20 września br. odbyło się spotkanie prof. Andrzeja Królikowskiego, członka Państwowej Komisji Akredytacyjnej, z przewodniczącymi Okręgowych Rad PIIB i przedstawicielami Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej. Dyskutowano o programach nauczania realizowanych na wyższych uczelniach technicznych w Polsce.
Andrzej Królikowski przedstawił obecną sytuację dotyczącą kształcenia na polskich uczelniach technicznych. Zauważył, że w kraju kształci się około 30 tys. studentów na kierunku budownictwo i około 25 tys. na kierunku inżynieria sanitarna. Nawiązał do standardów nauczania na obu tych kierunkach podkreślając, że mogą one ulec zmianie w związku z uzyskaniem przez szkoły wyższe autonomii zgodnie z Deklaracją Bolońską. A. Królikowski dodał, że trudno teraz stwierdzić czy osoby starające się o uzyskanie uprawnień budowlanych w przyszłości będą posiadały odpowiednie wykształcenie. Obecnie realizowane programy nauczania budzą sporo kontrowersji także w ocenie polskich pracodawców, jak powiedział A. Królikowski, ich zdaniem absolwentom politechnik brakuje kreatywności i innowacyjności.
Kazimierz Szulborski, wiceprzewodniczący Krajowej Komisji Kwalifikacyjnej PIIB, podkreślił, że KKK PIIB skierowała ankiety do 57 szkół państwowych i niepublicznych politechnik, wyższych szkół zawodowych i uniwersytetów, by dowiedzieć się, jak wygląda nauczanie techniczne w Polsce. W 2009 r. opracowano raport dotyczący kształcenia w szkołach państwowych, natomiast w 2011 r. poddano ocenie szkoły niepubliczne. Okazało się, że nie wszędzie przestrzegane są zasady dotyczące liczby godzin kształcenia studentów. Odnotowano także likwidowanie zajęć specjalnościowych, ujawniono braki w programach nauczania. Przykładowo na niektórych wydziałach projektowanie konstrukcji żelbetowych ograniczono do zaledwie 2 godzin podczas tylko jednego semestru. Jak powiedział K. Szulborski do końca tego roku powinniśmy mieć pełny obraz stanu naszego kształcenia technicznego.
Marian Płachecki przewodniczący KKK PIIB zauważył, że powstały prywatne uczelnie, które opracowały programy nauczania odbiegające od standardów kształcenia. KKK będzie postulować, aby poziom kształcenia na I stopniu studiów niezależnie od uczelni był taki sam.
Adam Podhorecki stwierdził, że niezadowolenie budzi także kadra pracująca na uczelniach technicznych i przekazująca wiedzę studentom. Zwrócił uwagę, że powinno być więcej wykładowców posiadających uprawnienia budowlane. Programy nauczania natomiast powinny w większym stopniu uwzględniać wymogi obowiązujące przy zdobywaniu uprawnień budowlanych. Z jego obserwacji wynika, że uczelnie nie przygotowują w pełni swoich absolwentów do pracy na rzecz budownictwa, rozmijając się w pewnym stopniu z zapotrzebowaniem polskiej gospodarki.
Zbigniew Kledyński zwrócił uwagę na konieczność prawnego umocowania sprawdzania programów kształcenia w wyższych szkołach technicznych przez PIIB oraz sięgania po akredytację środowiskową.
Podczas spotkania dyskutowano także o możliwościach zmian programów nauczania sytuacji osób, które będą starały się w przyszłości o uprawnienia budowlane, pracy Państwowej Komisji Akredytacyjnej.
Andrzej Królikowski zobowiązał się do przekazania uwag środowiska inżynierskiego Państwowej Komisji Akredytacyjnej, aby uwzględniła je w swoich pracach.
Urszula Kieller-Zawisza