Ponad połowa przypadków uszkodzeń budynków wiąże się z nieprawidłowościami w założeniach projektowych oraz specyfikacjach, jakimi dysponują projektanci.
Ustawa – Prawo budowlane [1] w art. 20 ust. 2 nakłada na projektanta obowiązek zapewnienia sprawdzenia projektu architektoniczno-budowlanego pod względem zgodności z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane do projektowania bez ograniczeń w odpowiedniej specjalności lub rzeczoznawcę budowlanego. Ustawa nie precyzuje jednak żadnych warunków ograniczających zależność służbową między projektantem i sprawdzającym projekt oraz określających zakres takiego sprawdzenia. Oczywiście wskazane jest, aby była to tzw. strona trzecia, zapewniająca niezbędną, realną niezależność i bezstronność osób sprawdzających projekty. Obecny stan prawny w tym zakresie wywołuje dyskusje o potrzebie uściślenia zapisów [2], [3] i [4], m.in. w celu zapewnienia warunków do uzyskania zgodnego z przepisami bezpiecznego i pozbawionego błędów i pomyłek projektu obiektu budowlanego.
Błędy i pomyłki występujące w projektach są w wielu przypadkach powodem awarii lub katastrof budowlanych. Analizę przyczyn awarii i katastrof budowlanych, jakie miały miejsce w latach 1962-2014 (ponad 8000 przypadków), znaleźć można w pracy [5],
gdzie określono procentowy udział poszczególnych rodzajów budowli i czynników. Przykładowo, nieprawidłowo przyjęte założenia inwestycyjne oraz założenia projektowe były przyczyną 27% awarii i katastrof gotowych obiektów. Awarie i katastrofy będące wynikiem niewłaściwego projektowania dotyczyły zarówno obiektów nowych, jak i modernizowanych, nadbudowywanych, remontowanych i wzmacnianych, a także przyjmowania nieprawidłowych obciążeń i schematów statycznych konstrukcji. Przykład nieprawidłowo zaprojektowanego zbrojenia płyty fundamentowej, gdzie przewidziano zastosowanie prętów o pięciu różnych średnicach, pokazano na rys. 1. Takie błędy mogą doprowadzać do powstania błędów wykonawczych, a w konsekwencji do wystąpienia awarii lub katastrofy.
Rys. 1 Niewłaściwe zaprojektowanie zbrojenia w płycie fundamentowej
Wymagania dotyczące sprawdzania dokumentacji projektowej wg Eurokodów
Eurokody zgodnie z rozporządzeniem w sprawie warunków technicznych [6] mogą być stosowane w projektowaniu równolegle z normami PN-B. Decyzję o wyborze zestawu norm PN-B lub PN-EN do zastosowania w projekcie podejmują wspólnie inwestor z projektantem.
W Eurokodzie PN-EN 1990 [7] wymagania dotyczące sprawdzenia obliczeń, rysunków i specyfikacji uzależniono od przyjętego poziomu nadzoru przy projektowaniu i wykonywaniu, co z kolei zależy m.in. od klasy niezawodności RC projektowanej konstrukcji. Norma ta zaleca, aby w celu wykonania konstrukcji odpowiadającej wymaganiom i założeniom przyjętym w projekcie podjąć odpowiednie środki zarządzania jakością, do których zaliczają się również kontrole w stadium projektowania, wykonania i utrzymania. Kontrole te zależą od klas niezawodności RC (ang. reability class, RC1 – niższa, RC2 – przeciętna, RC3 – zaostrzona), uwzględniających zróżnicowane wartości współczynników obciążenia, stosowanych w kombinacjach podstawowych lub stałych [8].
Przy wyborze klasy niezawodności dla poszczególnych konstrukcji zaleca się uwzględnianie istotnych czynników obejmujących:
– możliwe przyczyny i/lub postacie stanów granicznych;
– możliwe konsekwencje zniszczenia, takie jak zagrożenie życia, szkody, zranienie, potencjalne straty materialne;
– reakcje społeczne na zaistnienie zniszczenia;
– koszty i procedury oraz postępowanie niezbędne ze względu na ograniczenie ryzyka zniszczenia.
Warto przypomnieć, że zróżnicowanie wartości współczynników obciążenia stosowane jest od dawna w PN-B-02000 [9].
