W Centrum-Kulturalno-Kongresowym na Jordankach zawisła „wiecha”. To symboliczny znak, że realizacja jednej z największych inwestycji kulturalnych Torunia powoli zbliża się do końca.
Przebiegające, zgodnie z planem, prace budowlane na Jordankach trwają od kwietnia 2013 r., a obiekt ma być otwarty na jesieni 2015 r. Inwestorem przedsięwzięcia jest Urząd Miasta Torunia. Generalnym wykonawcą wartej 157, 97 mln zł (brutto) inwestycji jest konsorcjum Mostostal Warszawa (lider) – Acciona Infrastruktura (partner).
Budynek będzie miał sześć kondygnacji i ok. 22 tys. m² powierzchni. W jego wnętrzu znajdą się: sala ze sceną mającą kanał dla orkiestry z widownią na 880 miejsc i scena plenerowa na 300 miejsc, a także pomieszczenia techniczne, administracyjne i socjalne. Obok obiektu powstanie parking na 185 stanowisk.
Wielofunkcyjne Centrum Kulturalno-Kongresowe na Jordanach składać się będzie z kilku modułów połączonych od góry szklanymi taflami, dzięki którym inwestycja będzie widna i przestrzenna. Dodatkowo system podwójnych ścian zapewni oszczędność ciepła i dobrą izolację od ulicznego zgiełku. Wzniesiona na obrzeżach miasta, obok zabytkowego zespołu miejskiego Torunia, wpisanego na listę Dziedzictwa Kulturowego Unesco, wielofunkcyjna Sala Koncertowa służyć będzie organizacji imprez koncertowych, teatralnych, operowych i kongresowych.
Głównym założeniem projektu jest wielofunkcyjność budynku polegająca na możliwości dostosowania wnętrza do potrzeb najróżniejszych imprez i wydarzeń kulturalnych. Ma on również pełnić funkcje wystawiennicze i edukacyjne. Swoją siedzibę znajdzie tu również Orkiestra Symfoniczna z Torunia. Jednym z zastosowanych rozwiązań będzie mobilna ściana pomiędzy dużą salą koncertową a salą kameralną, która będzie najwyższą ruchomą przegrodą w Polsce. Dodatkowo element ten będzie pozwalał na zmianę akustyki w zależności od potrzeb. Po jednej stronie obrotowych paneli znajdzie się płaszczyzna pochłaniająca dźwięk, a po drugiej rozpraszająca.
Architektem tej niezwykłej budowli jest znane hiszpańskie biuro architektoniczne – Menis Arquitectos. Fernando Menis, główny projektant i specjalista od wykorzystania betonu w architekturze, zinterpretował historię Torunia na nowo – wpisując nowoczesny obiekt z betonu i cegły w historyczną zabudowę miasta. Specjalnie na potrzeby realizacji projektu na placu budowy utworzono indywidualny zakład produkcji betonu. Wszystkie decyzje dotyczące wyboru materiałów podejmował osobiście główny architekt, który poszukując najodpowiedniejszego odcienia betonu odwiedzał polskie kopalnie melafiru (kruszywo służące do produkcji betonu na Jordankach), aby ocenić jego jakość. Na ich bazie Mostostal Warszawa przygotowywał wiele próbek, z których Fernando Menis wybrał dwie najlepsze, pasujące do barwy cegły – jedną dla ścian wewnętrznych, a drugą do elewacji budynku. Zamysłem projektanta było, aby na powierzchni wyraźnie widoczna była odciśnięta faktura desek. W związku z tym w całym gmachu wykonuje się zróżnicowane pod względem faktury wykończenia ścian, na przykład w przestrzeniach reprezentacyjnych zaprojektowano wzór desek w poziomie, a w pomieszczeniu prób muzyków – w pionie.