11 marca br. w Warszawie odbyła się konferencja „Rozwój infrastruktury transportowej w Polsce. Szansa dla firm budowlanych”.
– W 2009 i 2010 roku planujemy wszczęcie łącznie około 550 postępowań przetargowych o różnym zakresie: na roboty budowlane, usługi i dostawy w ramach priorytetów transportowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zależy nam, by w przetargach uczestniczyło jak najwięcej firm – powiedziała Patrycja Wolińska-Bartkiewicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, otwierając konferencję.
– W ramach wykorzystania środków unijnych w Ministerstwie Infrastruktury i Centrum Unijnych Projektów Transportowych powstał specjalny system monitoringu przygotowania i realizacji projektów. Pozwala on zidentyfikować, kiedy i jakie postępowania przetargowe są planowane do rozpoczęcia. Wykaz przetargów będzie dostępny na stronach internetowych resortu oraz CUPT. W Polsce rusza ogromny plan inwestycyjny – będziemy wielkim placem budowy – dodała wiceminister Wolińska-Bartkiewicz. Jak wyjaśniła, wykaz planowanych przetargów będzie pomocą dla firm budowlanych, które będą mogły racjonalnie przygotować portfel inwestycyjny. Informacja będzie dostępna dla wszystkich, co zwiększy liczbę chętnych do wzięcia udziału w przetargach oraz poprawi konkurencyjność i efektywność.
– Inwestycje w infrastrukturę będą antidotum na niekorzystne tendencje szerzące się na rynku – dodała Wiceminister Wolińska-Bartkiewicz podczas briefingu, który odbył się w ramach konferencji. – Dzisiaj przedstawiamy efekty naszej ubiegłorocznej pracy. Po pierwsze, dostosowaliśmy prawo w taki sposób, by było bardzie przejrzyste i przyjazne inwestorom. Po drugie, zorganizowaliśmy dobry nadzór nad prowadzeniem inwestycji, zwłaszcza w GDDKiA i PKP PLK SA. Plan zamówień publicznych, który od dziś będzie dostępny, jest efektem tych prac. Tam, gdzie nie ma informacji, szerzą się nieprawidłowości – wyjaśniła wiceminister Wolińska-Bartkiewicz. Wiceminister Wolińska-Bartkiewicz podkreśliła również, iż 5 marca br. weszło w życie rozrządzenie w sprawie pomocy publicznej na projekty infrastrukturalne w zakresie portów lotniczych w ramach PO IiŚ. – Ten dokument pozwala dotować inwestycje w infrastrukturę lotniczą ze środków unijnych. Chodzi o inwestycje w 8 portach lotniczych w ramach sieci TEN-T: są to porty w Warszawie, Krakowie, Katowicach, Rzeszowie, Poznaniu, Wrocławiu, Szczecinie oraz w Gdańsku. –
Podczas konferencji przedstawione zostały ogólne informacje dotyczące współfinansowania projektów infrastrukturalnych oraz rozwiązania prawne przyspieszające tempo absorpcji środków unijnych. Jak wyjaśnił Jarosław Pasek, dyrektor Departamentu Funduszy UE 2007-2013 w Min. Infrastruktury, PO IiŚ nie jest jedynym źródłem finansowania inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Część inwestycji finansowanych jest w ramach Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, część z Funduszu Spójności w ramach perspektywy finansowej 2004–2006, a część ze środków krajowych.
Celem konferencji, w której uczestniczyli eksperci z Komisji Europejskiej, instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie PO IiŚ oraz beneficjenci, było zaprezentowanie szans, jakie stwarzają dla firm budowlanych inwestycje infrastrukturalne finansowane ze środków unijnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko jest największym w historii Unii Europejskiej programem, w ramach którego realizowane są projekty współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Funduszu Spójności. Głównym celem Programu jest zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Polski i jej regionów poprzez rozwój infrastruktury technicznej przy równoczesnej ochronie i poprawie stanu środowiska, zdrowia, zachowaniu tożsamości kulturowej i rozwijaniu spójności terytorialnej. Na realizację PO IiŚ na lata 2007-2013 zostanie przeznaczonych ponad 37 mld euro, co stanowi ponad 40% całości środków polityki spójności dla Polski. Ze środków Unii Europejskiej będzie pochodziło ok. 28 mld euro, w tym z Funduszu Spójności – ponad 22 mld euro, zaś z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – niemal 6 mld euro. Aż 19,4 mld euro zostało przeznaczonych na realizację trzech transportowych osi priorytetowych, co stanowi ponad 70% ogólnych środków przeznaczonych na PO IiŚ. W ramach PO IiŚ do dyspozycji mamy między innymi ponad 11 mld euro na budowę i modernizację dróg, blisko 5 mld euro – na rozwój transportu kolejowego, a 2 mld euro – na transport miejski.
źródło: MI