Obwodnica Kępna realizowana jest w ciągu drogi S11. Zadanie podzielono na dwa etapy. Pierwszy już zrealizowano. Drugi jest w trakcie budowy i oddany zostanie do ruchu w 2021 roku.
Obwodnica Kępna w dwóch etapach
W pierwszym etapie powstał odcinek drogi ekspresowej o długości ok. 3,6 km, prowadzący na północ od węzła Kępno na S8. Wykonawcą był Budimex. Wartość inwestycji to 73 mln złotych. Wybudowano trzy obiekty inżynierskie: przejście dla zwierząt średnich w ciągu drogi ekspresowej, wiadukt nad drogą ekspresową S11 w ciągu drogi powiatowej oraz wiadukt nad linią kolejową. Ten odcinek obwodnicy oddano do ruchu w maju 2018 r. (dwa miesiące przed terminem). Szczegóły >>
Od 2019 roku realizowana jest druga część – przedłużenie trasy na południe od drogi ekspresowej S8. Drogę w systemie projektuj i buduj wykona firma INTERCOR. Wartość kontraktu to 122,6 mln złotych. W ramach inwestycji powstanie odcinek drogi ekspresowej o długości ok. 6,8 km oraz łącznik z istniejącą drogą krajową DK11 o długości ok. 1,3 km. W połowie czerwca 2019 roku GDDKiA otrzymała decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej i przekazała wykonawcy plac budowy.
Zakres prac na obwodnicy Kępna
Od istniejącego węzła Kępno nowa trasa o nawierzchni bitumicznej pobiegnie na południe. Początkowo będzie to droga dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu (do węzła Kępno Wschód), a następnie jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku (do węzła Baranów) o nośności 11,5 tony/oś, włączająca się do istniejącego przebiegu DK11. W ramach inwestycji powstanie dziewięć obiektów mostowych oraz dwa węzły: Kępno Wschód (połączenie z drogą wojewódzką nr 482) oraz Baranów (połączenie z DK11). Na obwodnicy powstaną urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przebudowana zostanie infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).
Zobacz: Obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego
Wyprowadzenie ruchu tranzytowego na obwodnicę
Drugi etap obwodnicy Kępna wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy na osi północ – południe w ciągu obecnej DK11, a przyszłej S11. Ułatwiony zostanie dojazd do Kępna od strony drogi ekspresowej S8 i uprości się połączenie z DK39 w kierunku Namysłowa. Oddanie do ruchu obwodnicy Kępna planowane jest w 2021 r.
GDDKiA
Sprawdź: Obwodnica Kędzierzyna-Koźla zostanie przedłużona