Sprawozdanie z IX Świątecznej Drogowo-Mostowej Żmigrodzkiej Sesji Naukowej; Żmigród 18 grudnia 2008 r.
Już po raz dziewiąty odbyła się Świąteczna Drogowo-Mostowa Żmigrodzka Sesja Naukowa. Tradycyjnie dotyczyła ona aktualnych spraw infrastruktury drogowo-mostowej i po raz drugi poświęcona była zagadnieniom przepustów w infrastrukturze komunikacyjnej. Sesja została zorganizowana przez firmę Infrastruktura Komunikacyjna Sp. z o.o. z siedzibą w Żmigrodzie. Należy wspomnieć, że tradycję tych spotkań przewodniczący sesji zapoczątkował pracując uprzednio w filii Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Żmigrodzie. O ile organizatorom wiadomo, co podkreśla wielu uczestników sesji, jest to jedyne merytoryczne o takim charakterze spotkanie specjalistów z branży w tej tematyce w naszym kraju. Mimo że sesja odbywa się w trudnym okresie ze względu na kończący się rok i przygotowania do nowego, znajduje coraz więcej nowych zwolenników. Wyrazem tego była chociażby tegoroczna rekordowa frekwencja (ponad 130 uczestników).
Listy do uczestników i organizatorów Sesji zawierające również życzenia świąteczne wystosowali m.in.:
– prof. dr hab. inż. Jan Kmita – Nestor polskiego mostownictwa,
– prof. dr hab. inż. Tadeusz Kuczyński – Prorektor Uniwersytetu Zielonogórskiego,
– prof. dr hab. inż. Cezary Madryas – Prorektor Politechniki Wrocławskiej,
– prof. dr hab. inż. Wojciech Radomski – Przew. Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN.
Ze względu na obszerną tematykę obrady podzielono na pięć spójnych sesji, które oznaczono odpowiednimi kolorami: sesję wprowadzającą oznaczoną jako „0”, sesję „czerwoną” dotyczącą obliczeń i badań, sesję „żółtą” dotyczącą zagadnień materiałowych, sesję „niebieską” – utrzymanie i wzmacnianie, sesję „zieloną” dotyczącą przejść dla zwierząt. Poniżej zestawiono szczegółowy zakres poszczególnych sesji tematycznych:
SESJA „O”
WYSOKOWSKI A., HOWIS J. Infrastruktura Komunikacyjna – Żmigród. Wykład wprowadzający w tematykę sesji Przepusty i przejścia dla zwierząt w infrastrukturze komunikacyjnej. Teoria i praktyka
KUBIAK Z. Zakład Linii Kolejowych PKP Wrocław. Tradycja w przepustach
SESJA CZERWONA
MADRYAS C., WYSOCKI L. Politechnika Wrocławska. Uwagi o obliczeniach statyczno-wytrzymałościowych przewodów- przepustów
MACHELSKI Cz. Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Zielonogórski. Efekty sprężania blach falistych mostów gruntowo-powłokowych
GAWRYLAK M., STRUŻYŃSKI R. Hobas Polska Sp. z o.o. Doprecyzowanie założeń zawartych w Zaleceniach Projektowych wydanych przez GDDKiA nt. przepustów podatnych z tworzyw sztucznych
KACZMAREK K. ZPB Kaczmarek Sp. z o.o. Dennice monolityczne w systemie Perfect w kontekście normy PN-EN 1917
WYSOCKI L. Politechnika Wrocławska. Betonowe studzienki kanalizacyjne a norma PN-EN 1917
SESJA ŻÓŁTA
HLEBIK P.I. Polyteam Sp. z o.o. Przepusty drogowe z rur strukturalnych z PEHD i PP
ĆWIELONG M. HABA-Beton Sp. z o.o. Nowoczesne przepusty firmy HABA-Beton
GRZELSKA S., JANUSZ L., MOŃKA M. ViaCon Polska Sp. z o.o. Konstrukcje stalowe z blach falistych- ekonomiczna i ekologiczna alternatywa w infrastrukturze komunikacyjnej
POŁAŃSKA I. Keramo-Steinzeug. Zastosowanie systemów kamionkowych przy budowie tunelu DTŚ w Katowicach
SESJA NIEBIESKA
