Ustawa o rewitalizacji rzeki Odry

28.11.2023

 

7.10.2023 weszła w życie Ustawa z dnia 13 lipca 2023 r. o rewitalizacji rzeki Odry (Dz.U. z 2023 r. poz. 1963).

 

Celem ustawy jest poprawa jakości wody w rzece Odrze i jej dorzeczu. Akt prawny zawiera wykaz inwestycji mających poprawić warunki środowiskowe Odry w zakresie ilości i jakości wody w rzece, a także zwiększyć możliwość retencjonowania wody na obszarze zlewni tej rzeki. Ustawa zawiera również listę inwestycji w zakresie gospodarki wodno-ściekowej w aglomeracjach w dorzeczu Odry. Dla określonych w ustawie inwestycji wprowadzono usprawnienia proceduralne, które mają przyśpieszyć ich realizację.

Ustawa o rewitalizacji Odry wprowadza istotne zmiany w Ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. – Prawo wodne (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1478 ze zm.).

Wprowadzono do ustawy regulacje dotyczące przygotowania inwestycji w zakresie systemu retencyjno-dozującego.

Zmieniono przepisy dotyczące pozwoleń wodnoprawnych. Możliwe będzie cofnięcie lub ograniczenie bez odszkodowania pozwolenia wodnoprawnego, gdy dalsze korzystanie z wód na warunkach ustalonych w pozwoleniu stwarza stan zagrażający życiu i zdrowiu ludzi lub stan zagrażający powstaniu poważnych szkód w środowisku, w szczególności z uwagi na występujące zmiany w środowisku wodnym.

Utworzono w strukturze PGW Wody Polskie nową służbę – Inspekcję Wodną, która będzie miała kompetencje do kontroli przestrzegania regulacji wprowadzonych przepisami ustawy o rewitalizacji Odry, przepisów Prawa wodnego oraz ustawy o rybactwie śródlądowym. Inspekcja będzie uprawniona m.in. do monitoringu rzek pod względem zanieczyszczeń. Będzie działać od 1 lipca 2024 r.

Zaostrzono kary finansowe za wykroczenia związane z gospodarką wodną oraz wprowadzono nowy system stawek opłat za korzystanie przez przedsiębiorców ze środowiska.

 

Ustawa o rewitalizacji Odry

Fot. Odra w Opolu. Fot. pixabay – krzys16

 

Ponadto ustawą wprowadzono zmiany w Ustawie z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.). Dotyczą one art. 29 ust. 2 i polegają na zwolnieniu z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę i zgłoszenia dla urządzeń pomiarowych wielkości przepływu wód oraz jakości wód w zakresie przewodności elektrolitycznej właściwej i temperatury umożliwiających szacowanie sumarycznego stężenia chlorków i siarczanów.

 

Opracowała Aneta Malan-Wijata

 

>>> Specjalistyczne uszczelnienia budowli hydrotechnicznych – przykłady realizacji

>>> Osuwiska – zagrożenie dla budowli hydrotechnicznych

>>> Inwestycja hydrotechniczna w Makowie Mazowieckim

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in