Norma [7] zaleca trzy poziomy nadzoru nad projektowaniem, w zależności od przyjęcia określonej klasy niezawodności konstrukcji lub obiektu:
– nadzór normalny (DSL1), w którym sprawdzanie projektu dokonywane jest przez autora projektu – nadzór ten odniesiony jest do klasy niezawodności RC1;
– nadzór normalny (DSL2), w którym sprawdzanie projektu dokonywane jest w ramach jednostki projektowej zgodnie z jej procedurami, ale nie przez autora projektu – nadzór ten odniesiony jest do klasy niezawodności RC2;
– nadzór zaostrzony (DSL3), w którym sprawdzanie projektu dokonywane jest przez stronę trzecią – nadzór ten odniesiony jest do klasy niezawodności RC3.
Należy podkreślić, że przyjętej klasie niezawodności obiektu RC powinien odpowiadać określony poziom inspekcji w trakcie wykonania obiektu. Rozróżnia się trzy poziomy inspekcji:
– inspekcja normalna – odniesiona do RC1 – wykonywana jako autoinspekcja przez kierownika budowy;
– inspekcja normalna – odniesiona do RC2 – wykonywana zgodnie z wewnętrznymi procedurami jednostki wykonawczej;
– inspekcja zaostrzona – odniesiona do RC3 – wykonywana przez stronę trzecią.
Zarówno nadzór zaostrzony nad projektem, jak również inspekcja zaostrzona wykonania obiektu powinny być wykonywane przez stronę trzecią. Pojęcie strony trzeciej, tj. niezależnej od zlecającego i wykonującego określone roboty budowlane, jest jasne i jednoznaczne w przypadku małych obiektów budowlanych. Stroną trzecią nie może być jednostka zaangażowana w opracowanie dokumentacji podlegającej sprawdzaniu, a więc na
pewno nie może to być np. podwykonawca jednostki realizującej projekt. Można zatem stwierdzić, że wówczas gdy jednostka projektowa sprawdzająca projekt nie brała wcześniej udziału w opracowaniu sprawdzanej dokumentacji, może ona być taką stroną trzecią w rozumieniu normy [7]. Oczywiście nie powinny uczestniczyć w czynnościach sprawdzenia, prowadzonych przez inną (stronę trzecią) jednostkę projektową, osoby (projektanci), które brały udział w pracach projektowych nad sprawdzanym projektem. Niweczyłoby to bowiem cel, jaki ma być osiągnięty przy wymaganiach nadzoru zaostrzonego, tj. sprawdzenie przez niezależny podmiot, niezainteresowany w przyjętych rozwiązaniach projektowych.
Natomiast w przypadku obiektów dużych i skomplikowanych, w których realizację (wykonanie projektu i budowę) zaangażowanych jest wielu projektantów z różnych firm, przez kilka lat, występuje dużo wątpliwości. Wielce prawdopodobne jest, że sprawdzający projekt jako strona trzecia może być po pewnym czasie związany z inwestycją. W takiej sytuacji każdy przypadek powinien być indywidualnie rozpatrywany, np. czy i na ile te wcześniejsze prace projektowe i przyjęte rozwiązania pozostają w związku z projektem obecnie podlegającym sprawdzeniu, czy są to rozwiązania całkiem nowe, niezależne od dotychczasowych, czy też stanowią jakąś ich formę modyfikacji. Jeżeli wystąpią jakiekolwiek powiązania, nie jest możliwe wykorzystanie projektantów uczestniczących we wcześniejszych pracach projektowych do sprawdzenia później opracowanego projektu. Jeżeli natomiast jednostka projektowa, która jako strona trzecia ma sprawdzać projekt konstrukcyjny, nie brała udziału w projektowaniu sprawdzanych rozwiązań (ani jej projektanci), ale na przykład uczestniczyła w projektowaniu innych branż, możliwe jest jej uznanie za taką inną jednostkę sprawdzającą, która spełnia wymagania normy. Istotny jest bowiem cel wprowadzenia wymagania sprawdzania dokumentacji przez podmiot trzeci.
Dobrym rozwiązaniem byłoby powołanie, wzorem innych państw, specjalistycznych instytucji, których podstawowym zadaniem byłoby dokonywanie sprawdzeń jako strona trzecia.
