Światowa premiera: aerodynamiczna naczepa i aerodynamiczna ciężarówka Mercedes-Benz

04.10.2012

Nowa aerodynamiczna naczepa i ciężarówka Daimlera pozwalają na duże ograniczenie oporu powietrza i zużycia paliwa.

Aerodynamiczna naczepa przynosi rocznie około 2000 l oleju napędowego oszczędności, co odpowiada kwocie niemal 3000 euro. W tym samym czasie emisja dwutlenku węgla zostaje ograniczona o ponad 5 t. Niższy apetyt na paliwo notuje także aerodynamiczna ciężarówka Mercedes-Benz. Światowa premiera obu pojazdów odbyła się podczas Międzynarodowych Targów Motoryzacyjnych Pojazdów Użytkowych 2012 (IAA Nutzfahrzeuge 2012) w Hanowerze.

Aerodynamiczna naczepa, zaprojektowana przez Mercedes-Benz, ogranicza opór powietrza pojazdu członowego o około 18%. Praktyczne testy potwierdzają, że 40-tonowy zestaw z aerodynamiczną naczepą może w transporcie dalekobieżnym uzyskać zużycie paliwa niższe o 4,5%. Przy zwyczajowym rocznym przebiegu takich pojazdów – 150 000 km – oznacza to zaoszczędzenie około 2000 l oleju napędowego oraz niższą o ponad 5 t emisję dwutlenku węgla rocznie.

 

 

Ciągnik siodłowy – w tym wypadku nowy Mercedes-Benz Actros z kabiną StreamSpace – pozostaje bez zmian. Nowy Actros jest już odpowiednio zoptymalizowany aerodynamicznie. Dodatkowe wyposażenie obejmuje jedynie deflektor na dachu, boczne owiewki kabiny i boczne osłony. Pakiet ten występuje jako wyposażenie fabryczne.

Pozbawiona zbędnych, futurystycznych rozwiązań, aerodynamiczna naczepa Mercedes-Benz została tak zaprojektowana, by spełniać wszelkie praktyczne potrzeby bez żadnych ograniczeń. Wykorzystuje ona standardowy kontener o długości 13,6 m do przewozu produktów chłodzonych. Aerodynamiczna naczepa dostosowana jest do wszystkich codziennych wymagań operacji transportowych, począwszy od odpowiedniego prześwitu, poprzez kąt zejścia i natarcia, aż po przyjazne w użytku tylne drzwi. Osiągnięcia w dziedzinie aerodynamiki nie wpłynęła na przestrzeń ładunkową.

Aerodynamiczna naczepa dowodzi, że perfekcyjna interakcja pomiędzy ciągnikiem siodłowym a naczepą jest niezbędna do osiągnięcia maksymalnej ekonomiczności. Doświadczenia zdobyte w trakcie „Record Run” (ukończonym przez spełniającego normę Euro VI Actrosa 1845 ze standardową naczepą z wynikiem jedynie 25,9 l/100 km) wskazują jednoznacznie, że zużycie paliwa 40-tonowego pojazdu członowego poniżej 25 l/100 km jest możliwe w przypadku połączenia Actrosa i aerodynamicznej naczepy.

Tak znaczne obniżenie oporu powietrza całego pojazdu członowego uzyskano poprzez liczne pojedyncze zabiegi w budowie naczepy. Deflektor powietrza na ścianie grodziowej naczepy redukuje dystans pomiędzy nią a ciągnikiem siodłowym, natomiast boczne panele kierują powietrze bezpośrednio w kierunku charakterystycznego tylnego dyfuzora, który łączy się z osłonami podwozia. Detale takie jak osłony tylnych lamp i elementów podwozia dowodzą, jak drobiazgowo została dopracowana aerodynamika naczepy.

Dodatkowe skrzydła wydłużają aerodynamiczną naczepę, ale mają zasadnicze znaczenie dla aerodynamiki pojazdu członowego. Apele do władz nie pozostały bez echa – w maju br. Komisja Europejska zarekomendowała zwiększenie dopuszczalnej długości zestawów o 500 mm w celu umożliwienia stosowania aerodynamicznych dodatków w tylnej części pojazdów. Należy spodziewać się, że nowe regulacje zostaną przyjęte w Unii Europejskiej do wiosny 2013 r.

 

 

Bazą dla aerodynamicznej ciężarówki Mercedes-Benz jest Actros z kabiną ClassicSpace o szerokości 2,3 m i dwuosiowym podwoziem o dopuszczalnej masie własnej 18 t. Kabina zapewnia odpowiednie własności aerodynamiczne także dla aerodynamicznej ciężarówki. Nie ma tu potrzeby montażu deflektora ściany grodziowej, pojawił się za to spojler dachowy. W przeciwieństwie do wielu niewłaściwie ukształtowanych, pudełkowatych kabin, aerodynamiczna ciężarówka ma krawędzie o promieniu 80 mm po bokach i 200 mm przy ścianie grodziowej. Ich wyprofilowanie zapewnia skuteczny przepływ powietrza.

Boczne panele i tylny dyfuzor przypominają te z aerodynamicznej naczepy. Podwozie aerodynamicznej ciężarówki zostało osłonięte na całej powierzchni. Również w tym przypadku kluczową cechą jest zwężona tylna część z odchylanymi sprężynowo skrzydłami, które zapewniają dostęp do windy załadowczej i przestrzeni ładunkowej.

Jesienią zostaną przeprowadzone dalsze pomiary zużycia paliwa i jazdy próbne Actrosem z aerodynamiczną naczepą oraz aerodynamiczną ciężarówką. W kolejnym etapie wybrani klienci będą testować zestaw złożony z Actrosa i aerodynamicznej naczepy podczas codziennych operacji transportowych.

Przy odpowiednim popycie uruchomienie produkcji aerodynamicznej naczepy i aerodynamicznej ciężarówki może nastąpić stosunkowo szybko. Niewykluczone, że aerodynamiczna ciężarówka zostanie zmodernizowana w celu stworzenia zestawu z aerodynamiczną naczepą.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in