Do 2015 r. zrewitalizowany zostanie 125-kilometrowy odcinek linii kolejowej nr 1 pomiędzy Koluszkami i Częstochową. Skróci to czas przejazdu pociągiem między tymi miastami o pół godziny. Koszt całej inwestycji to blisko 600 mln zł. Za obsługę geodezyjną inwestycji odpowiada firma Geoplan, która uczestniczyła już m.in. w modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej.
Rewitalizacja, w przeciwieństwie do modernizacji, która zakłada poprawę parametrów linii kolejowej i zwiększanie dopuszczalnej szybkości pociągów, jest odtworzeniem pierwotnego stanu linii kolejowej. W niezliczonych miejscach w Polsce to najtańsza i najszybsza metoda doprowadzenia infrastruktury kolejowej do stanu możliwego do zaakceptowania, podwyższenia bezpieczeństwa ruchu i likwidacji ograniczeń prędkości. Jest to szczególnie pożądane na intensywnie używanych liniach, np. takich jak linia pomiędzy Warszawą i Katowicami, nazywana dawniej koleją warszawsko-wiedeńską. Na odcinku między Koluszkami i Częstochową jest to główna trasa, łącząca województwa łódzkie i śląskie.
Początkowo po wspomnianym odcinku pociągi osobowe mogły poruszać się z prędkością 120 km/h, a towarowe – 100 km/h. Dziś w wielu miejscach muszą zwalniać do zaledwie 50 km/h. Na pokonanie całego odcinka składy regionalne potrzebują 2 godzin 20 minut, a składy TLK – 1 godziny 50 minut. PKP PLK S.A. zdecydowały się na rewitalizację tego odcinka, która umożliwi skrócenie czasu podróży o 30 minut, zwiększy bezpieczeństwo i komfort pasażerów. Zwycięzcą przetargu zostało konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Inżynierskich „Pol-Aqua”, Dragados, Vias y Construcciones, Electren. Umowę podpisano 16 kwietnia br. W jej ramach wykonawca ma 150 dni na wykonanie dokumentacji projektowej i 730 dni na wykonanie prac budowlanych. Cała inwestycja obejmuje m.in. wymianę dwóch torów na łącznej długości ponad 158 km, wymianę ok. 83 km sieci trakcyjnej, remont 51 obiektów inżynieryjnych (w tym 30 mostów i 5 wiaduktów) oraz 24 przejazdów kolejowych, wymianę 142 rozjazdów, przebudowę 43 peronów na stacjach i przystankach osobowych. Inwestycja ubiega się o unijne finansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Na całym rewitalizowanym odcinku z generalnym wykonawcą współpracuje przedsiębiorstwo geodezyjne Geoplan ze Zgierza. Od dokładności pomiarów geodetów zależy poprawne wykonanie geometrii toru i jego podbicia. Na słupach trakcyjnych założona zostanie precyzyjna osnowa, która posłuży także jako punkt odniesienia do prac regulacyjnych przy torach.
Przy rewitalizacji linii Koluszki-Częstochowa Geoplan po raz pierwszy zostanie zastosowany mobilny system pomiaru torów kolejowych GEDO CE 2.0, który wszedł na rynek w tym roku.