Chęć poszerzenia wiedzy o projektowaniu i budowie skarp drogowych skłoniła blisko 200 osób zainteresowanych tym tematem do wzięcia udziału w kolejnym seminarium zorganizowanym przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów oraz Polskie Stowarzyszenie Geosyntetyczne, 3 marca w Warszawie.
Jak powiedział inż. Piotr Rychlewski z IBDiM – witając przybyłych uczestników, w tym wielu członków PIIB – celem seminarium było przekazywanie informacji „od inżyniera do inżyniera”, toteż wszyscy zaproszeni prelegenci posiadali szeroką wiedzę praktyczną.
Pierwszy referat (wygłoszony przez inż. Rychlewskiego) dotyczył możliwości zastosowania częściowej prefabrykacji w budowie ścian oporowych, dowodził, że warto prefabrykować elementy, które po zmontowaniu na budowie znacznie ograniczą zakres robót deskowaniowych i zbrojarskich. Ponadto mroźna ostatnio zima nie powoduje przestoju prac wykonywanych w wytwórni prefabrykatów.
Następnie dr Janusz Sobolewski omówił zasady projektowania i budowy konstrukcji oporowych i przyczółków z gruntu zbrojonego geosyntetykami, bogato ilustrując swoje wystąpienie przykładami ciekawych realizacje za granicą i w Polsce. Scharakteryzował produkty używane do zbrojenia gruntu. Uwidocznione zostało zróżnicowanie kosztów konstrukcji oporowych: najdroższe są ściany żelbetowe, o połowę od nich tańsze (i umożliwiające szybsze wykonanie) – ściany z gruntu zbrojonego.
Ponieważ do obliczeń statycznych konstrukcji z gruntu zbrojonego niezbędne są programy komputerowe nie zabrakło obszernego referatu (Krzysztofa Czmiela) dotyczącego programów używanych w Polsce do tych obliczeń konstrukcji ziemnych.
Z kolei na przykładzie zrealizowanego już zabezpieczenia skarpy w ciągu drogi ekspresowej S-69 inż. Jakub Sierant przedstawił projektowanie i wykonawstwo ścian gwoździowanych .
Niezawodność konstrukcji jest troską każdego projektanta i wykonawcy, czynniki wpływające nią w przypadku konstrukcji z gruntu zbrojonego (zbrojenie, oblicowanie, obciążenia, wody gruntowe) omówił dr Zygmunt Rakowski.
Druga część spotkania związana była przede wszystkim z problematyką zabezpieczeń przeciwerozyjnych
Praktyczne przykłady zabezpieczeń skarp zaprezentowała Beata Gajewska z IBDiM. Ważnym problemem gospodarki wodnej na skarpach i obiektach drogowych, w tym odprowadzaniu wód opadowych, poświęcił swoje wystąpienie prof. Adam Bolt.
W kolejnych wystąpieniach obszernie i w oparciu o konkretne rozwiązania zostały omówione sposoby zapobiegania erozji skarp (systemy geokomórkowe, zadarnianie skarp), wymogi agrogeotechniczne związane z zazielenianiem skarp oraz zasady właściwego utrzymania zieleni przydrożnej.
Na zakończenie seminarium przewodniczący komitetu organizacyjnego Piotr Rychlewski zaprosił na kolejne seminarium „Ściany szczelinowe”, którego patronem medialnym będzie również Inżynier Budownictwa.