Skarpy drogowe

04.05.2010

Chęć poszerzenia wiedzy o projektowaniu i budowie skarp drogowych skłoniła blisko 200 osób zainteresowanych tym tematem do wzięcia udziału w kolejnym seminarium zorganizowanym przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów oraz Polskie Stowarzyszenie Geosyntetyczne, które odbyło się 3 marca w Warszawie.

Jak powiedział inż. Piotr Rychlewski z IBDiM – witając przybyłych uczestników, w tym wielu członków PIIB – celem seminarium było przekazywanie informacji „od inżyniera do inżyniera”, toteż wszyscy zaproszeni prelegenci posiadali szeroką wiedzę praktyczną.

Pierwszy referat (wygłoszony przez inż. Rychlewskiego) dotyczył możliwości zastosowania częściowej prefabrykacji w budowie ścian oporowych, dowodził, że warto prefabrykować elementy, które po zmontowaniu na budowie znacznie ograniczą zakres robót deskowaniowych i zbrojarskich. Ponadto mroźna ostatnio zima nie powoduje przestoju prac wykonywanych w wytwórni prefabrykatów.

Następnie dr Janusz Sobolewski omówił zasady projektowania i budowy konstrukcji oporowych oraz przyczółków z gruntu zbrojonego geosyntetykami, bogato ilustrując swoje wystąpienie przykładami ciekawych realizacji za granicą i w Polsce. Scharakteryzował produkty używane do zbrojenia gruntu. Uwidocznione zostało zróżnicowanie kosztów konstrukcji oporowych: najdroższe są ściany żelbetowe, o połowę od nich tańsze (i umożliwiające szybsze wykonanie) – ściany z gruntu zbrojonego.
 
Piotr Rychlewski
 
Ponieważ do obliczeń statycznych konstrukcji z gruntu zbrojonego niezbędne są programy komputerowe, nie zabrakło obszernego referatu (Krzysztofa Czmiela) dotyczącego programów używanych w Polsce do obliczeń konstrukcji ziemnych.
Z kolei na przykładzie zrealizowanego już zabezpieczenia skarpy w ciągu drogi ekspresowej S-69 inż. Jakub Sierant przedstawił projektowanie i wykonawstwo ścian gwoździowanych.
Niezawodność konstrukcji jest troską każdego projektanta i wykonawcy, czynniki wpływające na nią w przypadku konstrukcji z gruntu zbrojonego (zbrojenie, oblicowanie, obciążenia, wody gruntowe) omówił dr Zygmunt Rakowski.
Druga część spotkania związana była przede wszystkim z problematyką zabezpieczeń przeciwerozyjnych.
Praktyczne przykłady zabezpieczeń skarp zaprezentowała Beata Gajewska z IBDiM. Ważnemu problemowi gospodarki wodnej na skarpach i obiektach drogowych, w tym odprowadzaniu wód opadowych, poświęcił swoje wystąpienie prof. Adam Bolt.
W kolejnych wystąpieniach obszernie i w oparciu o konkretne rozwiązania zostały omówione sposoby zapobiegania erozji skarp (systemy geokomórkowe, zadarnianie skarp), wymogi agrogeo-techniczne związane z zazielenianiem skarp oraz zasady właściwego utrzymania zieleni przydrożnej.
Na zakończenie seminarium przewodniczący komitetu organizacyjnego Piotr Rychlewski zaprosił na kolejne seminarium „Ściany szczelinowe”, którego patronem medialnym będzie również „Inżynier budownictwa”.
 
Krystyna Wiśniewska
Zdjęcie autorki

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in