Zaprojektowanie i wykonanie dostosowania autostrady A2 na odcinku Konin – Stryków (103 km) do standardów autostrady płatnej i do poboru opłat jest przedmiotem umowy podpisanej w piątek 14 listopada 2008 r. Wartość kontraktu to 379 mln zł.
Kontrakt obejmuje zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych, dostarczenia koniecznych urządzeń oraz zapewnienie sprawnego działania systemów składających się na dostosowanie autostrady A2 na odcinku Konin-Stryków do standardów autostrady płatnej i poboru opłat.
Są to:
– System Poboru Opłat;
– System Łączności Alarmowej;
– Obwód Utrzymania Autostrady w węźle Wartkowice i węźle Stryków II;
– Systemy sterowania, zarządzania i kontroli ruchu
Wykonawcą kontraktu, który zostanie zrealizowany w 24 miesiące będzie konsorcjum firm Alcatel-Lucent Polska Sp. z o.o./Thales Alenia Space ETCA S.A./Thales Transportation Systems S.A. W ramach umowy konsorcjum wybuduje także światłowodowy system komunikacyjny, który będzie szkieletem transmisyjnym dla wszystkich systemów zainstalowanych wzdłuż autostrady.
System Poboru Opłat umożliwi zbieranie opłat od użytkowników autostrady (gotówką i za pomocą kart płatniczych) w zależności od przebytej odległości i kategorii pojazdu. System będzie bezpieczny dla użytkowników kart płatniczych dzięki właściwym zabezpieczeniom chroniącym przed fałszerstwem i kradzieżą. System będzie przygotowany do współpracy z elektronicznym poborem opłat.
System Zarządzania Ruchem pozwoli na przekazywanie przydatnych informacji dla kierowców, np. o natężeniu ruchu, pogodzie czy ewentualnych zagrożeniach, co w konsekwencji przełoży się na płynny ruch na autostradzie. Części składowe systemu to: znaki zmiennej treści, tablice tekstowe, stacje meteorologiczne, urządzenia monitoringu ruchu, kamery telewizji przemysłowej oraz centrum zarządzania autostradą.
System Łączności Alarmowej stanowić będą rozstawione co 2 km kolumny alarmowe wyposażone w przycisk wzywania pomocy i głośnik, co pozwoli na szybkie powiadomienie służb technicznych.
Poszczególne odcinki autostrady będą monitorowane z centrum zarządzania siecią alarmową. System umożliwi zapisywanie wszystkich wydarzeń w bazie danych razem z datą i czasem zgłoszenia, liczbą kolumn, numerem telefonu zawiadomionych służb interwencyjnych oraz innych operacji uruchomionych przez operatora.
System gromadzenia danych statystycznych to dwa oddzielne systemy. Jeden będzie przeznaczony do monitorowania ruchu poprzez mierzenie prędkości, natężenia ruchu i rodzaju pojazdów, drugi umożliwi monitorowanie masy pojazdów oraz ich wpływu na nawierzchnię.
Oddanie systemu do eksploatacji jest planowane na koniec 2010 r.
Źródło: GDDKiA