Rok na drogach

12.11.2008

Od 16 listopada 2007 r. do 10 listopada br. podpisano umowy na budowę 540 km dróg krajowych, w tym na 220 km autostrad oraz 320 km dróg ekspresowych i obwodnic.

Podpisano umowy na budowę ponad 50 km autostrad w systemie tradycyjnym (m.in. budowa autostradowej obwodnicy Wrocławia A8) oraz 170 km w systemie Partnerstwa Publiczno – Prywatnego (A2 Nowy Tomyśl – Świecko i A1 Nowe Marzy – Toruń).
Wśród podpisanych umów na budowę dróg ekspresowych znalazły się m.in.S8 od węzła Konotopa do węzła Prymasa Tysiąclecia w Warszawie oraz S3 Szczecin – Gorzów Wlkp. węzeł Klucz – węzeł Pyrzyce. Podpisano również umowy na budowę obwodnic m.in. Słupska, Kędzierzyna – Koźla, Stargardu Szczecińskiego i Ostrowa Wielkopolskiego.
W 2008 roku podpisano łącznie ponad 180 umów, w tym rozstrzygnięto 30 postępowań przetargowych na budowę największych inwestycji: autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic oraz ponad 150 kontraktów na odnowy ok. 600 km dróg krajowych.
W chwili obecnej w trakcie procedury przetargowej jest ok. 11 postępowań na duże inwestycje.
Do końca 2008 roku zostanie jeszcze ogłoszonych ponad 20 postępowań przetargowych na duże inwestycje (budowa autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic). W pierwszym półroczu 2009 ogłoszonych zostanie kolejnych 30 przetargów na autostrady, drogi ekspresowe i obwodnice.
W chwili obecnej trwają zaawansowane negocjacje na budowę 270 km autostrad w ramach PPP (A1 Stryków – Pyrzowice ok. 180 km, A2 Stryków – Konotopa ok. 90 km).
W ciągu ostatniego roku oddano do ruchu ponad 230 km dróg, w tym 90 km autostrad (A1 Rusocin – Nowe Marzy)oraz 145 km dróg ekspresowych i obwodnic (m.in. S7 Białobrzegi – Jedlińsk, S22 Elbląg – Grzechotki, obwodnica Grójca, obwodnica Nowej Soli, obwodnica Wyszkowa – oddanie do ruchu 14.11 ).
Obecnie w budowie jest 500 km nowych dróg, w tym 200 km autostrad, 170 km dróg ekspresowych oraz 125 km obwodnic.
Budowanych jest 11 odcinków autostrad (m.in. A1 Nowe Marzy – Toruń; A1 węzeł Sośnica, A1 Bełk – Świerklany, A4 Zgorzelec – Wykroty – Krzyżowa, A4 Kraków – Szarów), 11 odcinków dróg ekspresowych (m.in. S3 – Szczecin (Klucz) – Pyrzyce, S7 Grójec – Białobrzegi) oraz 14 obwodnic (m.in. Płońsk,  Lubień,  Biała Podlaska,  Słupsk).
 
Szczegółowe informacje o inwestycjach:
 
1.       Podpisano umowy na 540 km autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic
 
Autostrady – 220 km:
– w systemie tradycyjnym – 51,7 km
1.       Budowa autostrady płatnej A1 na odcinku od węzła Bełk (bez węzła) do węzła Świerklany (14,1 km)
2.       Budowa węzła Sośnica na skrzyżowaniu autostrad A1 i A4 (2,2 km)
3.       Budowa obwodnicy Wrocławia A8 od autostrady A4 wraz z łącznikiem Kobierzyce do DK 8 węzeł Lotnisko (14,3 km)
4.       Budowa obwodnicy Wrocławia A8 odcinek most przez Odrę (1,7 km)
5.       Budowa obwodnicy Wrocławia A8 odcinek węzeł Lotnisko – węzeł Pawłowice (19,4 km)
– w systemie Partnerstwa Publiczno – Prywatnego – 168,3 km
1.       Umowa na budowę i eksploatację autostrady A2 na odcinku Nowy Tomyśl – Świecko z Autostradą Wielkopolską(105,9 km)
2.       Umowa na budowę odcinka autostrady A1 Nowe Marzy – Toruń (62,4 km)
 
