Podpisano umowę na budowę autostrady na odcinku „G” od węzła Blachownia (bez węzła) do węzła Zawodzie (z węzłem). Budowa tego odcinka autostrady zrealizowana zostanie przez konsorcjum firm BERGER Bau Polska Sp. z o.o. i BERGER Bau GmbH.
Umowa przewiduje, że 4,7 km autostrady z nawierzchni betonowej zostanie zaprojektowane i wybudowane w 33 miesiące do daty podpisania umowy. Do czasu projektowania objętego umową wlicza się okresy zimowe (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Do czasu realizacji robót objętego umową okresy zimowe nie będą natomiast wliczane (tj. od 15 grudnia do 15 marca). Wartość umowna zadania wynosi 219 382 321,53 zł (brutto).
Odcinek zlokalizowany jest na terenie województwa śląskiego, w powiecie częstochowskim, na terenach gmin Blachownia, Konopiska oraz miasta Częstochowa. Zakres prac na tym odcinku autostrady A-1 obejmuje: zaprojektowanie, uzyskanie wymaganych prawem decyzji oraz zezwoleń na budowę, wybudowanie autostrady, uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie oraz oddanie do użytkowania autostrady A1 na odcinku od km 437+800 do km 442+500.
Zadanie obejmuje m.in.:
– budowę odcinka autostrady A1 o dł. 4,7 km z nawierzchnią z betonu cementowego;
– budowę węzła drogowego Zawodzie;
– budowę elementów systemu poboru opłat (linii kablowej zasilającej od stacji transformatorowej do km ok. 0+350 łącznicy BC na węźle Zawodzie);
– budowę i przebudowę istniejących dróg w zakresie kolizji z autostradą;
– budowę dróg obsługujących tereny przyległe do projektowanego pasa drogowego;
– budowę dróg technologicznych;
– budowę obiektów inżynierskich, w tym 2 wiaduktów w sąsiedztwie Obszaru Natura 2000 „Łąki w Walaszczykach”;
– wzmocnienie podłoża, korpusu oraz skarp nasypów i wykopów;
– wypełnienie ewentualnych pustek po eksploatacji górniczej rud i inne prace mające na celu uzdatnienie terenu byłych kopalni rud;
– budowę systemu odwodnienia korpusu drogowego;
– przebudowę cieków i rowów melioracyjnych;
– przebudowę drenaży rolniczych;
– budowę urządzeń ochrony środowiska;
– budowę oświetlenia drogowego;
– budowę infrastruktury dla potrzeb obiektów zlokalizowanych w ciągu autostrady;
– przebudowę oraz likwidacja istniejącego uzbrojenia kolidującego z projektowaną inwestycją;
– organizację ruchu, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego;
– wycinkę kolidującej z inwestycją zieleni;
– zagospodarowanie terenu nasadzeniami;
– wszelkie inne roboty, jakie okażą się niezbędne dla wykonania przedmiotu zamówienia;
– uzyskanie decyzji administracyjnych pozwalających na użytkowanie inwestycji.
Podstawowe parametry:
– długość odcinka 4,7km
– klasa drogi: A
– obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś
– prędkość projektowa: 120 km/h
– typ przekroju: dwujezdniowy dwupasowy z rezerwą pod 3 pas ruchu
– szerokość pasa ruchu: 3,75 m
– szerokość pasa rozdziału 12,5–14,0 m, w tym opaski wewnętrzne 2 x 0,5 m
– szerokość pasa awaryjnego: 3 m
– szerokość pobocza gruntowego: 1,5–3,6 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD oraz ochrony środowiska
– kategoria obciążenia ruchu: min. KR6
– pochylenie poprzeczne jezdni na prostej 2,5%
– skrajnia pionowa: min. 4,8 m
Odcinek A1 z Rząsawy do Pyrzowic o łącznej długości 56,9 km został umieszczony w załączniku nr 5 do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015, stanowiącym listę inwestycji realizowanych w nowej perspektywie finansowej UE 2014-2020, dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót są uruchamiane od 2013 r.
Wybudowanie autostrady A1 na odcinku Blachownia – Zawodzie połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach oraz odciąży Częstochowę z ruchu tranzytowego.
Źródło: GDDKiA