Skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi

12.03.2025

18 lutego 2025 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 stycznia 2025 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi i ich usytuowanie (Dz.U. z 2025 r. poz. 138).

 

skrzyżowania linii kolejowych

Fot. shake_pl/stock.adobe.com

 

Rozporządzenie dotyczy projektowania, budowy i przebudowy skrzyżowań linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z liniami tramwajowymi.

Skrzyżowania mogą być jedno- lub wielopoziomowe. Skrzyżowania wielopoziomowe stosuje się zarówno na liniach kolejowych zelektryfikowanych, jak i niezelektryfikowanych oraz na bocznicach kolejowych. W takich przypadkach wymagane jest zastosowanie zabezpieczeń przeciwporażeniowych i ziemnozwarciowych.

Skrzyżowanie w jednym poziomie jest rozwiązaniem nadzwyczajnym i może być projektowane wyłącznie na niezelektryfikowanych liniach kolejowych oraz bocznicach kolejowych, na których maksymalna prędkość ruchu kolejowego nie przekracza 120 km/h, a także wtedy, gdy skrzyżowanie zapewnia wystarczającą przepustowość dla zakładanego ruchu kolejowego i ruchu tramwajowego. Jeżeli maksymalna prędkość na linii kolejowej przekracza 80 km/h na całej szerokości skrzyżowania w jednym poziomie, zarządca kolei jest zobowiązany do wprowadzenia stałego ograniczenia prędkości do 80 km/h dla wszystkich pojazdów kolejowych. Nowe rozporządzenie nie obejmuje istniejących skrzyżowań ani tych projektowanych, dla których przed jego wejściem w życie złożono wniosek o pozwolenie na budowę, dokonano zgłoszenia budowy lub wydano decyzję o pozwoleniu na budowę bądź legalizacji. W takich przypadkach przepisy rozporządzenia będzie można zastosować na wniosek inwestora. Wniosek należy złożyć do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

 

>> Nowe zasady projektowania infrastruktury tramwajowej. Wytyczne WR-D-43-3

>> Parametry elektryczne torowisk zabudowanych – konduktancja toru

>> Parametry elektryczne torowisk zabudowanych – rezystancja toru

 

Opracowała Aneta Malan-Wijata

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in