Drogi ekspresowe i obwodnice – 319 km:
1.       Budowa drogi S-7 Bieżanów – Christo Botewa (2,7 km) (jako część projektu budowy autostrady A-4 Wielicka – Szarów)
2.       Budowa drogi ekspresowej S-8 trasa Armii Krajowej od węzła Konotopa do węzła Prymasa Tysiąclecia (10,1 km)
3.       Budowa drogi ekspresowej S3 Szczecin – Gorzów Wlkp. odcinek I węzeł „Klucz” – węzeł „Pyrzyce” (28,2 km)
4.       Budowa drogi ekspresowej S3 Szczecin – Gorzów Wlkp. odcinek w. Myślibórz –
w. Gorzów Północ bez węzła (26,7 km) – umowa podpisana 13.12.2007 r.
5.       Budowa drogi S7 Elbląg – Olsztynek odcinek Elbląg (w. Kazimierzowo) – Pasłęk (w. Raczki z węzłem) (14,6 km)
6.       Budowa drogi ekspresowej S5 i S10 na odcinku węzeł Stryszek–węzeł Białe Błota (10,5km)
7.       Budowa drogi S-69 Żywiec – Zwardoń, odcinek Przybędza – Milówka (8,5 km)
8.       Budowa drogi S-69 Bielsko-Biała – Żywiec, odc. Rosta – węzeł Krakowska (3,8 km)
9.       Budowa drogi S-69 Bielsko-Biała – Żywiec, odc. w. Krakowska – w. Mikuszowie (5,3 km)
10.    Budowa drogi S-1 Bielsko-Biała – Cieszyn, odcinek w. Komorowie – w. Rosta (2,8 km)
11.    Budowa północnej obwodnicy m. Krzepic w ciągu DK 43 (5,7 km)
12.    Budowa obwodnicy Słupska (16,3 km)
13.    Budowa obwodnicy Gołdapi w ciągu DK 65 (5,6 km)
14.    Budowa obwodnicy Kędzierzyn –Koźle w ciągu DK 40 (odcinek od ul. Głubczyńskiej do ul. Gliwickiej) (3,5 km)
15.    Budowa obwodnicy m. Wyrzyska w ciągu DK 10 (7,8 km)
16.    Budowa obwodnicy Ropczyc w ciągu DK 4 (4,1 km)
17.    Budowa obwodnicy Lublińca na DK nr 46 (5,6 km)
18.    Budowa obwodnicy Siewierza na DK 78 (7 km)
19.    Budowa obwodnicy Gostynina w ciągu DK 60 (8,8 km)
20.    Budowa południowej obwodnicy m. Stargard Szczeciński w ciągu DK 10 (13,5 km)
21.    Budowa obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego w ciągu S-11 (6,1 km)
22.    Budowa obwodnicy Raciąża na drodze 60 (5 km)
23.    Budowa obwodnicy Okopy na drodze nr 12 (urządzenia ochrony środowiska) (3,7 km)
24.    Przebudowa drogi krajowej nr 2 na odcinku obwodnicy Białej Podlaskiej (11 km)
25.    Rozbudowa drogi nr 2 odcinek Kutno – Łowicz (22,4 km)
26.    Przebudowa drogi 16 Olsztyn – Augustów wraz z obwodnicą Olsztyna odcinek Barczewo – Biskupiec (18,4 km)
27.    Przebudowa DK nr 4 na odcinku Machowa – Łańcut (4 przetargi) (54,9 km)
28.    Przebudowa DK nr 8 na odcinku Białystok – Katrynka (6,4 km)
 {mospagebreak}
2.       Do ruchu oddano ponad 230 km autostrad, dróg ekspresowych i obwodnic
 
Autostrady: 90 km
·                    A1 Rusocin – Swarożyn (25 km)
·                    A1 Swarożyn – Nowe Marzy (65 km)
 
Drogi ekspresowe i obwodnice: 145,3 km
·         S7 Białobrzegi – Jedlińsk (15,7 km)
·          S1 Bielsko – Biała – Cieszyn na odcinku obwodnicy m. Skoczów (5,4 km)
·          Obwodnica Międzyzdrojów na drodze S3 (2,9 km)
·         S7 Myślenice – Lubień z obwodnicą Lubnia na odc. Myślenice – Pcim (12,2 km)
·         S5 / S10 Bydgoszcz Stryszek i Białe Błota na odcinku węzeł Stryszek (0,9 km)
·         S-22 Elbląg- Grzechotki (50,6 km)
·         Obwodnica Puław z mostem na rzece Wiśle (I etap) (12,7 km)
·         Obwodnica m. Hrebenne (2 km)
·         Obwodnica Międzyrzeca Podlaskiego (6,3 km)
·         Obwodnica Konina (1,8 km)
·         Obwodnica Grójca S-7 (8,3 km)
·         Obwodnica Nowej Soli S-3 (14,9 km)
·         Obwodnica Biecza na DK 28 (5 km)
·         Obwodnica Kowala (4,3 km)                                                                   
·         Rozbudowa drogi S11 Poznań – Kórnik (2,5 km)
 
