Wnumerze listopadowym „IB” przeczytałem artykuł zatytułowany „Rozbiórki konstrukcji z betonu”.
Na wstępie autorzy piszą o formalnych podstawach prowadzenia robót rozbiórkowych. Najpierw cytują ustalenia ustawy – Prawo budowlane dotyczące pozwolenia na rozbiórkę, później podają:
Tok postępowania i niezbędne dokumenty, jakie są wymagane do uzyskania decyzji o rozbiórce obiektu, określa rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków i trybu postępowania w sprawach rozbiórek nieużytkowanych lub niewykończonych obiektów budowlanych(chodzi o rozporządzenie z 30 sierpnia 2004 r., Dz.U. z 2004 r. Nr 198, poz. 2043).
Czytelnik może zrozumieć, że przywołane wcześniej zapisy ustawy to ustalenia ogólne, natomiast szczegóły można znaleźć w rozporządzeniu. To nie jest prawdą. Cytowane zapisy ustawy dotyczą pozwolenia na rozbiórkę, czyli wnioskodawca sam chce rozebrać obiekt lub jego część. Natomiast rozporządzenie dotyczy sytuacji, w której nie ma przewidzianego w ustawie wniosku, jednak zachodzą przesłanki do nakazania rozbiórki.
Przepisy dotyczące pozwolenia na rozbiórkę zamieszczono w rozdziale 4 ustawy „Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych”.
Natomiast rozporządzenie jest wydane na podstawie art. 72 ust. 1 ustawy:
Art. 72.1. Minister właściwy do spraw budownictwa, lokalnego planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb postępowania w sprawach rozbiórek, o których mowa w art. 67.
Ustawa odsyła do art. 67:
Art. 67.1. Jeżeli nieużytkowany lub niewykończony obiekt budowlany nie nadaje się do remontu, odbudowy lub wykończenia, właściwy organ wydaje decyzję nakazującą właścicielowi lub zarządcy rozbiórkę tego obiektu i uporządkowanie terenu oraz określającą terminy przystąpienia do tych robót i ich zakończenia.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków.
3. W stosunku do obiektów budowlanych niewpisanych do rejestru zabytków, a objętych ochroną konserwatorską na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, decyzję, o której mowa w ust. 1, właściwy organ wydaje po uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.
4. Wojewódzki konserwator zabytków jest obowiązany zająć stanowisko w terminie 30 dni. Niezajęcie stanowiska w tym terminie uznaje się za uzgodnienie.
Przepisy te zamieszczono w rozdziale 6 ustawy „Utrzymanie obiektów budowlanych”.
Organ administracji architektoniczno-budowlanej, właściwy do wydania pozwolenia na rozbiórkę, działając na wniosek, może żądać tylko tego, co wskazano w art. 33 ust. 4 ustawy. Nie ma prawa żądać dokumentów wskazanych w rozporządzeniu.
Do wydania nakazu rozbiórki właściwe są organy nadzoru budowlanego,które działają z urzędu.
mgr inż. Andrzej Stasiorowski
powiatowy inspektor nadzoru budowlanego