Przemysł cementowy w Polsce to obecnie 12 cementowni i jedna przemiałownia należące do 9 właścicieli.
– Po ośmiu miesiącach tego roku udało nam się wreszcie wyrównać straty spowodowane długą i ciężką zimą. Sprzedaż cementu jest nieznacznie niższa niż w 2009 r. — mówi Leonard Palka, przewodniczący Stowarzyszenia Producentów Cementu. – Wiele przesłanek wskazuje na to, że rok 2010 zakończymy kilkuprocentowym wzrostem sprzedaży cementu w kraju, na poziomie 15,4-15,5 mln ton.
W sierpniu 2010 r. sprzedaż cementu w kraju była o 13,2 proc. wyższa niż w tym samym okresie 2009 r. – wyniosła 1,75 mln ton. Jednak w okresie od 1 stycznia do 31 sierpnia 2010 r. sprzedaż cementu w kraju była o 1,2% niższa niż w tym samym okresie roku ubiegłego.
Głównym czynnikiem zwiększającym sprzedaż cementu jest budownictwo infrastrukturalne.
Sprzedaż |
sierpień |
od 1 stycznia |
2009 |
1553,2tys. ton |
10111,4 tys. ton |
2010 |
1749,1 tys. ton |
9987,7tys. ton |
|
Sprzedaż |
Export |
2006 |
14.409,2 |
417,1 |
2007 |
16.691,4 |
305,6 |
2008 |
16.861,1 |
370,1 |
2009 |
15.096,7 |
423,4 |
Dobrze wyglądają prognozy zużycia cementu na polskim rynku w następnych kilkunastu latach. Według prognoz Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową w 2011 roku rynek zużyje 16,6 mln ton, a w roku 2015 – ponad 20 mln ton cementu.
By przygotować się do zwiększonego zapotrzebowania na cement na rynku krajowym, przemysł cementowy działający w Polsce prowadzi inwestycje zwiększające moce produkcyjne.
W 2008 r. zużycie cementu na 1 mieszkańca w Polsce sięgało 448 kg. To mniej niż w: Hiszpanii – 936 kg, Irlandii – 928 kg, Austrii – 709 kg czy Czechach – 500 kg, ale więcej niż na Węgrzech – 399 kg, we Francji – 386 kg, na Litwie – 292 kg czy na Łotwie – 258 kg.
Źródło: Stowarzyszenia Producentów Cementu