W marcu odbyło się pierwsze szkolenie z zaplanowanego cyklu szkoleń na temat Eurokodów w infrastrukturze komunikacyjnej.
Przedmiotowe szkolenie spotkało się z dużym zainteresowaniem środowiska mostowego. W szkoleniu tym wzięło udział ponad 100 specjalistów z całej Polski z których zdecydowana większość reprezentowała biura projektów. Pozostali uczestnicy byli reprezentantami inwestorów, wykonawców i świata nauki.
W trakcie pierwszego spotkania, z uwagi na obszerność przedmiotowej tematyki, omówiono jedynie sprawy ogólne Eurokodów, w tym:
– geneza i historia Eurokodów,
– obecny stan prawny Eurokodów w Polsce,
– zakres i układ tematyczny Eurokodów,
– omówienie Eurokodów z zakresu mostownictwa,
– stan procesu wdrożenia,
– przykład obliczeń konstrukcji mostowej z wykorzystaniem Eurokodów.
W trakcie szkolenia zorganizowano sesję dyskusyjną poprowadzoną przez moderatorów w osobach przedstawicieli nauki, inwestorów, projektantów, wykonawców i organizacji technicznych: mgr inż. Edmund Budka – Promost, Sekretarz ZMRP o/Dolnośląski, mgr inż. Lech Dobrowolski – Arcadis Sp. z o.o, mgr inż. Tomasz Kołakowski – Europrojekt Gdański, mgr inż. Zygmunt Kubiak – Zakład Linii Kolejowych PKP Wrocław, prof. dr hab. inż. Arkadiusz Madaj – Politechnika Poznańska, dr inż. Andrzej Marecki – Z-ca Dyrektora Warszawskiego Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych, dr inż. Marek Salamak – Politechnika Śląska, prof. UZ dr hab. inż. Janusz Szelka – WSO Wrocław, Przew. ZMRP o/Dolnośląski, mgr inż. Bronisław Wosiek – Przew. OKK Dolnośląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa.
Krótka geneza powstania Eurokodów
Na podstawie artykułu 95 Traktatu Komisji Wspólnoty Europejskiej w 1975r, ustalono program działań w zakresie budownictwa. Ich celem było usunięcie handlowych przeszkód technicznych i harmonizacja specyfikacji.
W ramach tego programu działań Komisja podjęła inicjatywę utworzenia zbioru zharmonizowanych reguł technicznych dotyczących projektowania konstrukcji, które początkowo miałyby stanowić alternatywę dla reguł krajowych obowiązujących w państwach członkowskich, a ostatecznie zastąpiłyby je.
Po kilkunastu latach intensywnych prac w 1989 roku Komisja i państwa członkowskie podjęły decyzję – na podstawie umowy z CEN – o przekazaniu do publikacji wstępnych wersji Eurokodów, które w przyszłości miały by status norm europejskich.
W 1992 roku w Davos zorganizowano pod auspicjami International Association for Bridge Structural Engineering konferencję specjalnie poświęconą Eurokodom pod nazwą Eurokody Konstrukcyjne (Structural Eurocodes, IABSE Conference Davos 1992International Association for Bridge Structural Engineering – IABSE Report volume 65, 1992).
Założono, że przyjęte wstępne projekty norm wydawane są w trzech oficjalnych językach (angielskim, francuskim, niemieckim) a następnie przesyłane wszystkim krajom zrzeszonym w CEN do zaopiniowania. Po uwzględnieniu wszystkich uwag opracowane wersje drogą głosowania ustanawiane są jako obowiązujące normy europejskie. W przypadku obszernych norm – z którymi mamy najczęściej do czynienia – wymagających szerokich uzgodnień w skali międzynarodowej, założono, że ich opracowywanie przebiega dwuetapowo. Najpierw wprowadza się normę europejską (ENV) na okres próbny, celem praktycznego przetestowania jej przez wszystkie kraje członkowskie (najczęściej na okres 3 lat). Następnie na podstawie uwag wniesionych w stosunku do pre-norm ENV w okresie próbnym zatwierdzana jest ostateczna wersja norm europejskich (EN).
Tym samym w latach 1992-1998 opracowane zostały i opublikowane 62 pre-normy ENV.
