Łódź, w porównaniu do Wrocławia czy Krakowa, pozostaje w dalszym ciągu młodym rynkiem nowoczesnej powierzchni biurowej. Co prawda największy wzrost zasobów powierzchni odnotowano w ubiegłym roku we Wrocławiu, Łódź plasuje się jednak na bliskim trzecim, zaraz po Trójmieście, miejscu, z 40 500 m kw. nowoczesnej powierzchni biurowej.
Podaż nowoczesnej powierzchni biurowej w Łodzi w 2008 r. okazała się najwyższa w historii miasta. Według prognoz analityków DTZ w bieżącym roku powstanie jeszcze większa ilość obiektów biurowych. Do planowanych ponad 40 tys. m kw. zaliczane są nie tylko wybudowane od podstaw inwestycje, lecz także biurowce powstałe na bazie kamienic lub poprzemysłowych budynków, które standardem nie odbiegają od nowo wybudowanych projektów. Do inwestycji będących rewitalizacją istniejących obiektów zalicza się Cross Point (www.crosspointlodz.pl), będący rozbudowanym budynkiem byłych Zakładów Odzieżowych im. Adama Próchnika. Od 2008 r. jest przekształcany w nowoczesny biurowiec klasy A, który w III kwartale br. będzie oferować 12,5 tys. m kw. powierzchni biurowej
Przełomowy rok
Rok 2008 był przełomowy dla rynku łódzkiego. Wówczas rozpoczęto realizację pierwszych nowoczesnych projektów biurowych, w tym: Cross Point Łódź, Forum 76 czy Zenit. Koniec roku okazał się jednak niefortunny dla niektórych deweloperów, w konsekwencji czego wstrzymano m.in. budowę projektu Aurus, realizowanego przez spółkę Echo Investment, czy wyhamowano proces inwestycyjny University Business Park, który realizowany jest przez GTC.
Prężnie prowadzone są także inne komercyjne projekty. W maju tego roku ukończony zostanie ostatni, ważny etap projektu Manufaktura, unikatowego w skali Europy centrum handlowo-usługowo-rozrywkowego, zlokalizowanego w XIX-wiecznych zakładach Izraela Poznańskiego, czy budowa pierwszego w Łodzi 4-gwiazdkowego hotelu sieci Andels, w zaadaptowanym na ten cel budynku największej przędzalni dawnej fabryki. Planowane jest rozpoczęcie budowy 5-gwiazdkowego hotelu Hilton w centrum Łodzi, a także otwarcie największego w Polsce, jednego z większych w Europie, centrum handlowego IKEA. Na ostatni kwartał 2009 zaplanowane jest także oficjalne otwarcie fabryki kosmetyków pielęgnacyjnych koncernu Procter & Gamble w, należącym do łódzkiej aglomeracji, Aleksandrowie Łódzkim – dzięki niej powstanie co najmniej 300 nowych miejsc pracy.
Łódź staje się coraz bardziej atrakcyjnym, alternatywnym dla największych metropolii, miejscem do inwestowania i prowadzenia działalności biznesowej, o czym przekonany jest Karolin Klin z CB Richard Ellis. Ponieważ widzimy w Łodzi wciąż jeszcze niewykorzystany potencjał, zdecydowaliśmy się podjąć współpracę z Mermaid Properties w zakresie komercjalizacji projektu Cross Point i liczymy na sukces tej, najciekawszej z naszego punktu widzenia, oferty biurowej na łódzkim rynku. Obawy analityków związane z nadpodażą na łódzkim rynku dotyczyć mogą wyłącznie obiektów o niskim standardzie, w nieatrakcyjnych lokalizacjach. Szczególnie liczymy na zainteresowanie ze strony sektora BPO, branży IT i farmaceutycznej – komentuje.
Europejska stolica… nie tylko kultury
Na dynamiczny rozwój Łodzi w ostatnich latach wpływ miały m.in. działania władzmiasta. Opracowana wspólnie z firmą doradczą McKinsley & Company strategia rozwoju Łodzi, opiera się na pozyskiwaniu inwestorów z trzech priorytetowych branż: AGD, IT oraz BPO.
– Wdrażanie okazało się na tyle skuteczne, że dzięki pozyskaniu nowych inwestorów stopa bezrobocia w samej Łodzi osiągnęła rekordowo niski wynik na poziomie ok. 7 proc., podczas gdy jeszcze kilka lat temu utrzymywał się on na poziomie 20 proc. Na sukces ten wpływ miał także innowacyjny program Inwestor, gwarantujący bezzwrotne pożyczki na uruchomienie własnej firmy. W pierwszych dwóch kwartałach 2008 r. w województwie łódzkim powstało ponad 2,6 tys. małych przedsiębiorstw – mówi Grzegorz Zawada, przedstawiciel Mermaid Properties.
Spowolnienie na rynku nieruchomości komercyjnych powoduje zmniejszenie budżetów a co za tym idzie oszczędności. W dobie kryzysu i ograniczeń, z uwagi na konieczność czynienia przez deweloperów oszczędności, w realizacji nowych inwestycji, łódzki rynek, na tle innych polskich miast może stać się atrakcyjnym miejscem do inwestowania. Niższe koszty pracy oraz realizacji inwestycji, w tym pozyskania gruntów pod nowe projekty uzupełniona tym co Łódź ma najlepszego – centralną lokalizacją – sprawia że miasto może przekuć kryzys w swój sukces.
Łódź staje się miastem coraz bardziej widocznym na mapie Polski. Podejmowane od kilku lat kampanie promocyjne na rzecz miasta, dziś przynoszą zdumiewające efekty. Łódź zrywa z wizerunkiem przemysłowego miasta i walczy o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Specjaliści od wizerunku pozytywnie oceniają działania wizerunkowe Łodzi, doceniając również Komitet Honorowy z Danielem Libeskindem, Andrzejem Wajdą czy Karlem Dedeciusem i twierdzą, że zwycięstwo jest najbardziej realne ze wszystkich polskich miast, ubiegających się o ten tytuł. A jest o co walczyć… zwycięzca otrzyma od Unii Europejskiej dotacje w wysokości 1,5 mln euro.