18 czerwca zostały podpisane umowy na budowę 2 odcinków autostrady A1: Sójki – Kotliska i Piątek – Stryków oraz na budowę obwodnicy Pabianic.
Inwestycje te są zlokalizowane w województwie łódzkim, za ich realizację odpowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Łodzi.
A1 Sójki – Kotliska – 15,2 km
Najkorzystniejszą ofertę na budowę odcinka Sójki – Kotliska złożyło konsorcjum firm z liderem, firmą POLDIM S.A. z Tarnowa. Wykonawca zaoferował najniższą cenę za wybudowanie odcinka – 542,2 mln zł. Planowane zakończenie robót – kwiecień 2012 r.
A1 Piątek – Stryków – 21 km
Najkorzystniejszą ofertę na budowę odcinka Piątek – Stryków złożyło konsorcjum firm z liderem firmą Johann Bunte Bauunternehmung GmbH&Co.KG z Niemiec. Oferta wykonawcy, która miała najniższą wartość to 569,8 mln zł. Planowane zakończenie robót – kwiecień 2012 r.
Obwodnica Pabianic (S14 i DK 14) – 15,2 km
Obwodnica będzie przebiegać w korytarzu drogi krajowej nr 14 BIS (5,6 km – łącznik) i S14 (9,6 km), na odcinku Ksawerów – Dobroń. Obwodnica będzie w przyszłości częścią drogi ekspresowej S14 łączącej drogę ekspresową S8 w okolicach Dobronia z autostradą A2 i DK 1 w okolicy Emilii. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm z liderem, firmą Hermann Kirchner Polska Sp. z o.o. Wykonawca zaoferował najniższą cenę za wybudowanie obwodnicy – 513,7 mln zł. Inwestycja ma być ukończona do końca listopada 2011 r.
W przyszłym tygodniu (23 czerwca br.) rozpocznie się budowa węzła Stryków. Jest to drugi co do wielkości tego typu obiekt w Polsce (największy to węzeł „Sośnica” w pobliżu Gliwic, gdzie przecinają się autostrady A1 i A4). Będzie łączył autostrady A1 (północ – południe) i A2 (wschód – zachód). Długość autostrady A1 w ramach węzła to blisko 5 kilometrów. W ramach inwestycji pojawi się między innymi trzynaście wiaduktów i 18 km kilometrów łącznic, pozwalających na komunikację we wszystkich kierunkach. Umowa na wykonanie węzła została podpisana 18 maja br., planowany termin oddania do ruchu to listopad 2011 r.
Źródło: GDDKiA