Sprawozdanie z IX Świątecznej Drogowo-Mostowej Żmigrodzkiej Sesji Naukowej; Żmigród 18 grudnia 2008 r.
Już po raz dziewiąty odbyła się Świąteczna Drogowo-Mostowa Żmigrodzka Sesja Naukowa. Tradycyjnie dotyczyła ona aktualnych spraw infrastruktury drogowo-mostowej i po raz drugi poświęcona była zagadnieniom przepustów w infrastrukturze komunikacyjnej. Sesja została zorganizowana przez firmę Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o. z siedzibą w Żmigrodzie. Należy wspomnieć, że tradycję tych spotkań przewodniczący sesji zapoczątkował pracując uprzednio w filii Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Żmigrodzie. O ile organizatorom wiadomo, co podkreśla wielu uczestników sesji, jest to jedyne merytoryczne o takim charakterze spotkanie specjalistów z branży w tej tematyce w naszym kraju. Mimo że sesja odbywa się w trudnym okresie ze względu na kończący się rok i przygotowania do nowego, znajduje coraz więcej nowych zwolenników. Wyrazem tego była chociażby tegoroczna rekordowa frekwencja (ponad 130 uczestników).
Listy do uczestników i organizatorów Sesji zawierające również życzenia świąteczne wystosowali m.in.:
– prof. dr hab. inż. Jan Kmita – Nestor polskiego mostownictwa,
– prof. dr hab. inż. Tadeusz Kuczyński – Prorektor Uniwersytetu Zielonogórskiego,
– prof. dr hab. inż. Cezary Madryas – Prorektor Politechniki Wrocławskiej,
– prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski – Przew. Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN.
Ze względu na obszerną tematykę obrady podzielono na pięć spójnych sesji, które oznaczono odpowiednimi kolorami: sesję wprowadzającą oznaczoną jako „0”, sesję „czerwoną” dotyczącą obliczeń i badań, sesję „żółtą” dotyczącą zagadnień materiałowych, sesję „niebieską” – utrzymanie i wzmacnianie, sesję „zieloną” dotyczącą przejść dla zwierząt. Poniżej zestawiono szczegółowy zakres poszczególnych sesji tematycznych:
SESJA „O”
WYSOKOWSKI A., HOWIS J. Infrastruktura Komunikacyjna – Żmigród. Wykład wprowadzający w tematykę sesji Przepusty i przejścia dla zwierząt w infrastrukturze komunikacyjnej. Teoria i praktyka
KUBIAK Z. Zakład Linii Kolejowych PKP Wrocław. Tradycja w przepustach
SESJA CZERWONA
MADRYAS C., WYSOCKI L. Politechnika Wrocławska. Uwagi o obliczeniach statyczno-wytrzymałościowych przewodów- przepustów
MACHELSKI Cz. Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Zielonogórski. Efekty sprężania blach falistych mostów gruntowo-powłokowych
GAWRYLAK M., STRUŻYŃSKI R. Hobas Polska Sp. z o.o. Doprecyzowanie założeń zawartych w Zaleceniach Projektowych wydanych przez GDDKiA nt. przepustów podatnych z tworzyw sztucznych
KACZMAREK K. ZPB Kaczmarek Sp. z o.o. Dennice monolityczne w systemie Perfect w kontekście normy PN-EN 1917
WYSOCKI L. Politechnika Wrocławska. Betonowe studzienki kanalizacyjne a norma PN-EN 1917
SESJA ŻÓŁTA
HLEBIK P.I. Polyteam Sp. z o.o. Przepusty drogowe z rur strukturalnych z PEHD i PP
ĆWIELONG M. HABA-Beton Sp. z o.o. Nowoczesne przepusty firmy HABA-Beton
GRZELSKA S., JANUSZ L., MOŃKA M. ViaCon Polska Sp. z o.o. Konstrukcje stalowe z blach falistych- ekonomiczna i ekologiczna alternatywa w infrastrukturze komunikacyjnej
POŁAŃSKA I. Keramo-Steinzeug. Zastosowanie systemów kamionkowych przy budowie tunelu DTŚ w Katowicach
SESJA NIEBIESKA
LOCH L. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. Wpływ przekształceń strukturalnych DSDIK na poprawę utrzymania, wzmacniania przebudowy przepustów oraz regulację stosunków gruntowo-wodnych terenów przyległych
SZCZEPAŃSKI T. MC Bauchemie Sp. z o.o. Bezwykopowe metody renowacji przepustów drogowych
KOSIOROWSKI D. Hobas Polska Sp. z o.o. Rehabilitacja przepustów drogowych na równiku
MICHALSKI J.B. Ekspert Sp. z o.o. Sposoby wzmacniania przepustów na przykładzie własnych realizacji
SESJA ZIELONA
MARKOWICZ K., BŁACH M., POŁEDNIOK CZ. Mosty Katowice Sp. z o.o. Budowa przejść dla zwierząt na przykładzie inwestycji: modernizacja linii kolejowej E20 Rzepin- granica państwa oraz budowa obwodnicy Pabianic w ciągu drogi ekspresowej S-14
JANECKI M. GDDKiA Zielona Góra
Zastosowanie przepustów z blachy falistej na budowie północnego obejścia Nowej Soli
w ciągu drogi ekspresowej S3 jako przejść dla zwierząt
WYSOKOWSKI A. Uniwersytet Zielonogórski, KOBA H., Politechnika Wrocławska. Ciche, modyfikowane gumą nawierzchnie nad przejściami dla zwierząt.
