznakowaniu znakiem budowlanym wydanie decyzji nakazujących wycofanie z obrotu wyrobu lub jego określonej partii lub zakazujących obrotu określoną partią – w wyniku kontroli u sprzedawcy – lub decyzji nakazujących wycofanie z obrotu wyrobu lub jego określonej partii – w wyniku kontroli u producenta – skutkuje wpisem do Krajowego Wykazu Zakwestionowanych Wyrobów Budowlanych (KWZWB).
Wykaz ten prowadzi Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego i jest on publicznie dostępny na stronie internetowej GUNB. Po udokumentowaniu przez producenta wycofania z obrotu zakwestionowanego wyrobu lub usunięcia niezgodności zakwestionowanego wyrobu z ustawowymi wymaganiami wpis jest usuwany z KWZWB najwcześniej po upływie 6 miesięcy od dnia, którym omawiane decyzje stały się ostateczne.
W stosunku do wyrobów budowlanych oznakowanych CE podobny wykaz w formie rejestru wyrobów niezgodnych z zasadniczymi lub innymi wymaganiami jest prowadzony przez prezesa UOKiK.
W latach 2004–2008 organy nadzorubudowlanego skontrolowały ogółem 21,92 tys. wyrobów budowlanych wprowadzonych do obrotu. Udział w tych kontrolach wyrobów oznakowanych CE wyniósł 26,4%, wyrobów oznakowanych znakiem budowlanym – 72,7%, zaś kontroli wyrobów jednostkowego zastosowania w obiekcie budowlanym – 0,6%. W wyniku kontroli stwierdzono wystąpienie nieprawidłowości w stosunku do 7,96 tys. wyrobów budowlanych, w tym do 10,6% wyrobów oznakowanych CE i do 63,9% wyrobów oznakowanych znakiem budowlanym. Nieprawidłowości dotyczące oznakowania stanowiły 65%, a nieprawidłowości w kontrolowanych dokumentach wyrobu – 35%.
Wyroby budowlane zostały skontrolowane podczas 8841 kontroli u podmiotów, tj. sprzedawców i producentów,
W rezultacie przeprowadzonych działań kontrolnych w latach 2004–2008, dotyczących wyrobów budowlanych wprowadzonych do obrotu, organy nadzoru wszczęły ogółem 3926 postępowań administracyjnych i wydały ogółem 4524 orzeczenia.
Organy wydały ogółem 1627 decyzji administracyjnych, w tym 987 nakazowych i 648 decyzji zakazowych. Wydano ogółem 519 decyzji skutkujących wpisem do Krajowego Wykazu Zakwestionowanych Wyrobów lub do rejestru wyrobów niezgodnych prowadzonego przez UOKiK.
© John Holst – Fotolia.com
Kontrola i nadzór nad stosowaniem wyrobów budowlanych
Za właściwe zastosowanie podczas wykonywania robót budowlanych odpowiednich, tj. wprowadzonych do obrotu, wyrobów budowlanych jest odpowiedzialny kierownik budowy/robót. Jest on obowiązany przechowywać dokumenty stanowiące podstawę wykonania robót budowlanych (art. 46 ustawy – Prawo budowlane), co dotyczy głównie: pochodzenia zastosowanego wyrobu budowlanego (sprzedawca), oświadczenia dotyczącego wyrobów budowlanych jednostkowo zastosowanych w obiekcie budowlanym, oznakowania wbudowywanych wyrobów oraz dołączonych informacji o tych wyrobach.
Oznakowanie CE składa się z określonego wzorem znaku zgodności (w zał. nr 2 ustawy o wyrobach budowlanych) oraz numeru identyfikacyjnego notyfikowanej jednostki certyfikującej, jeżeli brała ona udział w zastosowanym systemie oceny zgodności wyrobu budowlanego. Oznakowaniu temu powinny towarzyszyć dodatkowe informacje, zawierające: dane o producencie i zakładzie produkującym wyrób, dane o upoważnionym przedstawicielu (jeżeli producent ma siedzibę poza EOG i ustanowił przedstawiciela), ostatnie dwie cyfry roku, w którym umieszczono oznakowanie CE na wyrobie budowlanym, numer certyfikatu zgodności (jeżeli taki był wymagany), dane umożliwiające identyfikację cech i deklarowanych właściwości użytkowych wyrobu budowlanego, jeżeli wynika to ze zharmonizowanej specyfikacji technicznej wyrobu.
Oznakowania znakiem budowlanym (ustalonym we wzorze zgodnie z zał. nr 1 do ustawy o wyrobach budowlanych) dokonuje producent po wystawianiu krajowej deklaracji zgodności. Dołączona do wyrobu informacja powinna zawierać: dane o producencie i zakładzie produkującym wyrób, identyfikację wyrobu budowlanego (nazwa, nazwa handlowa, typ, odmiana, gatunek i klasa wg specyfikacji technicznej), numer i rok publikacji PN wyrobu lub aprobaty technicznej (z którą potwierdzono zgodność wyrobu), numer i datę wystawienia krajowej deklaracji zgodności, inne dane wynikające ze specyfikacji technicznej, nazwę jednostki certyfikującej biorącej udział w zastosowanym systemie oceny zgodności wyrobu budowlanego.
Dokumentowanie pochodzenia wyrobu budowlanego jest szczególnie istotne w sytuacji, gdy na podstawie oględzin czy stwierdzonych nieprawidłowości w oznakowaniu (lub braku wymaganego oznakowania) wyrobu albo w informacji o wyrobie zachodzi potrzeba podjęcia działań przez właściwy wojewódzki organ nadzoru budowlanego.
