23 czerwca, w obecności Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka, rozpoczęła się budowa węzła autostradowego „Stryków”. Węzeł połączy autostrady A1 (północ – południe) i A2 (wschód – zachód).
W uroczystości wzięli również udział dyrektor łódzkiego oddziału GDDKiA Zbigniew Paliński, marszałek województwa Włodzimierz Fisiak oraz burmistrz Strykowa Andrzej Jankowski.
Jak zaznaczył Minister C. Grabarczyk, węzeł autostradowy „Stryków” jest drugim co do wielkości tego rodzaju obiektem drogowym w Polsce. Pierwszy znajduje się w okolicach Sośnicy koło Gliwic, gdzie krzyżować się mają autostrady A1 i A4. „W lipcu zostaną podpisane dwa ostatnie kontrakty na budowę kolejnych odcinków A1 w Łódzkiem. Dzięki temu fragment A1 od Torunia do Strykowa, liczący 144 km znajdzie się w budowie” – dodał Minister.
W ramach realizowanej inwestycji przewidziana jest m.in. budowa trzynastu wiaduktów i wielu kilometrów łącznic. Długość autostrady A1 w ramach węzła to blisko 5 kilometrów, natomiast łącznice pozwalające zjeżdżać we wszystkich kierunkach będą miały łącznie ponad 18 kilometrów.
Przewiduje się, że będzie to jedna z najbardziej uczęszczanych tras w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Prognozuje się, że średni ruch dobowy w relacji północ – południe może wynosić około 60. tysięcy pojazdów na dobę, natomiast w relacji wschód – zachód nawet 63 tysiące pojazdów. W związku z tym należy przyjąć, że we wszystkich kierunkach tą trasą będzie przejeżdżać każdego dnia 120-130 tysięcy pojazdów.
Dwustopniowy przetarg na budowę węzła „Stryków” został ogłoszony 29.05.2009 r. Do pierwszego etapu trafiło 20, do drugiego zakwalifikowało się 18 wniosków, a pod koniec postępowania w II etapie oferty złożyło 11 wykonawców.
Najlepsza oferta wpłynęła od firmy Budimex S.A. i opiewała na kwotę 307,56 mln zł. Umowę na wykonanie węzła podpisano w siedzibie GDDKiA w Łodzi 18 maja br.
Planowany termin wykonania − 30.11.2011 r.
Źródło: GDDKiA