Ukończona budowa I etapu ulicy Nowolazurowej w Warszawie

28.10.2013

10 października STRABAG Sp. z o.o., wykonawca budowy ul. Nowolazurowej w Warszawie, ukończył realizację inwestycji na odcinku od Al. Jerozolimskich do Trasy AK.

Budowa obejmowała 2,7 km odcinek ul. Nowolazurowej z drogami przecinającymi budowaną drogę o łącznej dł. 4,4 km oraz wiadukt i tunel drogowy wymagające zastosowania skomplikowanych rozwiązań technologicznych. Ukończenie inwestycji udrożni komunikację w dwóch dzielnicach miasta – Ursus i Włochy. Docelowo trasa ta będzie pełniła też ważną rolę w obsłudze powiązań tras ekspresowych S-8 i Północnej Obwodnicy Warszawy.

Kluczowym etapami realizacji kontraktu było wybudowanie tunelu pod torami PKP czynnej linii Warszawa-Kunowice oraz przeprowadzenie budowanej trasy nad czynnymi torami linii kolejowej relacji Warszawa – Katowice. Ponadto zakres prac obejmował m.in. budowę tunelowego przejścia dla pieszych w rejonie ul. Poczty Gdańskiej, kładki dla pieszych przy przystanku PKP Ursus Północny, dwóch jezdni jednokierunkowych dwupasmowych o szerokości 7,0 m z poszerzeniem na skrzyżowaniach, dwustronnych ścieżek rowerowych i ciągów pieszych. W ramach realizacji projektu wykonano także oświetlenie, sygnalizację uliczną na skrzyżowaniach, postawiono ekrany akustyczne i bariery energochłonne, a przy zatokach autobusowych – wiaty przystankowe. W sąsiedztwie trasy dokonano także nowych nasadzeń zieleni.

W trakcie realizacji inwestycji wykonawca dwukrotnie dostosowywał zaproponowane przez projektanta rozwiązania do potrzeb inwestora. W obu przypadkach priorytetem było zachowanie płynności ruchu kolejowego.

Pierwsze udoskonalenie projektu wprowadzono przy budowie przejścia nad torami kolejowymi w relacji Warszawa-Katowice. Wiadukt wykonano w technologii nasuwania podłużnego żelbetowego ustroju nad torami linii kolejowej bez potrzeby stawiania podpór pośrednich w torowisku kolejowym. Metoda ta ograniczyła do minimum zarówno wpływ budowy wiaduktu na prowadzenie ruchu pociągów, jak i na jego bezpieczeństwo. Ponadto dzięki zmianie technologii zapewniono tańsze utrzymanie obiektu w okresie jego eksploatacji ze względu na brak konieczności okresowego wykonania zabezpieczenia antykorozyjnego.

Drugie przejście budowanej trasy przez tereny kolejowe, linia relacji Warszawa-Berlin, wiązało się z wykonaniem tunelu drogowego pod torami PKP. Zaproponowana przez STRABAGtechnologia nie wymagała ograniczeń w ruchu pociągów, a jedynie zamknięcia linii kolejowej na okres dwóch tygodni. W tym czasie wykonawca dokonał rozebrania torowiska, nasunięcia tunelu w docelowe położenie, odtworzenie torowiska oraz wykonanie próbnego obciążenia konstrukcji. Na czas zamknięcia linii kolejowej, wykonawca we własnym zakresie zorganizował objazdy dla pociągów. Zaproponowana technologia wyeliminowała zagrożenia i możliwość wystąpienia ewentualnych awarii związanych z ruchem pociągów po estakadzie odciążającej i pracą ludzi pod czynną linią kolejową.

Harmonogram zaplanowanych prac budowlanych wymagał także przeprowadzenia szeregu robót dodatkowych, w tym m.in. przebudowy dodatkowych kabli energetycznych i światłowodowych, w rejonie ul. Ryżowej i ul. Świerszcza. W celu przeciwdziałania podtopieniom zbudowanego tunelu konieczne było także wykonanie szczelnej konstrukcji zabezpieczającej przed zalewaniem jezdnie na dojazdach do tunelu. Koszt robót dodatkowych wyniósł ok. 47,2 mln zł brutto, a ilość wbudowanego materiału to ponad 700 ton stali i około 7500 m³ betonu. Dodatkowe prace objęły także przebudowę skrzyżowania ul. Chrościckiego z Nowolazurową.

Inwestorem był Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych. Projekt finansowany był zEuropejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013.

 

BUDOWA I ETAPU ULICY NOWOLAZUROWEJ W WARSZAWIE – KONTRAKT W LICZBACH

Wartość Kontraktu: 190 200 000,00 zł brutto

Czas trwania kontraktu: 28 miesięcy

Ilość wbudowanego betonu: 28 500 m³

Ilość wbudowanej stali zbrojeniowej: 3600 t

Wykopy: 160 000 m³

Nasypy: 75 000 m³

Podbudowa z kruszywa: 14 000 m³

Masy bitumiczne: 39 000 t

Ekrany akustyczne: 17 300 m²

Ścieżki rowerowe: 4,3 km

Drogi (główna i lokalne): 4,4 km

Nasuwanie konstrukcji tunelu na docelową lokalizację:

ciężar konstrukcja tunelu: 10,5 t

czas trwania: 16 godzin

dystans: 63 m

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in