Stacje ładowania pojazdów elektrycznych w garażach

24.10.2024

Instalacja stacji ładowania pojazdów elektrycznych w garażach wymaga kompleksowego podejścia, uwzględniającego zarówno aspekty techniczne, jak i bezpieczeństwo pożarowe.

 

Wzrost liczby pojazdów elektrycznych stawia poważne wyzwania przed deweloperami i zarządcami istniejących budynków mieszkalnych i komercyjnych. Instalowanie stacji ładowania jest ważne i potrzebne, ale wymaga profesjonalnej wiedzy oraz przygotowania zarówno technicznego, formalnego, jak i w zakresie analizy potencjalnego zapotrzebowania czy dostępnej mocy. Uwagi wymagają też budzące społeczne emocje kwestie ochrony ppoż. obiektów, w których parkują pojazdy z napędem elektrycznym.

Przekonanie o tym, że wyposażenie budynku w stację ładowania e-pojazdów wymaga jedynie wyceny, zakupu i instalacji jest błędne. Chaosu i problemów w przyszłości można uniknąć jedynie poprzez staranne planowanie całego procesu, który składa się z kilku etapów przedstawionych w tym artykule.

 

>>> Punkt ładowania samochodów elektrycznych – co z ochroną przeciwporażeniową?

>>> Zwiększenie autokonsumpcji energii elektrycznej z instalacji fotowoltaicznej

>>> Magazyn energii z baterii autobusów elektrycznych

>>> Kontenerowa stacja transformatorowa – formalności przy rozbudowie

Opracowanie koncepcji wielobranżowej z uwzględnieniem specyfiki budynku

Kluczowym etapem jeszcze przed budową systemu stacji ładowania w garażach podziemnych jest opracowanie kompleksowej koncepcji, która uwzględni specyfikę budynku, potrzeby użytkowników oraz aspekty związane z bezpieczeństwem eksploatacji. W ramach tego procesu należy wziąć pod uwagę m.in. układ przestrzenny garażu, dostępność zasilania, możliwość rozmieszczenia stacji ładowania w odpowiednich lokalizacjach dla wygody użytkowników oraz infrastrukturę techniczną wspierającą bezpieczne działanie stacji ładowania. Ważna jest także weryfikacja możliwości sposobu montażu instalacji np. do ścian bądź sufitu. Wpływa to na koszty i wybór konkretnych rozwiązań technicznych.

Opracowanie takiej koncepcji pozwoli na efektywne planowanie oraz minimalizację potencjalnych problemów związanych z późniejszą implementacją systemu ładowania pojazdów elektrycznych w garażach podziemnych.

 

Stacje ładowania

Fot. 1. System ładowania w garażu wyposażony w elektroniczną detekcję pożaru (SSP) i instalację tryskaczową. Fot. SPIE Building Solutions

Analiza dostępnej mocy

Bardzo istotne jest ustalenie, czy w danym obiekcie istnieje wystarczający zapas mocy elektrycznej, aby obsłużyć planowaną liczbę stacji ładowania. Brak wystarczającej mocy może prowadzić do przeciążenia instalacji elektrycznej i wyłączeń awaryjnych systemu. Aby to zweryfikować, zazwyczaj niezbędne jest przeprowadzenie analizy z zastosowaniem rejestratorów parametrów elektrycznych podłączonych do obwodów w rozdzielni głównej na co najmniej tydzień, przy czym istotne jest sprawdzenie profilu mocy w dni robocze i weekendy w ciągu całej doby. Analiza zgromadzonych danych pozwoli na dobranie optymalnych rozwiązań technicznych.

Przebudowa rozdzielni

O ile w nowych obiektach specyfikacja instalacji elektrycznej powinna uwzględniać zwiększenie obciążenia przez stacje ładowania, o tyle w obiektach funkcjonujących już od kilku lat konieczna może być modernizacja lub przebudowa istniejącej rozdzielni głównej. Stare rozdzielnice mogą nie być w stanie obsłużyć dodatkowego obciążenia związanego z ładowaniem samochodów elektrycznych. Celem jest tu więc zapewnienie odpowiedniej mocy i zabezpieczeń dla nowych stacji ładowania. Często moc dla planowanego systemu ładowania jest na podobnym poziomie co dotychczasowa moc pobierana przez budynek lub nawet wyższa od niej (np. 330 kW dla 30 stacji, przy średniej mocy pobieranej przez obiekt biurowy na poziomie 300 kW). Oczywiste jest, że na etapie budowy tak duże zapasy mocy nie były uwzględniane.

 

W dalszej części artykułu:

Wnioski o zwiększenie mocy do operatora sieci
Dynamiczne zarządzanie mocą w pierwszych etapach
Zagadnienia bezpieczeństwa pożarowego
Stacje ładowania – kwestie ubezpieczeniowe
Ochrona przeciwpożarowa pojazdów elektrycznych
Dlaczego pojazdy elektryczne się palą?
Różna charakterystyka pożaru samochodu elektrycznego i spalinowego
Jak gasić pojazdy elektryczne?
Co rekomendują eksperci w zakresie systemów ppoż.?
Technologia wspiera ograniczanie ryzyka pożarów e-pojazdów
Wymagania niestandardowe
Będzie szybko przybywać stacji ładowania

 

Cały artykuł dostępny jest w numerze 10/2024 miesięcznika „Inżynier Budownictwa”.

 

 

Grzegorz Pióro
technical development manager, SPIE Building Solutions

 

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in