Od roku 1998 zaczęto przekształcać normy ENV w ostateczne wersje EN. Po ich zatwierdzeniu, zostały one sukcesywnie przekazywane krajowym Instytucjom Normalizacyjnym. Większość Eurokodów została opublikowana w krajach członkowskich, najczęściej w językach narodowych, wraz z załącznikami krajowymi w latach 2002-2006.
Podsumowanie szkoleń
Ożywiona, otwarta dyskusja w czasie szkoleń rozwiała wiele wątpliwości technicznych i organizacyjnych, związanych z tą szeroką problematyką. Wiele czasu w trakcie dyskusji poświęcono również zagadnieniom Eurokodów na tle polskiego Prawa budowlanego.
Ponadto dyskutowano sprawę dużego opóźnienia we wprowadzaniu Eurokodów do stosowania w Polsce biorąc pod uwagę ostateczną datę ich wdrożenia – marzec 2010r. Data ta obowiązuje wszystkie kraje UE.
Polska, jest w dużo trudniejszej sytuacji w zakresie przedmiotowej normalizacji w stosunku do innych krajów unijnych z uwagi na późny akces do UE oraz dużo większe różnice w tradycjach normalizacyjnych.
Tym samym krajowe środowisko inżynierskie czeka w tym, i na początku przyszłego roku, bardzo dużo pracy, gdyż wiele Eurokodów nie jest jeszcze wdrożonych.
W przypadku mostownictwa wdrożone są jedynie Eurokody: 1990 Podstawy projektowania konstrukcji, 1991 Oddziaływania na konstrukcje część. 1-1 i część 2, 1995-2 Projektowanie konstrukcji drewnianych. Mosty. Pozostałe Eurokody w przedmiotowym zakresie wydane zostały jako normy uznaniowe w języku oryginału (języku angielskim): 1992-2 Projektowanie konstrukcji z betonu. Mosty betonowe – projektowanie i szczegółowe zasady, 1993-2 Projektowanie konstrukcji stalowych. Mosty stalowe, 1994-2 Projektowanie konstrukcji zespolonych stalowo-betonowych. Reguły ogólne i reguły dla mostów, 1998-2 Projektowanie konstrukcji na terenach sejsmicznych. Mosty.
Celem spełnienia oczekiwań uczestników w przyszłości, zarówno pod względem technicznym jak i organizacyjnym, na zakończenie szkoleń przeprowadzono krótką anonimową ankietę. Uczestnikom szkoleń zadano jedno pytanie: Czy szkolenia spełniły Państwa oczekiwania („tak” lub „nie”), jeżeli „nie”, to w jakim zakresie? Przeważająca większość odpowiedzi była pozytywna. Kilka głosów było na „nie”, które proponowały inną formę szkoleń na przykład w postaci dwudniowych warsztatów uzupełnionych wzajemną wymianą doświadczeń projektantów.
Wszystkie głosy niechybnie pomogą w organizacji jeszcze lepszych spotkań w przyszłości.
Uczestnicy szkoleń otrzymali materiały szkoleniowe oraz odpowiednie certyfikaty.
Podjęcie się organizacji tego typu szkoleń było podyktowane dużym zainteresowaniem środowiska mostowego tą tematyką. Inicjatywa ta z uwagi na rozwój budownictwa mostowego w naszym kraju jest aktualna i ważna.
Z uwagi na obszerność tematyki kolejne szkolenia dotyczyć będą mostów stalowych, mostów zespolonych, mostów betonowych, mostów drewnianych, fundamentowania w mostownictwie itp. W czasie tych kolejnych szkoleń omówionych zostanie wiele ważnych szczegółów konstrukcji mostowych. Pierwsze szkolenia z których sprawozdanie przedstawiono powyżej wykazały potrzebę dużej liczby tego typu spotkań z uwagi na bardzo wiele kwestii do wyjaśnienia co zostało podkreślane przez większość uczestników.
Komitet Organizacyjny Szkoleń:
prof. UZ dr hab. inż. Adam Wysokowski – Przewodniczący
mgr inż. Jerzy Howis – Sekretarz
inż. Izabela Kunysz – Sekretarz organizacyjny
Infrastruktura Komunikacyjna
Badania – Szkolenia – Konsulting Sp. z o.o.
ul. Przemysłowa 2, 55-140 Żmigród
tel. (071) 385 31 00, kom. 603 974 417
fax (071) 385 30 68, e-mail: infra-kom@infra-kom.eu
www.infra-kom.eu