Odpowiada Anna Macińska – dyrektor Departamentu Prawno-Organizacyjnego GUNB.
Projektant ma zaprojektować gazociąg. Trasa gazociągu przebiega przez działkę, której – zgodnie z aktualnym wypisem z wydziału geodezji i ewidencji gruntów starostwa powiatowego – właścicielem jest Skarb Państwa. Wieczystymi użytkownikami są mieszkańcy pobliskiego bloku (40 użytkowników wieczystych z różnymi ułamkowymi udziałami).
Czy do pozwolenia na budowę starostwo powiatowe powinno żądać:
1) podpisu tylko właściciela gruntu – w tym przypadku upoważnionego przez starostę powiatu naczelnika wydziału,
2) podpisu starosty i szefa wspólnoty mieszkaniowej (lub administratora),
3) podpisu starosty, szefa wspólnoty mieszkaniowej (lub administratora) i wszystkich (bez wyjątku) wieczystych użytkowników.
W wielu starostwach praktykuje się to trzecie rozwiązanie. Taka interpretacja prawa dysponowania gruntem jest udręką w procesie projektowym we wszystkich projektach „liniowych” – zarówno sieci uzbrojenia terenu (gaz, woda, kanalizacja, energetyczne, telekomunikacyjne), jak i przyłączy.
„Projektowanie w projektowaniu” zajmuje mniej niż 10% czasu, a pozostała część staje się żmudnym, a większości beznadziejnym procesem negocjacyjnym.
W opisanym przypadku brakuje jednego podpisu wieczystego użytkownika władającego mniejszą częścią udziałów. Zabiegi o jego zgodę trwają już prawie sześć miesięcy. Projekt zagospodarowania nie został jeszcze uzgodniony w ZUDP i istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, iż mapa do celów projektowych – na której opracowano projekt zagospodarowania – straci aktualność określaną przez ZUDP na sześć miesięcy. Poza tym tracą ważność niektóre uzgodnienia branżowe i warunki techniczne.
Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 2 ustawy – Prawo budowlane pozwolenie na budowę może być wydane wyłącznie temu, kto złożył oświadczenie, pod rygorem odpowiedzialności karnej, o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. W myśl art. 3 pkt 11 Prawa budowlanego prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane jest tytułem prawnym wynikającym z prawa własności, użytkowania wieczystego, zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienia do wykonywania robót budowlanych. Zgodnie z ww. przepisem prawo to może posiadać także osoba niebędąca właścicielem nieruchomości, np. jeśli uzyska zgodę właściciela bądź wszystkich współwłaścicieli na wykonanie robót budowlanych na ich nieruchomości. W przypadku nieruchomości stanowiącej przedmiot użytkowania wieczystego zgodę na ograniczenia wynikające z planowanej inwestycji muszą wyrazić użytkownicy wieczyści gruntu. Przy czym zgodnie z art. 124 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz.U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 z późn. zm.) starosta wykonujący zadania z zakresu administracji rządowej może ograniczyć, w drodze decyzji, sposób korzystania z nieruchomości przez udzielenie zezwolenia na zakładanie i przeprowadzenie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń służących do przesyłania płynów, pary, gazów i energii elektrycznej oraz urządzeń łączności publicznej i sygnalizacji, a także innych podziemnych, naziemnych lub nadziemnych obiektów i urządzeń niezbędnych do korzystania z tych przewodów i urządzeń, jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości nie wyraża na to zgody.
Należy przypomnieć, że kwestie zarządu nieruchomością wspólną w przypadku nieruchomości będących we władaniu wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących przepisów tego aktu prawnego należy zwracać się do Departamentu Strategii Budownictwa i Mieszkalnictwa Ministerstwa Infrastruktury. Natomiast wyjaśnień przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami udziela Departament Gospodarki Nieruchomościami Ministerstwa Infrastruktury.
Niniejszy tekst nie stanowi oficjalnej wykładni prawa i nie jest wiążący dla organów administracji orzekających w sprawach indywidualnych.