Trzy wyjątkowe zadania

12.12.2014

Technologia sprężania betonu i konstrukcji inżynierskich jest stosowana w różnych dziedzinach budownictwa lądowego.

Przykładem zadań, wyjątkowych w skali krajowej, są trzy inwestycje, w których bierze udział firma BBV Systems.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnejw Gdańsku (generalny wykonawca – Budimex) to pierwszy od 50 lat kontrakt kolejowy, gdzie budowana jest od zera infrastruktura kolejowa. W ramach inwestycji powstało 15 nowych wiaduktów sprężonych. Firma BBV Systems prowadziła montaż systemów sprężających w obiektach, przy których kable były wykonane jako prefabrykaty i rozwijane z bębnów na budowie, jak i układane w pełnym szalunku. Dostarczono łącznie 400 t stali sprefabrykowanej i ułożono 380 t stali sprężającej na budowie. Prace były częściowo prowadzone nad  czynnymi liniami tramwajowymi oraz główną arterią komunikacyjną w Gdańsku. Duży stopień złożoności zadania wymagał zastosowania całej gamy systemów sprężeniowych od L9 do L31. Łącznie zamontowano ok. 1000 zakotwień różnych systemów (fot. 1 i 2).

 

Fot. 1

 

Fot. 2

 

W przypadku Galerii Metropolia w Gdańsku (generalny wykonawca: Przedsiębiorstwo Budowlane Górski) – poza dostawą i montażem systemów – BBV Systems zrealizowała również  kompleksowy projekt stropu sprężonego. W budynku o powierzchni użytkowej ok. 33 tys. m2 wszystkie pięć poziomów stropów zaprojektowano jako sprężone. Utrudnieniem w realizacji są: bliskość czynnego dworca PKP, zbiornik retencyjny wraz z kanałem rzeki Strzyży pod obiektem handlowym oraz Droga Czerwona, która przebiega przez obiekt. Budynek wieńczą dwie kondygnacje parkingów na dachu. Zespół projektowy dostosował konstrukcję stropu do miejscowych warunków, wymagań technologicznych narzuconych przez wykonawcę oraz norm jakościowych wymaganych przez inwestora. Konstrukcja została tak zoptymalizowana, aby przy zachowaniu norm nośności maksymalnie ją odchudzić. Kompleksowe wykonawstwo projektowo-montażowe umożliwiło bardzo szybkie tempo realizacji, m.in. dzięki dostosowaniu technologii wykonywania stropu do wybranego systemu. Tygodniowo oddawanych jest do 2000 m2 stropu przy najbardziej optymalnym wykorzystaniu użytych systemów od L1 do L4 z przyczepnością  i bez przyczepności.  Podczas całej inwestycji wbudowanych zostanie ok. 15 tys. zakotwień i ok. 380 t stali sprężającej (fot. 3).

 

Fot. 3

 

Ważna duża inwestycja infrastrukturalna – rozbudowa i modernizacja linii tramwajowej w Łodzi – jest realizowana przez firmę Soletanche Polska. Tu przed firmą BBV stanęło zadanie budowy ścian tunelu i stabilizacji kotwami. Projekt jest szczególnie trudny ze względu na lokalizację inwestycji – centrum miasta, w otoczeniu bardzo gęstej sieci podziemnej (rurociągi, kanalizacja, światłowody). Dodatkowym ograniczeniem technologicznym jest obciążenie dynamiczne konstrukcji (ruch tramwajów). Aby sprostać wymaganiom zamawiającego, dobrano systemy dopasowane specjalnie na potrzeby kontraktu. Ze względu na dużo lepszą charakterystykę prac cięgien pod obciążeniem dynamicznym, w porównaniu do prętów, wybrano technologię cięgnową. Dodatkowym atutem tej technologii jest dużo większa swoboda w kształtowaniu nośności kotew. Firma BBV dostarcza ponad 300  kotew stałych BBV L5 o nośności 600–750 kN o długości średnio L = 16 m w ochronie antykorozyjnej typu DCP z systemem iniekcji wtórnej, kontrakt uzupełnia dostawa ściągów cięgnowych o długości L = 10 m i nośności 600 kN. Firma wykonuje również – wraz z dostawą elementów – badania odbiorowe, testy oraz blokowanie kotew (fot. 4).

 

Fot. 4

 

Tomasz Walczak

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in