3.       W budowie jest 500 km nowych dróg:
·         200 km autostrad
·         170 km dróg ekspresowych
·         125 km obwodnic
 
AUTOSTRADY w budowie – 199,7 km (11 zadań)
1.                  A1 – Nowe Marzy – Toruń – 62,4 km
2.                  A1 – Sośnica – Bełk – 15,4 km
3.                  A1 – węzeł Sośnica – 2,2 km
4.                  A1 – Bełk – Świerklany – 14,1 km
5.                  A1 – Świerklany – Gorzyczki – 18,3 km
6.                  A2 – Stryków I – Stryków II – 1,7 km
7.                  A4 – Zgorzelec – Wykroty – 20,3 km
8.                  A4 – Wykroty – Krzyżowa – 29,4 km
9.                  A4 – Kraków – Szarów – 19,9 km
10.              A8 – most na obwodnicy Wrocławia – 1,7 km
11.              A8 – łącznik Kobierzyce – węzeł Lotnisko – 14,3 km
 
DROGI EKSPRESOWE w budowie – 169,7 km (11 zadań)+ 59,3 km obwodnic na parametrach drogi ekspresowej
1.                  S3 – Szczecin (Klucz) – Pyrzyce – 28,2 km
2.                  S3 – Pyrzyce – Myślibórz – Renice – 26,7 km
3.                  S3 – Myślibórz – Gorzów Wlkp.- 26,7 km
4.                  S5 / S10 – Stryszek – Białe Błota – 10,5 km
5.                  S7 – Grójec – Białobrzegi – 17,8 km
6.                  S7 – Występa-Kielce – 7,3 km
7.                  S7 – Elbląg – Pasłęk – 14,6 km (podpisana umowa)
8.                  S8 – Radzymin – Wyszków – 17,3 km
9.                  S11 – Poznań – Kórnik – 14,1 km
10.              S69 – Szare – Laliki – 4,7 km (z tunelem ok. 700 m)
11.              S69 – Laliki – Zwardoń – 1,8 km
 
OBWODNICE w budowie – 125,1 km (14 zadań), w tym 59,3 km na parametrach drogi ekspresowej
1.                  S7 Płońsk – 4,7 km
2.                  S7 Lubień – 4 km
3.                   S8 Warszawa Konotopa – Prymasa Tysiąclecia – 10,4 km
4.                   S8 Wyszków – 12,8 km – oddanie do ruchu 14.11
5.                   S10 Stargard Szczeciński – 13,5 km
6.                   S10 Wyrzysk – 7,8 km
7.                   S11 Ostrów Wielkopolski – 6,1 km
8.                  Biała Podlaska na DK 2 – 11 km
9.                   Ropczyce na DK 4 – 4,5 km
10.               Słupsk na DK6 – 16,3
11.               Chojnice na DK 22 – 14,2 km
12.              Nowe Skalmierzyce na DK 25 – 7,5 km
13.                Kędzierzyn Koźle na DK 40 – 3,5 km (I etap)
14.               Gostynin na DK 60 – 8,8 km
 {mospagebreak}
Działania podjęte w celu usprawnienia procesów inwestycyjnych na drogach
 