Do ustawowych obowiązków kierownika budowy należy m.in. zorganizowanie budowy i kierowanie budową obiektu budowlanego w sposób zgodny z projektem i pozwoleniem na budowę, przepisami, w tym techniczno-budowlanymi oraz przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy. Kierownik budowy jest odpowiedzialny za właściwe użycie, tj. wbudowywanie wyrobów przy wykonywaniu robót budowlanych. Wiąże się to z zapewnieniem przestrzegania odpowiednich rygorów technicznych, technologicznych i organizacyjnych związanych z wykonywaniem robót budowlanych z zastosowaniem tych wyrobów.
Stosownie do ustaleń art. 34 ust. 3 pkt 2 ustawy – Prawo budowlane projekt architektoniczno-budowlany powinien zawierać m.in. niezbędne rozwiązania techniczne i materiałowe.
Wymaga podkreślenia, że również na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.) zamawiający (inwestor) opisuje przedmiot zamówienia na roboty budowlane za pomocą dokumentacji projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych. W odniesieniu do wyrobów budowlanych specyfikacje te zawierają wymagania dotyczące ich właściwości oraz niezbędne wymagania związane z ich przechowywaniem, transportem, warunkami dostawy, składowaniem i kontrolą jakości – przy czym poszczególne wymagania są odnoszone do postanowień norm.
Do ustawowych obowiązków inspektora nadzoru inwestorskiego należy m.in. sprawdzanie jakości wykonywanych robót i wbudowanych wyrobów budowlanych, a szczególnie zapobieganie zastosowaniu wyrobów budowlanych wadliwych i niedopuszczonych do stosowania w budownictwie (art. 26 pkt 2 ustawy). Tym samym jest on współodpowiedzialny za prawidłowy, zgodny z projektem, wiedzą techniczną i przepisami, przebieg budowy z zastosowaniem odpowiednich wyrobów budowlanych.
Organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego sprawują nadzór i kontrolę nad przestrzeganiem przepisów Prawa budowlanego także w zakresie stosowania wyrobów budowlanych (art. 81 ust. 1 pkt 1e). Przy wykonywaniu zadań określonych w ustawie – Prawo budowlane organy te mogą żądać od uczestników procesu budowlanego, właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego informacji lub udostępnienia dokumentów m.in. świadczących o dopuszczeniu wyrobu budowlanego do obrotu albo jednostkowego zastosowania w obiekcie budowlanym (art. 81c ust. 1 pkt 2).
Do zadań organów nadzoru budowlanego należy kontrola przestrzegania i stosowania przepisów Prawa budowlanego, która obejmuje również sprawdzanie dopuszczenia do stosowania w budownictwie wyrobów budowlanych. Są one uprawnione do prowadzenia kontroli budów w zakresie zgodności wykonywania robót budowlanych z przepisami Prawa budowlanego, projektem budowlanym i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na budowę, co obejmuje także prawidłowość zastosowania wyrobów budowlanych podczas wykonywania robót budowlanych.
W czasie wykonywanej przed wydaniem pozwolenia na użytkowanie obowiązkowej kontroli budowy, w celu stwierdzenia prowadzenia jej zgodnie z ustaleniami i warunkami określonymi w pozwoleniu na budowę, organy nadzoru budowlanego sprawdzają również wyroby budowlane szczególnie istotne dla bezpieczeństwa konstrukcji i bezpieczeństwa pożarowego (art. 59a ustawy).
Z powyższego wynika, że w Prawie budowlanym jest zapewniona kontrola przestrzegania przepisów w zakresie stosowania wyrobów budowlanych dopuszczonych do obrotu podczas przebiegu procesu budowlanego.
Podsumowanie
Wpływ wyrobów budowlanych na bezpieczeństwo obiektu budowlanego i spełnianie innych wymagań podstawowych został szczególnie uwzględniony w ustaleniach Dyrektywy Rady Nr 89/106-EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia przepisów prawnych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących wyrobów budowlanych, które zostały wdrożone w omówionych przepisach Prawa budowlanego i ustawy o wyrobach budowlanych.
Osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie: projektant, kierownik budowy i inspektor nadzoru inwestorskiego, powinny wykazywać się wnikliwą znajomością tych przepisów, zarówno z uwagi na uwzględnianie w projekcie odpowiednich wyrobów budowlanych, jak i ich stosowanie podczas wykonywania robót budowlanych. Znaczące w tym procesie jest zachowanie odpowiednich wymogów technologicznych przy realizacji robót oraz świadome i odpowiedzialne dokonywanie – zgodnie z art. 36a ustawy – Prawo budowlane – odstępstw od projektu budowlanego, z uwzględnieniem zmian zastosowanych wyrobów budowlanych, które nie powinny naruszać bezpieczeństwa obiektu w projekcie podczas jego budowy i użytkowania.
mgr inż. Elżbieta Janiszewska-Kuropatwa
dyr. Departamentu Wyrobów Budowlanych Główny Urząd Nadzoru Budowlanego
Bibliografia
1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz.U. z 2006 r. Nr 156, poz. 118 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi.
2. Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o wyrobach budowlanych (Dz.U. Nr 92, poz. 881 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi.
3. Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz.U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2087 z późn. zm.) wraz z aktami wykonawczymi.
4. Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. Nr 19, poz. 177 z późn. zm.).
5. Materiały analityczne GUNB dotyczące kontroli wyrobów budowlanych dopuszczonych do obrotu.