Warszawa-Lublin – największy projekt KPK rozpoczęty

30.05.2017

Będą krótsze podróże z Lublina do Warszawy – czas przejazdu pociągiem skróci się do 90 minut. Na odcinku Otwock–Lublin zwiększy się komfort obsługi na 34 stacjach i przystankach.

29 maja br. w Lublinie, w obecności ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka, podpisano dwie umowy o wartości prawie 1,7 mld zł na modernizację linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock–Lublin. Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Lublina to realizację największego projektu zapisanego w Krajowym Programie Kolejowym.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały dwie z trzech zasadniczych umów na modernizację linii Otwock–Lublin: na kontrakty Pilawa–Dęblin o wartości 735 mln zł i Dęblin–Lublin o wartości 930 mln zł. Łączna wartość podpisanych kontraktów to niemal 1,7 mld zł. W najbliższych dniach podpisana będzie trzecia umowa Pilawa–Dęblin o wartości 479,2 mln zł.

Modernizacja trasy zwiększy komfort i skróci czas podróży. Przejazd najszybszym pociągiem między Warszawą a Lublinem z prędkością do 160 km/h, po zakończeniu modernizacji całego odcinka od Warszawy do Lublina, zajmie 1,5 godziny. Będzie można uruchomić większą liczbę połączeń lokalnych i regionalnych. Pasażerowie skorzystają z nowoczesnych peronów.

 

 

Modernizacja linii zapewni mieszkańcom lepszy dostęp do kolei w Lublinie. W mieście powstanie nowy przystanek Lublin Zachód. Na trasie do Otwocka przebudowane będą 34 stacje i przystanki. Zwiększy się m.in. komfort obsługi na stacjach: Lublin, Dęblin, Puławy, Nałęczów, Garwolin, Pilawa, Otwock. Dzięki temu pasażerowie skorzystają z wygodnych peronów wyposażonych w nowe wiaty, siedzenia oraz system informacji pasażerskiej. Obiekty będą bardziej funkcjonalne, lepiej oznakowane i oświetlone. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Będzie 11 nowych podziemnych przejść dla pieszych z windami: Lublin, Lublin Zachód, Motycz, Nałęczów, Puławy Miasto, Dęblin, Sobolew, Garwolin, Pilawa, Celestynów, Otwock.

W ramach prac miedzy Lublinem a Otwockiem PLK zmodernizują 150 km torów i sieci trakcyjnej do prędkości 160 km/h. Budowa drugiego toru między Otwockiem a Pilawą zdecydowanie zwiększy możliwości przejazdu pociągów. Modernizacja obejmie też 17 wiaduktów kolejowych oraz 31 mostów kolejowych.

Ważnym efektem inwestycji będzie wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Zapewnią to m.in. 3 nowe lokalne centra sterowania w Pilawie, Dęblinie i Lublinie. Wymienione zostaną też 383 rozjazdy i urządzenia sterowania. Bezpieczniej będzie na przejazdach kolejowo-drogowych. Na 68 przejazdach PLK zamontują dodatkowe urządzenia i rogatki. Dwa nowe tunele drogowe całkowicie wyeliminują problemy z przejazdem przez tor.

 

Fot. Mykola Mazuryk – Fotolia.com

 

Prace na odcinkach Pilawa – Dęblin i Dęblin – Lublin wykonają dwa konsorcja. Pierwszy odcinek Pilawa–Dęblin zostanie zmodernizowany przez konsorcjum spółek Mostostal Kraków S.A., PKP Energetyka S.A. i Schweerbau GmbH & Co. Kg Bauunternehmen za 735 mln zł.

Na drugim odcinku Dęblin–Lublin prace wykona konsorcjum spółek Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o., Construzioni Linee Ferroviarie S.p.A., „Zhol zhondeushi Company” LLP za 930,5 mln zł.

 

Źródło: MIiB

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in