Rys. 2 Obiekty budowlane, których zniszczenie niesie bardzo poważne konsekwencje, np.: wieżowce, stadiony, hale widowiskowe (© JiSign – Fotolia.com)
Wymagania dotyczące sprawdzania dokumentacji projektowej wg PN-B-03007
Norma PN-B-03007 [10] podaje zasady, wymagania i wytyczne sporządzania i nadzorowania dokumentacji technicznej konstrukcji budowlanych – dokumentacji projektowej i wykonawczej. W rozdziale poświęconym weryfikacji projektów zapisano, że projekty konstrukcji, przed przekazaniem ich zamawiającemu, powinny być zweryfikowane pod kątem spełnienia:
– ogólnych wymagań dotyczących dokumentów oraz
– kryteriów merytorycznych odnoszących się do przedmiotu projektowania.
Ogólne wymagania dotyczące dokumentów odnoszą się do:
– formy przekazu treści, które powinny być czytelne, jednoznaczne, spójne oraz zgodne z zasadą podawania tylko niezbędnych informacji;
– treści dokumentów (zawartości informacyjnej) – powinny być kompletne, zgodne z odpowiednimi przepisami (w tym i normami) oraz poprawne, tj. zawierające bezbłędne dane liczbowe, w tym wyniki obliczeń.
Kryteria merytoryczne sprowadzają się do trzech zasadniczych kwestii:
– czy zaprojektowane konstrukcje są w sensie rozwiązań technicznych zgodne z założeniami?,
– czy przyjęte rozwiązania i planowane sposoby realizacji konstrukcji nie odbiegają od realnych możliwości i nie wiążą się z nadmiernym ryzykiem?,
– czy zapewnione są odpowiednie obliczeniowe poziomy niezawodności konstrukcji?
Informacje podane w opisie technicznym sprawdzane są pod względem zgodności z założeniami projektowymi i spójności z wynikami obliczeń oraz rysunkami projektowymi. Natomiast rysunki projektowe sprawdzane są pod względem zgodności geometrii, materiałów, przekrojów i połączeń z założeniami projektowymi i wynikami obliczeń.
Kontrole (weryfikacje) projektów powinny być dostosowane do przyjętych poziomów nadzoru w projektowaniu (DSL), ustalonych wg PN-EN 1990 zależnie od wymaganych klas niezawodności konstrukcji (RC).
Wymagania dotyczące audytów i przeglądów wg PN-ISO 15686-3
Aby osiągnąć żądany poziom właściwości użytkowych obiektów budowlanych przez cały okres ich istnienia, poczynając od koncepcji przez projektowanie, budowę, eksploatację aż do rozbiórki włącznie, niezbędne jest stosowanie odpowiednich działań kontrolnych. Działania te powinny być prowadzone na każdym etapie „życia” obiektów. Opis metod i procedur kontroli stanowi przedmiot normy PN-ISO 15686-3 [11]. Szczególną uwagę powinno się zwracać na działania kontrolne określane w normie jako przeglądy (sprawdzenia przeprowadzane w ramach jednostki wykonującej dany etap przedsięwzięcia) i audyty (weryfikacje przeprowadzane przez stronę trzecią), na etapie założeń wstępnych (uwarunkowań) przedsięwzięcia, projektu wstępnego i wykonawczego, ponieważ na tych etapach podejmowane są decyzje dalekosiężne, które wpływają na kształt obiektu, technikę wznoszenia, eksploatację, a także sposób postępowania pod koniec ich istnienia. Stwierdzono, że w ponad 50% przypadków uszkodzeń budynków przyczyny ich powstania mają swój początek w założeniach projektowych [11] oraz specyfikacjach, jakimi dysponują projektanci. Przeprowadzenie działań sprawdzających daje możliwość powrotu do etapów wcześniejszych i naprawy występujących uchybień.
