Rail Baltica na Łotwie zostanie wybudowana przez konsorcjum ERB RAIL za 3,7 mld euro. W ramach kontraktu powstanie 230-kilometrowa kolej dużych prędkości.
Kolej dużych prędkości Rail Baltica powstaje w ramach Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i jest jednym z najważniejszych nowych projektów infrastruktury kolejowej w Europie.
230-kilometrową trasę kolejową na Łotwie wybuduje konsorcjum ERB RAIL, w skład którego wchodzą: francuski Eiffage Génie Civil, polski Budimex i włoski Rizzani de Eccher. Celem zadania jest włączenie krajów bałtyckich do europejskiej sieci kolejowej poprzez stworzenie połączenia między Tallinem a Warszawą.
Budimex, który ma 30% udziałów w zwycięskim konsorcjum, wybuduje 175 obiektów inżynieryjnych, 11 przejść dla zwierząt i torowisko dla blisko 230-kilometrowego odcinka Rail Baltica.
– Podpisanie tej umowy i udział Budimeksu w konsorcjum realizującym jeden z największych unijny projektów kolejowych to duży sukces polskiej branży budowlanej. Sukcesem naszego kraju jest również to, że będzie generalnym wykonawcą największej inwestycji infrastrukturalnej na Łotwie o łącznej wartości przekraczającej 16 mld zł. Będzie to również linia dużych prędkości, która jest najwyższym standardem kolejowym w Europie. Nad tym kontraktem pracowaliśmy jako konsorcjum od ponad 2 lat, wspólnie z wiodącymi podmiotami z rynku Unii Europejskiej: Eiffage Genie Civil oraz Rizzani de Eccher – mówi Artur Popko, prezes zarządu Budimex SA.
Przetarg na budowę łotewskiego odcinka został ogłoszony w 2021 r. i był dwuetapowy. W lutym 2022 r. do prekwalifikacji zgłosiło się 6 konsorcjów. Ostatecznego wyboru dokonano we wrześniu 2023 r. 21 grudnia 2023 r. podpisano umowę na budowę z generalnym wykonawcą. Wartość kontraktu szacuje się na 3,7 mld euro. Będzie on przedmiotem kilku wieloletnich zamówień: 85% tego projektu jest finansowane z europejskiego funduszu „Łącząc Europę”, a 15% z Republiki Łotewskiej. Prace rozpoczną się w 2024 r. i potrwają 8 lat.
Celem budowy Rail Baltica – szlaku łączącego Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i pośrednio Finlandię jest przyspieszenie integracji tych obszarów z Unią Europejską oraz zwiększenie wymiany handlowej między tymi krajami, co umożliwi stworzenie prawdziwego, jednolitego rynku europejskiego. Ważnym elementem inwestycji jest również aspekt ekologiczny – budowa linii sprawi, że kolej stanie się alternatywą dla transportu drogowego, a tym samym znacząco ograniczy emisję CO2 do atmosfery. Prędkość projektowa bałtyckiego odcinka trasy łączącej Tallin, Parnawę, Rygę, Poniewież, Kowno, Wilno i Warszawę wynosi 249 km/h dla transportu pasażerskiego i 120 km/h dla pociągów towarowych.
Źródło: Budimex SA
Czytaj także:
LK202 Lębork–Słupsk zostanie wyremontowana
LK139 Tychy–Most Wisła w modernizacji
Linia kolejowa CPK między Warszawą a Łodzią – jest umowa na finansowanie projektu