W 2022 r. ma ruszyć Szczecińska Kolej Metropolitalna, która otrzymała dofinansowanie unijne na realizację części infrastrukturalnej.
Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego otrzymało ponad 500 mln zł dotacji unijnej na infrastrukturalną część tej inwestycji, m.in. na modernizację torów, węzły przesiadkowe i parkingi typu „Parkuj i Jedź”.
Formalna nazwa przedsięwzięcia, które otrzymało dofinasowanie to „Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351”. Pod tą nazwą kryje się infrastrukturalna część większej inwestycji polegającej na budowie SKM. Wartość projektu, dla którego podpisano umowę to 741 mln zł. Dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko wyniosło 512 mln zł.
Fot. © Mykola Mazuryk – Fotolia.com
Fundusze unijne pozwolą między innymi zmodernizować linię kolejową nr 406 na odcinku Szczecin–Police i wybudować drugi tor na odcinku Szczecin Główny–Szczecin Turzyn. Nowy tor i nowoczesne urządzenia sterowania ruchem pozwolą oddzielić ruch pasażerski od towarowego, dzięki czemu pociągi SKM będą jeździć szybciej.
Zmieni się też infrastruktura pasażerska na liniach kolejowych: 273 – odcinek Gryfino–Szczecin Główny, 351 – odcinek Stargard–Szczecin Główny, 401 – odcinek Szczecin–Goleniów, wraz z odgałęzieniem do goleniowskiego lotniska.
Całkowita długość przebudowanych lub zmodernizowanych linii kolejowych wyniesie prawie 24 km.
Szczecińska Kolej Metropolitalna zostanie połączona z siecią miejskich linii autobusowych i tramwajowych. Powstanie 28 węzłów przesiadkowych (autobus/tramwaj–pociąg), parkingi „Parkuj i Jedź” (Park & Ride) i parkingi rowerowe (Bike & Ride). Zamontowane zostaną urządzenia umożliwiające integrację różnych środków transportu, np. biletomaty i kasowniki.
Źródło: MI