Początki powstania kanału sięgają średniowiecza. Zlokalizowany w Pruszczu Gdańskim Kanał Raduni został wyremontowany.
Przebudowę ponadkilometrowego odcinka zrealizowała Skanska na zlecenie Powiatu Gdańskiego. Inwestycja kosztowała blisko 14,9 mln zł netto.
Remont kanału jest największym projektem infrastrukturalnym w historii powiatu. Na jego realizację wykonawca miał 10 miesięcy. Zadanie przeprowadzono w ramach projektu Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław – Etap I – Powiat Gdański. Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, lata 2007–2013.
Zabytkowy Kanał Raduni został wybudowany w latach 1310–1338. Miał służyć celom gospodarczym i obronnym Gdańska. Dzisiejsza ponad 13-kilometrowa trasa biegnąca wzdłuż wąskiego tarasu rumowiskowego powstała po 1354 r. i nosi nazwę Kanał Nowa Radunia. Kanał stanowi zabytkowy obiekt hydrotechniczny wpisany do rejestru zabytków. Obecnie na całej swojej długości – od Pruszcza Gdańskiego do Biskupiej Górki w Gdańsku pełni funkcję zbiornika retencyjnego dla wód spływających z terenów jego zlewni.
Głównym celem realizacji projektu przebudowy Kanału Raduni była przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, zabezpieczenie egzystencji i majątku mieszkańców, a także poprawa prowadzenia działalności gospodarczej.
Wykonanie projektu podzielono na dwa etapy. Skanska odpowiadała za realizację prac w ramach drugiego etapu, który objął realizację robót modernizacyjnych w centrum miasta, na odcinku od mostu w ciągu ul. Raciborskiego do kładki dla pieszych w ul. Wojska Polskiego. Przebudowa zabytkowego obiektu polegała na wykonaniu szeregu prac modernizacyjnych.
Pierwsze działania, które wykonaliśmy objęły demontaż istniejących umocnień i późniejsze ponowne umocnienie brzegów. Na ściance szczelnej wykonaliśmy umocnienia żelbetonowe o łącznej długości 2146 m – mówi Andrzej Zmuda, kierownik budowy, Skanska. Następnie powstało wykończenie koryta od strony kanału, które stanowi okładzina kamienna z kostek o wielkości 11 x 11 cm i łącznej powierzchni 3800 m2. Ponadto na odcinku 163 mb zostało zainstalowane umocnienie materiałów ekologicznych – koszy i materacy gabionowych wypełnionych kamieniem naturalnym. W ramach projektu przeprowadziliśmy także remont przyczółków istniejących 3 mostków i 5 kładek dla pieszych – dodaje Andrzej Zmuda. Ponadto kontrakt objął wykonanie schodów z kostki brukowej na skarpie kanału oraz kamiennych krawężników. Przy zastosowaniu materaców siatkowo-kamiennych o grubości 0,3 m umocnione zostało dno kanału tuż przy wylotach większych kolektorów deszczowych. W ramach zadania Skanska przebudowała także kabel teletechniczny, zamontowała urządzenia podczyszczające i wykonała szereg mniejszych prac budowlanych. Efekt zmodernizowanego kanału objął odcinek o długości 1,2 km.