W celu skrócenia procesu realizacji inwestycji drogowych znowelizowano specustawę drogową, która obowiązuje od 10 września br.Przygotowany w Ministerstwie Infrastruktury projekt ustawy z dnia 25 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw  (Dz. U. z 2008 r. nr 154, poz. 958) kompleksowo reguluje proces przygotowania i realizacji inwestycji drogowych.
Ustawa likwiduje dwie decyzje – decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi i decyzję o pozwoleniu na budowę – zastępując je jedną decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji. Reguluje również kwestię tzw. „słusznego odszkodowania” – nowe rozwiązanie jest jednocześnie „zachętą”dla dotychczasowego właściciela bądź użytkownika wieczystego do wcześniejszego wydania nieruchomości lub opróżnienia lokali i innych pomieszczeń poprzez powiększanie odszkodowania o kwotę równą 5% wartości nieruchomości, gdy zostanie ona wydana zarządcy drogi w terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja stała się ostateczna. Dodatkowo właściciele budynków lub lokali mieszkalnych otrzymają 10 000 zł na pokrycie dodatkowych wydatków np. związanych z poszukiwaniem nowej nieruchomości, podatkami i opłatami związanymi z jej nabyciem czy przeprowadzką. Ustawa wprowadza również sankcje dla organu, który nie wyda decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku.
W celu zmniejszenia ilości unieważnianych postępowań przetargowych na budowę dróg zostało znowelizowane Prawo zamówień publicznych. Zaproponowane przez resort zapisy umożliwią m.in. dokonywanie korekt w treści ogłoszenia w pełnym zakresie, co wyeliminuje możliwość zaskarżania korzystnych ofert ze względu na drobne pomyłki pisarskie. Nowelizacja została przygotowana przez Urząd Zamówień Publicznych przy współpracy z Ministerstwem Infrastruktury.
15 listopada br. wchodzą w życie zmiany w przepisach dotyczących ochrony środowiska przygotowane przez Ministerstwo Środowiska. Dzięki przyjętym ustawom o uprawnieniach społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, a także zmianie ustawy o ochronie przyrody wszystkie realizowane inwestycje infrastrukturalne będą spełniały wymagania UE w zakresie ochrony środowiska, co likwiduje ryzyko utraty środków unijnych na drogi.
Po raz pierwszy przygotowywana jest kompleksowa Prognoza oddziaływania na środowisko dla Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012. Minister Infrastruktury podpisał umowę na przygotowanie Prognozy w kwietniu br.
Jej opracowanie pozwoli nam wcześniej poznać miejsca potencjalnych konfliktów zarówno przyrodniczych, jak i społecznych, które mogą mieć wpływ na termin realizacji inwestycji. Dzięki temu będziemy mogli pogodzić interesy użytkowników dróg z wymogami ekologii. Jest to przełom w traktowaniu zagadnień ochrony środowiska.

Zmiany organizacyjne w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
 
W maju br. powołano nowe kierownictwo GDDKiA.
Dla zapewnienia sprawnej realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012 opracowano wdrażaną obecnie reformę Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jej zasadniczym elementem jest decentralizacja instytucji, która polega na przekazaniu 16 oddziałom terenowym pełni kompetencji dotyczących planowania, przygotowania i realizacji inwestycji drogowych. Usprawni to proces przygotowania i realizacji inwestycji oraz radykalnie zmniejszy biurokrację na linii Centrala-Oddziały.
{mospagebreak}
Do zadań Centrali przypisany został zaś skuteczny monitoring prowadzonych działań, w tym celu wyodrębniono:
o        Wydział monitorowania realizowanych projektów – aby gromadzić pełną wiedzę o tym co, gdzie i kiedy powinno być realizowane;
o        Departament Projektów Unijnych – w celu pełnego wykorzystania środków unijnych;
o        Departament Środowiska – aby zwiększyć nadzór nad wykonywaniem raportów środowiskowych, niezbędnych do rozpoczęcia inwestycji;
o        Biura Audytu Wewnętrznego i Kontroli
o        Departament Technologii – w celu zwiększenia nadzoru nad jakością wykonywanych prac.
 
Dla zwiększenia konkurencyjności ofert oraz poszerzenia rynku wykonawców, GDDKiA zracjonalizowała wymagania zawarte w SIWZ wobec firm startujących w przetargach drogowych.
 
Wymagania zostały zracjonalizowane w następującym zakresie:
o        potencjału finansowego, czyli średniego rocznego przychodu
o        potencjału kadrowego, gdzie wymagania będą dotyczyły Dyrektora Kontraktu
o        doświadczenia zawodowego firmy – warunek ten będzie określany w myśl zasady, że wykonawca powinien mieć doświadczenie jako wykonawca lub podwykonawca w realizacji kontraktu o wielkości odpowiadającej 50-80% objętego zamówienia
o        zniesiono wymaganie posiadania przez wykonawcę własnego laboratorium drogowego.

Źródło (tekst): GDDKiA

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in