W poszukiwaniu barier

24.10.2017

Polski rynek budowlany jest siódmym co do wielkości w Unii Europejskiej i rozwija się bardzo szybko. Brakuje jednak wciąż spójnych i przejrzystych opisów kwalifikacji oraz czytelnych dla rynku pracy certyfikatów, uzyskiwanych przez pracowników podczas edukacji formalnej i pozaformalnej.

W br. rozpoczęła działalność Sektorowa Rada ds. Kompetencji w Budownictwie (SRK-Bud). O inauguracyjnej konferencji rady pisaliśmy w „IB” nr 7–8/2017.

 

Sektorowa Rada ds. Kompetencji w Budownictwie ma spełniać zadanie platformy, na której budować można ramę kwalifikacji spójną z ramami kwalifikacji obowiązującymi w innych krajach europejskich. Ma umożliwić pracownikom branży budowlanej prezentowanie swoich kwalifikacji, a pracodawcom ułatwi ich ocenę. Przewodniczącym Sektorowej Rady ds. Kompetencji w Budownictwie jest prof. dr hab. inż. Zbigniew Kledyński, wiceprezes Krajowej Rady Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa.

 

 

Jedną z grup roboczych powołanych przez radę jest Grupa robocza ds. barier edukacyjnych i zaangażowania pracodawców w proces kształcenia kadr dla budownictwa, koordynowana przez PIIB. Zadaniem tej grupy jest identyfikacja barier w kształceniu specjalistów budownictwa i mechanizmów współpracy pracodawców z jednostkami kształcącymi. Liderem grupy roboczej jest prof. dr hab. inż. Henryk Zobel z Politechniki Warszawskiej, długoletni dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej. 6 października br. w siedzibie PIIB w Warszawie odbyło się pierwsze posiedzenie tej grupy. Oprócz profesorów Zbigniewa Kledyńskiego i Henryka Zobla, w spotkaniu wzięli udział przedstawiciele m.in.: ITB (Robert Geryło, Jadwiga Fangrad, Leonard Runkiewicz), Związku Zawodowego „Budowlani” (przewodniczący Zbigniew Janowski, Jakub Kus), Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, firm budowlanych, uczelni technicznych oraz średnich szkół budowlanych.

Radosław Podgrudny, opiekun projektu dotyczącego Sektorowej Rady ds. Kompetencji w Budownictwie z ramienia PARP, zaprezentował zebranym system i zadania rad sektorowych ds. kompetencji (szersze informacje: rady@parp.gov.pl).

Problemy stojące przed  Sektorową Radą ds. Kompetencji w Budownictwie omówił jej przewodniczący – prof. Kledyński. Wskazał na rozczłonkowanie branży budowlanej: w budownictwie działa ok. 400 tys. podmiotów gospodarczych, w tym 96% to mikrofirmy, mówił także o rynku pracy w Polsce, który cechuje ciągły dopływ i odpływ pracowników o różnych kompetencjach, o wielu formach edukacji formalnej i nieformalnej oraz o tym, czy edukacja i szkolenia mogą nadążać za oczekiwaniami przedsiębiorców. Jakub Kus ze ZZ „Budowlani” zaprezentował wdrażany już Zintegrowany System Kwalifikacji, zwracał ponadto uwagę na problemy jakości kwalifikacji i walidacji.

Prof. Henryk Zobel przedstawił natomiast bariery edukacyjne widziane z poziomu uczelni. Wymienił m.in. nieznajomość narzędzi matematycznych, słabą umiejętność formułowania wypowiedzi oraz brak zainteresowania przedmiotem kształcenia wśród studentów, brak egzaminów na studia, znaczne oderwanie uczelni od rzeczywistych problemów i zadań występujących w praktyce inżynierskiej.

Na rozdźwięk między szkolnictwem średnim i wyższym oraz malejący poziom wykształcenia średniego kandydatów na studentów kierunków budowlanych wskazywało wielu uczestników dyskusji. Akcentowano także powszechną nieumiejętność pracy uczniów i studentów w zespole.

Podczas dyskusji głos zabrał m.in. prof. Kledyński, który zaznaczył, że „bariery edukacyjne” nie zawsze powinny być kojarzone negatywnie, trzeba dążyć do tego, aby daną barierę (np. egzamin) pokonali ci, którzy mają do tego predyspozycje, a pozostałym proponować inne ścieżki edukacji i kariery zawodowej. Jadwiga Fangrad z ITB podkreśliła konieczność kategoryzacji barier.

Z pewnością spotkania grupy roboczej ds. barier będą ważnym forum wymiany informacji i dyskusji. A kolejne spotkanie już w grudniu.

 

Krystyna Wiśniewska

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in