Realizację 17 km dwujezdniowej drogi ekspresowej S61 za 380 mln zł przewiduje umowa na projekt i budowę kolejnego fragmentu trasy Via Baltica.
Odcinek od „węzła Śniadowo” do węzła „Łomża Południe” jest kolejnym zadaniem na podlaskiej części S61, którego realizację rozpoczyna białostocki oddział GDDKiA. Ten fragment S61 wybuduje firma POLAQUA Sp. z o.o., Której oferta była najkorzystniejsza spośród 5 złożonych w przeprowadzonym przetargu. Umowa przewiduje 31 miesięczny okres na zaprojektowanie i budowę tego odcinka, przy czym do budowy nie wlicza się okresów zimowych. W związku z tym możliwe jest zrealizowanie kontraktu do końca 2020 r.
Odcinek od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe”, wraz z zadaniem od węzła „Podborze” do węzła „Śniadowo”, na który umowa została podpisana 30 stycznia br., połączą Łomżę z drogą ekspresową S8 w Ostrowi Mazowieckiej i dalej przez Wyszków–Marki z Warszawą.
Od Ostrowi Mazowieckiej (węzeł „Podborze”) poprzez węzeł „Śniadowo” aż do węzła „Łomża Południe” droga ekspresowa S61 zostanie poprowadzona po nowym śladzie, równolegle do istniejącej drogi wojewódzkiej nr 677. Zgodnie z założeniami, droga ekspresowa S61 ma mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pasy awaryjne, pas rozdziału oraz nawierzchnię z betonu cementowego. Na odcinku od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe” przewidziano jeden węzeł „Śniadowo”.
Dane techniczne odcinka S61 od węzła „Śniadowo” do węzła „Łomża Południe”:
– długość – 16,99 km (S)
– długość i klasa dróg wybudowanych lub przebudowanych poza ciągiem głównym – 23,5 km (w tym dróg poszczególnych klas: G – 0,933 km; Z – 2,662 km; L – 0,709 km; D – 19,223 km).
– przekrój drogi – 2×2
– szerokość pasa ruchu – 3,5 m
– szerokość pasów awaryjnych – 2,5 m
– szerokość pasa dzielącego – 5,0 m
– szerokość poboczy – minimum 0,75 m
– kategoria ruchu – KR6
– ilość węzłów – 1
– obiekty inżynierskie – 14 (w tym 3 mosty, 10 wiaduktów, 1 przejście dla zwierząt)
– ilość MOP-ów – 2 (kategorii II – 1 oraz kategorii III – 1)
Źródło: GDDKiA