Wejherowski klejnot samorządności

20.08.2015

Budowa Filharmonii Kaszubskiej.

Wejherowo, założone w 1643 i przez wojewodę Jakuba Wejhera, na terenie jego kaszubskiej posiadłości, w okresie mię­dzywojennym (do czasu zbudowania Gdyni, co podkreśla prezydent miasta od 1998 r. Krzysztof Hildebrandt) było stolicą jedynego obszaru Polski z do­stępem do morza, ważnym ośrodkiem życia gospodarczego i kulturalnego. W PRL było bazą robotników, głów­nie pracujących w stoczni i portach Gdyni i Gdańska. Dzisiaj może być wzorcowym przykładem pracy samo­rządu lokalnego na rzecz rewitalizacji przestrzeni publicznej zabytkowego, barokowego miasta, z wykorzysta­niem funduszy własnych i unijnych tak, by mieszkało się wygodniej i ładniej. Niewątpliwie taka idea przyświeca­ła budowie, niebagatelnym kosztem 60 mln zł, Wielofunkcyjnego Centrum Kultury (WCK), nazwanego Filharmonią Kaszubską, skrojonego, podobnie jak inwestycje Jakuba Wejhera, na miarę przyszłych czasów, klejnotu samo­rządności „małych ojczyzn”.

 

Widok budowli z lotu ptaka (fot. archiwum Urzędu Miasta w Wejherowie)

 

– Ogłaszając przetarg na projekt budynku – powiedział Krzysztof Hildebrandt – chcieliśmy, by powstał nowoczesny obiekt z akcentami na­wiązującymi do budownictwa klasycz­nego, do tradycji morskich i kaszub­skich regionu, w którym skupiałyby się wszystkie formy kulturalnego życia miasta. Oczekiwaniom tym sprosta­ło biuro architektoniczne APP Arch-Studio z Opola. Wykonawstwo zleciliśmy firmie Eiffage Polska Bu­downictwo Mitex SA. Od przekazania obiektu do eksploatacji w maju 2013 r z WCK skorzystało 175 tys. osób. Budynek, o trzech kondygnacjach nadziemnych i jednej podziemnej, zlo­kalizowany blisko dworca kolejowego, w przestrzeni między starą zabudową mieszkaniową, składa się z połączo­nych dwóch modułów przestrzennych o różnych funkcjach. Przeszklona bryła Filharmonii Kaszubskiej z zanu­rzonym w niej jak w wodzie statkiem, kryjącym wewnątrz salę koncertową, przechodzi w blok wykończony czer­wonym i jasnym piaskowcem, w któ­rym znajdują się garderoby, sale prób, pracownie, pokoje biurowe i gościnne, sala konferencyjna na 100 osób i ka­wiarnia oraz kondygnacja techniczna. Powierzchnia zabudowy obiektu wynosi 2126 m2, całkowita – 8200 m2, a kubatura – 53 562 m3.

Sala koncertowa, z zapadnią dla for­tepianu i specjalistycznym systemem oświetlenia, z fotelami dla 374 wi­dzów, o bardzo dobrej akustyce, rów­nocześnie spełnia funkcję sali kinowej, teatralnej i audytoryjnej.

Budynek zrealizowano w technologii żelbetowej monolitycznej oraz częścio­wo w konstrukcji szkieletowej stalo­wej. Sztywność układu przestrzenne­go zapewniają żelbetowe ściany nośne podłużne i poprzeczne oraz obudowy traktów komunikacyjnych, w poziomie powiązane tarczami stropów żelbe­towych, wylewanych na budowie, oraz pozioma kratownica stalowa w płasz­czyźnie stropodachu i części dziobo­wej statku. Wbudowanie w konstruk­cję nośną części architektonicznej, wyróżniającej budynek – sali koncer­towej w kształcie statku, było bardzo skomplikowaną operacją inżynierską. Dla ułatwienia wykonania konstrukcji stworzono model w 3D. Osiągnięto wspaniały efekt, statek z burtami, obłożonymi miedzianą preoksydowaną blachą wychodzi ponad szklane wnę­trze budowli i płynie między kamienica­mi przy sąsiadujących ulicach.

Hol wejściowy wraz z galerią po­siada, łącznie z dachem, obudowę szklaną (szkło Sund Guard SN 70/41 o niskim poziomie transmisji energii słonecznej i wysoką przepuszczal­nością światła). Prowadzi do niego monumentalny portal z piaskowca, z reliefami stylizowanymi na kolum­ny jońskie. Inwestor zadbał zarówno o jakość wykończenia wnętrza budyn­ku, jak i o oprawę zewnętrzną: ławki, rzeźby, kamienne kosze na śmieci, motywy haftu kaszubskiego w ka­miennych posadzkach same w sobie stanowią dzieła artystyczne.

 

Wanda Burakowska

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in