Historyczna elewacja frontowa połączona z wielkimi nowoczesnymi przeszkleniami. Tak będzie wyglądał krakowski Teatr KTO. WIZUALIZACJE
Teatr KTO – lokalizacja
W Krakowie przy ul. Jana Zamoyskiego 50 powstanie nowy teatr – KTO. Do realizacji oryginalnego obiektu posłużą zachowane do czasów współczesnych fragmenty XIX-wiecznego Przytułku Zgromadzenia Św. Wincentego á Paulo. W tym miejscu w latach 1956-2016 znajdował się kinoteatr Wrzos. A teraz powstanie nowy teatr wybudowany według projektu przygotowanego przez MTWW Architekci. Teatr KTO będzie powstawał zgodnie z zapisami w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Stare Podgórze – Kalwaryjska. Inwestycja otrzymała dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Generalny wykonawca Teatru KTO
Zwycięzcą przetargu na generalne wykonawstwo została stołeczna firma Moris Polska. W ramach kontraktu wartości 13,84 mln zł zrealizowana będzie budowa teatru o trzech kondygnacjach nadziemnych z częścią biurową, kotłownią, zapleczem technicznym sceny, pomieszczeniami technicznymi i sanitariatami. Wykonawca przygotuje układ drogowy z zachowaniem istniejącego wjazdu na działkę. Łączna powierzchnia zabudowy wyniesie 597 m2, a kubatura 5856 m3. Teatr KTO będzie miał powierzchnię użytkową 842 m2.
Zobacz też: Teatr Szekspirowski w Gdańsku – architektura i technologia XXI w.
Teatr KTO – projekt
Obiekt będzie składał się z zachowanej XIX-wiecznej elewacji frontowej z przeszklonym foyer, głównej zwartej bryły teatru na planie prostokąta, zachowanej tylnej historycznej absydy oraz z nadbudowy łączącej istniejący budynek gospodarczy z bryłą teatru.
Projekt budowlany zakłada zrewitalizowanie i przywrócenie historycznego wyglądu elewacji frontowej z XIX wieku. Będzie ona poddana ekspertyzie pod względem wytrzymałości. Odbędą się także badania stratygraficzne, które pozwolą dotrzeć do oryginalnych barw tynkarskich. Rewitalizacja ściany frontowej będzie polegała na jej oczyszczeniu z warstw powstałych podczas rozbudowy kinoteatru Wrzos w latach 70. ubiegłego wieku. W miejscach występowania spękań i uszkodzeń wykonawca wymieni zdegradowane elementy muru na dobrą cegłę z rozbiórki pozostałej części budynku. Następnie ściana zostanie otynkowana i pomalowana. Przez cały czas realizacji prac ziemnych i konstrukcyjnych ściana frontowa będzie pod specjalną kontrolą, tak, by nie została uszkodzona podczas wykopów i typowych na każdej budowie drgań. W dalszej części budowy będzie ona połączona z resztą konstrukcji przy pomocy belek stalowych spajających wszystkie elementy w całość. Wykonawca zpewni dodatkową analizę wytrzymałościową tego fragmentu historycznego. Z racji swojej funkcji i ciekawych nowatorskich rozwiązań architektonicznych będzie to specyficzna budowa. Niektóre elementy istniejącego obiektu zostaną zachowane jako pomost pomiędzy historią a teraźniejszością. Obiekt powstaje w ścisłej zabudowie dzielnicy Podgórze, co dla wykonawcy jest dodatkowym wyzwaniem – także pod względem logistyki.
Obiekt zaprojektowano jako energooszczędny. Współczynniki przenikania ciepła w warstwach przegród budowlanych przyjęto niższe niż normatywne.
Siedzibę Teatru KTO zaprojektowano uwzględniając potrzeby osób niepełnosprawnych. W budynku nie będzie żadnych barier architektonicznych. Winda dotrze na wszystkie kondygnacje teatru.
Zachowane zostaną drzewa, które rosną w pobliżu budowy. Stosunek powierzchni biologicznie czynnej do powierzchni działki wynosi 14 proc. i jest on zgodny z wyznaczonym w MPZP (5 proc.)
Teatr KTO stan surowy otwarty osiągnie w I kwartale 2020 roku. Prace nad elementami wykończeniowymi będą realizowane podczas cieplejszych miesięcy. Zakończenie budowy wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie planowane jest na 31 grudnia 2020 roku.
Aktualizacja z 6.10.2022
Spółka generalnego wykonawstwa Moris Polska zwyciężyła w dorocznym konkursie „Modernizacja Roku i Budowa XXI wieku”. W 26. edycji imprezy firma startowała w kategorii „Pamięć miejsc historycznych”. Pierwszą nagrodę dostała za skomplikowaną budowę nowej siedziby krakowskiego Teatru KTO.
Konkurs rozgrywał się m.in. pod patronatem czterech ministerstw, 12 marszałków województw, 11 politechnik i trzech innych ośrodków naukowych, Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz dwóch izb związanych z budownictwem. Przewodniczącym jury konkursowego był prof. dr hab. inż. Maciej Dutkiewicz z Politechniki Bydgoskiej. W jury zasiadało m.in. 11 rektorów uczelni technicznych, pięciu marszałków województw, samorządowcy, architekci, konserwatorzy zabytków, historycy i publicyści. Uroczysta gala ogłoszenia wyników i wręczenia nagród odbyła się 28 września na Zamku Królewskim w Warszawie.
Zwycięstwo w prestiżowym konkursie o ugruntowanej tradycji komentuje prezes Moris Polska Maurycy Bryła.
W realizacji tej pracowaliśmy z elementami budynku, który powstał w latach 1887-1889. Niewiele firm generalnych wykonawców – czy to w Polsce, czy na świecie – ma rzadką okazję z jednej strony uratować coś z historycznej materii architektonicznej, z drugiej zaś wdrożyć bardzo ambitny, awangardowy projekt będący obiektem kultury i użyteczności publicznej. Projekt, dodajmy, bardzo oryginalny, który już u zarania miał bardzo dobre recenzje środowiska architektów i artystów. Dla każdego generalnego wykonawcy byłoby to nobilitujące i stanowiłoby swoistą perłę w jego dorobku. W toku przetargu na budowę Teatru KTO – poza wieloma innymi czynnikami – doceniono także nasze doświadczenie w rewitalizacji obiektów historycznych, jak również doświadczenie w pracy w reżimach służb konserwatorskich. Utrzymaną w neobarokowym stylu fasadę byłego Przytułku Zgromadzenia Św. Wincentego á Paulo połączyliśmy z olbrzymimi przeszkleniami oraz architekturą, technologiami i teatralną funkcjonalnością przyszłości. Budowa Teatru KTO wymagała najwyższej kultury technicznej. Od początku mieliśmy świadomość, że nasza realizacja tego projektu będzie z olbrzymim zainteresowaniem obserwowana przez środowiska medialne, inżynierskie i artystyczne. Wraz z obecną I Nagrodą wynosimy z tej realizacji olbrzymią satysfakcję.
Fot. Teatr KTO. Odtworzona neobarokowa fasada XIX-wiecznego Przytułku Zgromadzenia Św. Wincentego á Paulo
Fot. Widok z Teatru KTO na ogród sensoryczny i platformę widokową
Fot. Zaplecze Teatru KTO i jego ogród sensoryczny od południa
Moris Polska
Czytaj też: Największe w Krakowie centrum biznesowe