Kabina dźwigu ma trzy szklane ściany i szklany sufit, a w ścianie przedniej – drzwi teleskopowe z trzywarstwowego szkła bezpiecznego.
W 2016 r. mija 110 lat od oddania do użytku siedziby Krakowskiej Izby Handlowo-Przemysłowej. Modernistyczny budynek zaprojektowany przez Tadeusza Stryjeńskiego i Franciszka Mączyńskiego dzięki charakterystycznej strzelistej wieży zegarowej, zwieńczonej ażurowym globusem, jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych budynków w Krakowie. Na fasadzie od ulicy Długiej wzrok przyciąga wykonany z miedzi żaglowiec z godłem Izby i portal wejściowy z kutą bramą, zdobiony alegorycznymi rzeźbami dłuta Konstantego Laszczki, symbolizującymi przemysł i handel. Wewnątrz perły krakowskiej secesji hall i klatka schodowa – zdobione złoconymi stiukami witraże i sala posiedzeń Izby z oryginalnymi meblami i wystrojem, zaprojektowanym przez Józefa Mehoffera. Na ścianie kamienicy na wprost wejścia zwraca uwagę imponujący obraz „Poskromienie żywiołów”, który przedstawia geniusz ludzki jako nagiego młodzieńca, poskramiającego kobiece alegorie czterech żywiołów – ziemi, ognia, wody i powietrza.
Fot. 1 Szyb i wieża zegarowa
Zabytkowy budynek od kilku lat przechodzi wieloetapową modernizację. Ostatnio odrestaurowano fasady, wieżę z zegarem i globusem oraz podwórko. Właśnie na podwórku należało usytuować dźwig do przewozu osób niepełnosprawnych, gdyż umieszczenie go wewnątrz nie było możliwe ze względów konserwatorskich. Projektanci dźwigu musieli spełnić warunki postawione przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, m.in.:
– winda powinna posiadać lekką, przeszkloną konstrukcję;
– dobudowa windy nie może spowodować ingerencji w elewację budynku, w szczególności w gzyms koronujący;
– wysokość windy nie może przekroczyć dolnej krawędzi gzymsu koronującego;
– na realizację inwestycji należało uzyskać pozwolenie konserwatorskie.
Projektanci musieli również spełnić wymagania przeciwpożarowe określone w § 271 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, co do odległości i kątów między ścianami szybu a ścianami budynków sąsiednich.
Fot. 2 Fasada wejściowa Domu pod Globusem
Rzeczoznawca ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych zakwalifikował szyb jako budowlę o kategorii ZL zagrożenia przeciwpożarowego.
Do tego doszły wymagania użytkowe inwestora i normy zharmonizowane z dyrektywą dźwigową 95/16/WE. Jeżeli dodamy trudne warunki gruntowe (3 m nasypów ziemno-gruzowych), otrzymamy obraz trudności, jakie stanęły przed projektantami i wykonawcami.
W efekcie ciężkiej pracy powstało jedno z najciekawszych rozwiązań technicznych szklanego dźwigu w Polsce. Szyb jest przeszklonym graniasto- słupem o podstawie w formie trapezu z ostrym kątem od strony podwórka. Konstrukcję nośną wykonano z profi li 100 x 100 mm ze stali nierdzewnej, gdyż malowanie zarówno przy budowie, jak i w czasie eksploatacji byłoby trudne ze względu na brak dostępu do wielu węzłów. Konstrukcje ustawiono na żelbetowym podszybiu, a to z kolei na sześciu 7-metrowych mikropalach o średnicy 20 cm, posadowionych w gruntach warstwy nośnej.
Fot. 3 Dolny przystanek
Ściany wykonano ze szkła zespolonego o budowie 8 ESG/16/ VSG ESG 55.2, mocowanego wielopunktowo. Tafle zostały obliczone na obciążenia parcia, ssania wiatru i obciążenia izochoryczne. Szkło zespolone o współczynniku przenikania ciepła U = 1,1 W/m2 K, mocowane na ro- tulach z mostkami cieplnymi, zapewniło właściwą izolacyjność cieplną szybu oddalonego od budynku. Dzięki temu otrzymano gładką bryłę, z delikatnymi podziałami tafli, przykrytą szklanym dachem pulpitowym, trwałą i odporną na zmienne warunki atmosferyczne. W przypadku silnych mrozów progi drzwi przystankowych zostaną automatycznie podgrzane i zostanie włączony niewielki grzejnik w podszybiu.
Kabina dźwigu ma trzy ściany i sufit wykonane ze szkła, w ścianie przedniej znajdują się drzwi teleskopowe 4-skrzydłowe, wykonane z trzywar- stwowego szkła bezpiecznego.
W warunkach krakowskiego zanieczyszczenia powietrza konieczne będzie częste mycie blisko 300 m2 powierzchni szklanych. Dla ułatwienia mycia szybu z zewnątrz na jego szczycie zamontowano relingi. Wnętrze będzie można myć z dachu kabiny, przystosowanego do jazdy dwóch osób (szkło hartowane). Odrestaurowane podwórka i dźwig będą mogli oglądać goście spotkań autorskich, jakie planuje Wydawnictwo Literackie po zakończeniu prac rewaloryzacyjnych i konserwatorskich.
Fot. 4 Widok szybu z wnętrza kabiny
Parametry dźwigu
Udźwig – 630 kg/8 osób
Prędkość jazdy – 0,52 m/s
Liczba przystanków – 4
Wysokość podnoszenia – 14,8 m
Napęd – siłownik teleskopowy, 3-stopniowy, synchronizowany hydraulicznie
Rafał Jeżowski