Propozycje nowych przepisów prawnych związanych z kontrolą projektów
Poprawę obecnego stanu prawnego związanego ze sprawdzaniem lub weryfikacją projektów można osiągnąć, wprowadzając ustawowy obowiązek sprawdzania projektów budowlanych przez weryfikatorów akredytowanych i zarejestrowanych przez władze odpowiedzialne za nadzór budowlany [1]. Warunkiem akredytacji byłoby spełnienie określonych wymagań, m.in. zdolności działania według określonych standardów kontroli. Wymagania i standardy te powinny być przedmiotem odpowiednich przepisów prawnych. Rozstrzygnięcia wymagałyby niektóre sprawy dotyczące weryfikacji, bo dotychczas projekty budowlane są weryfikowane (uzgadniane) częściowo według procedur określonych odrębnymi („niebudowlanymi”) przepisami. Dotyczy to m.in. problematyki ochrony przeciwpożarowej i niektórych innych zagadnień, jak zdrowie, bezpieczeństwo i higiena pracy, ochrona sanitarna oraz ochrona środowiska.
Przesłanki racjonalności skłaniają do ograniczenia proponowanej budowlanej weryfikacji projektu do wymagania podstawowego „Bezpieczeństwo konstrukcji”.
Wyważonego ustalenia wymagają także rodzaje obiektów budowlanych, których projekty podlegałyby obowiązkowej kontroli. Wydaje się, że konieczność taka istnieje na pewno w przypadku obiektów podwyższonego ryzyka, np. takich, których potencjalne uszkodzenie (zniszczenie) zagrażałoby bezpieczeństwu znacznej liczby osób oraz zawierających elementy mocno obciążone, o dużej rozpiętości czy dużym wysięgu wsporników.
Sprecyzowania wymaga także zakres weryfikacji projektu konstrukcji. Powstaje na przykład pytanie, czy i jak weryfikować część projektu obejmującego wyznaczanie sił wewnętrznych w elementach konstrukcji lub szerzej, reakcji konstrukcji na oddziaływania zewnętrzne. Ta problematyka nie jest przedmiotem przepisów ani związanych z nimi norm technicznych. Co należy zatem uznać w tej sytuacji za system odniesienia, niezbędny przy każdej dobrze przemyślanej kontroli?
Celowe jest stworzenie warunków prawnych sprzyjających powstaniu jednostek organizacyjnych świadczących usługi kontrolno-inspekcyjne, które można nazwać np. biurami kontroli technicznych. Funkcjonowanie takich wyspecjalizowanych jednostek ma wiele zalet i powinno być odpowiednio preferowane. Do zalet tych należy zaliczyć niezależność i obiektywność wykonywanych kontroli, a także stosowanie procedur opartych na dużym doświadczeniu. Akredytacja dla biur kontroli (osób prawnych) nie wyklucza funkcjonowania w rozważanym obszarze osób fizycznych z natury rzeczy oferujących usługi w ograniczonym zakresie. Sprawdzanie projektów przez osoby posiadające status niezależnej strony trzeciej stanowiłoby warunek zatwierdzenia projektów architektoniczno-budowlanych przez właściwe organy nadzoru budowlanego w procedurze wydawania pozwoleń na budowę.
Autorzy dziękują mecenasowi Krzysztofowi Śliwce za współpracę w ocenie prawnej omawianych zagadnień.
prof. dr hab. Leonard Runkiewicz
Instytut Techniki Budowlanej Politechnika Warszawska
mgr inż. Jan Sieczkowski
Instytut Techniki Budowlanej
Bibliografia
1. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
2. St. Zieleniewski, J. Sieczkowski, Kontrola projektu i nowa struktura przepisów techniczno-budowlanych,„Przegląd Budowlany” nr 6/2008.
3. A. Krupa, Sprawdzanie projektów i opracowań projektowych, „Inżynier Budownictwa” nr 10/2007.
4. A. Krupa, Dyskusja o sprawdzaniu projektów, „Inżynier Budownictwa” nr 2/2008 i 6/2008.
5. L. Runkiewicz, Raporty na temat zagrożeń, awarii i katastrof budowlanych za lata 1962-2013, Prace naukowo-badawcze ITB, NK-45, Biblioteka ITB.
6. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
7. PN-EN 1990 Eurokod: Podstawy projektowania konstrukcji.
8. W. Staropolski, Niezawodność obiektu budowlanego (w świetle pakietu norm PN-ISO],„Przegląd Budowlany” nr 1/2008.
9. PN-B-02000 Obciążenia budowli. Zasady ustalania wartości.
10. PN-B-03007:2013 Konstrukcje budowlane. Dokumentacja techniczna.
11. PN-ISO 15686-3 Budynki i budowle. Planowanie okresu użytkowania. Część 3: Audyty i przeglądy właściwości użytkowych.