Omawiając krótko poszczególne sesje należy stwierdzić, że duże zainteresowanie wzbudził ciekawy referat inżyniera Kubiaka z Zakładu Linii Kolejowych na temat tradycji w przepustach. Był on zilustrowany równie ciekawą wystawą przygotowaną przez autora referatu zawierającą oryginalne projekty i rysunki oraz książki z IX i początku XX wieku. Uczestnicy sesji mieli tym samym okazję zapoznać się z różnorodnością materiałów konstrukcyjnych oraz typów i sposobów konstruowania przepustów tradycyjnych.
W sesji „czerwonej” autorzy w swoich referatach przedstawili wiele istotnych kwestii dotyczących ciągle udoskonalanych metod obliczeń i ciekawych doświadczeń z badań. Referaty wygłoszone przez dr Wysockiego i prof. Machelskiego z Politechniki Wrocławskiej i inż. Gawrylaka z firmy Hobas są najlepszym przykładem tego typu działań. Zagadnienia materiałowe dotyczące przepustów omówiono w sesji „żółtej”. Mimo różnorodności zaprezentowanych materiałów i technologii (PEHD, beton , blachy faliste i kamionka) referaty nie wyczerpały całości tej szerokiej tematyki. Duże zainteresowanie uczestników wzbudziła również sesja „Utrzymanie i wzmacnianie”, gdzie przenikały się zagadnienia związane z zarządzaniem (Dyrektor Loch – Dolnośląska Służba Dróg i Kolei) oraz metodami wzmacniania (Szczepański – MC Bauchemie, Kosiorowski – Hobas), a także niezliczona liczba przykładów wzmacniania przepustów z własnej praktyki i uwag z tym związanych (Prezes Michalski z firmy Ekspert). Kolejną sesją która spotkała się z dużym zainteresowaniem była sesja „zielona” dotycząca przejść dla zwierząt. Pomimo że liczba referatów w tej sesji była najmniejsza, po zakończeniu wygłaszania referatów trwała ożywiona dyskusja na temat przedstawionej problematyki. Wypada nadmienić, że w wyniku dyskusji uczestnicy sesji zgodnie stwierdzili, że istnieje konieczność pilnego opracowania zaleceń na temat projektowania i konstruowania przejść dla zwierząt w infrastrukturze komunikacyjnej.
W trakcie sesji Prezes Jan Bernard Michalski z firmy Ekspert zaprezentował przywiezioną przez siebie książkę wydaną w Ameryce, w której obok osiągnięć innych znanych mostowców światowych opisane są osiągnięcia naszego rodaka prof. Józefa Głomba. Korzystając z obecności Nestora polskiego mostownictwa prof. Józefa Głomba (stałego uczestnika poprzednich edycji Sesji Żmigrodzkich), odbyła się miła uroczystość wręczenia wspomnianej publikacji sygnowanej przez ofiarodawcę i wszystkich uczestników sesji, a profesor został nagrodzony gromkimi brawami.
Po podsumowaniu sesji przez przewodniczącego komitetu organizacyjnego prof. Adama Wysokowskiego, o głos poprosił prof. Biliszczuk z Politechniki Wrocławskiej. Stwierdził on, że zakres tematyczny, liczba referatów, dyskusja oraz frekwencja sesji zasługiwałaby na miano przynajmniej seminarium. Na zakończenie uczestnicy podzielili się opłatkiem składając sobie życzenia świąteczne, a tradycję prezentów podtrzymało Wydawnictwo „Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego” rozdając upominki.
Tradycyjnie sesja uświetniona została kolacją przy muzyce Country & Jazz. Była ona wyśmienitą okazją do dalszej, już mniej oficjalnej wymiany poglądów i opinii.
Ożywiona dyskusja, a ponadto liczne głosy uczestników sesji wskazują na potrzebę organizowania tego typu spotkań. Z uwagi na powyższe organizatorzy informują, że planują organizację X Jubileuszowej Świątecznej Drogowo-Mostowej Żmigrodzkiej Sesji Naukowej o podobnej tematyce, która odbędzie się 9 grudnia 2009 r.
OPRACOWAŁ: KOMITET ORGANIZACYJNY SESJI
dr hab. inż. Adam Wysokowski, prof. UZ – Przewodniczący
mgr inż. Jerzy Howis – Sekretarz Naukowy
inż. Izabela Kunysz – Sekretarz Organizacyjny
INFRASTRUKTURA KOMUNIKACYJNA SP. Z O.O. – ŻMIGRÓD