29 czerwca minister infrastruktury Cezary Grabarczyk podpisał z Autostradą Wielkopolską II SA umowy dotyczące finansowania budowy i eksploatacji autostrady A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Świecko.
Umowy te umożliwiają rozpoczęcie prac budowlanych, dzięki czemu autostrada A2 połączy się z siecią autostrad europejskich przed mistrzostwami Euro 2012.
Umowy tzw. zamknięcia finansowego, oprócz Cezarego Grabarczyka oraz prezesa zarządu spółki Autostrada Wielkopolska II SA Andrzeja Patalasa, podpisali również: p.o. dyrektor generalny GDDKiA Lech Witecki, przedstawiciele Europejskiego Banku Inwestycyjnego oraz 11 banków komercyjnych.
Środki finansowe na realizację inwestycji w kwocie 1,560 mld euro pochodzą z trzech źródeł:
– kredytu udzielonego przez Europejski Bank Inwestycyjny w kwocie 974 mln euro (ok. 62,5% wartości projektu);
– kredytów udzielonych przez 11 międzynarodowych banków komercyjnych w kwocie 394 mln euro (ok. 25,5% wartości projektu);
– wpłat akcjonariuszy koncesjonariusza w kwocie 186 mln euro, stanowiących ok. 12% całkowitych kosztów realizacji.
Odcinek A2 z Nowego Tomyśla do Świecka będzie pierwszym tak długim odcinkiem autostrady wybudowanym w technologii betonowej w Polsce. W przyjętym przez strony harmonogramie ustalono rozpoczęcie budowy w lipcu 2009 r. i oddanie autostrady do eksploatacji przed mistrzostwami EURO 2012.
Generalnym wykonawcą projektu będzie firma spółka A2Strada.
Zakres prac obejmuje m.in.:
– budowę 105,9 km autostrady o nawierzchni betonowej, w tym przebudowę istniejącej drogi krajowej nr 2;
– budowę ponad 80 mostów i wiaduktów;
– budowę 2 Obwodów Utrzymania Autostrady;
– budowę 6 pełnych węzłów autostradowych;
– budowę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP);
– budowę zamkniętego systemu poboru opłat;
– pełne wyposażenie w urządzenia ochrony środowiska.
Źródło: MI