LOCH L. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei. Wpływ przekształceń strukturalnych DSDIK na poprawę utrzymania, wzmacniania przebudowy przepustów oraz regulację stosunków gruntowo-wodnych terenów przyległych
SZCZEPAŃSKI T. MC Bauchemie Sp. z o.o. Bezwykopowe metody renowacji przepustów drogowych
KOSIOROWSKI D. Hobas Polska Sp. z o.o. Rehabilitacja przepustów drogowych na równiku
MICHALSKI J.B. Ekspert Sp. z o.o. Sposoby wzmacniania przepustów na przykładzie własnych realizacji
SESJA ZIELONA
MARKOWICZ K., BŁACH M., POŁEDNIOK CZ. Mosty Katowice Sp. z o.o. Budowa przejść dla zwierząt na przykładzie inwestycji: modernizacja linii kolejowej E20 Rzepin- granica państwa oraz budowa obwodnicy Pabianic w ciągu drogi ekspresowej S-14
JANECKI M. GDDKiA Zielona Góra
Zastosowanie przepustów z blachy falistej na budowie północnego obejścia Nowej Soli
w ciągu drogi ekspresowej S3 jako przejść dla zwierząt
WYSOKOWSKI A. Uniwersytet Zielonogórski, KOBA H., Politechnika Wrocławska. Ciche, modyfikowane gumą nawierzchnie nad przejściami dla zwierząt.
![](http://www.inzynierbudownictwa.pl/images/stories/mag/zmigrodm.jpg)
Omawiając krótko poszczególne sesje należy stwierdzić, że duże zainteresowanie wzbudził ciekawy referat inżyniera Kubiaka z Zakładu Linii Kolejowych na temat tradycji w przepustach. Był on zilustrowany równie ciekawą wystawą przygotowaną przez autora referatu zawierającą oryginalne projekty i rysunki oraz książki z IX i początku XX wieku. Uczestnicy sesji mieli tym samym okazję zapoznać się z różnorodnością materiałów konstrukcyjnych oraz typów i sposobów konstruowania przepustów tradycyjnych.
W sesji „czerwonej” autorzy w swoich referatach przedstawili wiele istotnych kwestii dotyczących ciągle udoskonalanych metod obliczeń i ciekawych doświadczeń z badań. Referaty wygłoszone przez dr Wysockiego i prof. Machelskiego z Politechniki Wrocławskiej i inż. Gawrylaka z firmy Hobas są najlepszym przykładem tego typu działań. Zagadnienia materiałowe dotyczące przepustów omówiono w sesji „żółtej”. Mimo różnorodności zaprezentowanych materiałów i technologii (PEHD, beton , blachy faliste i kamionka) referaty nie wyczerpały całości tej szerokiej tematyki. Duże zainteresowanie uczestników wzbudziła również sesja „Utrzymanie i wzmacnianie”, gdzie przenikały się zagadnienia związane z zarządzaniem (Dyrektor Loch – Dolnośląska Służba Dróg i Kolei) oraz metodami wzmacniania (Szczepański – MC Bauchemie, Kosiorowski – Hobas), a także niezliczona liczba przykładów wzmacniania przepustów z własnej praktyki i uwag z tym związanych (Prezes Michalski z firmy Ekspert). Kolejną sesją która spotkała się z dużym zainteresowaniem była sesja „zielona” dotycząca przejść dla zwierząt. Pomimo że liczba referatów w tej sesji była najmniejsza, po zakończeniu wygłaszania referatów trwała ożywiona dyskusja na temat przedstawionej problematyki. Wypada nadmienić, że w wyniku dyskusji uczestnicy sesji zgodnie stwierdzili, że istnieje konieczność pilnego opracowania zaleceń na temat projektowania i konstruowania przejść dla zwierząt w infrastrukturze komunikacyjnej.
W trakcie sesji Prezes Jan Bernard Michalski z firmy Ekspert zaprezentował przywiezioną przez siebie książkę wydaną w Ameryce, w której obok osiągnięć innych znanych mostowców światowych opisane są osiągnięcia naszego rodaka prof. Józefa Głomba. Korzystając z obecności Nestora polskiego mostownictwa prof. Józefa Głomba (stałego uczestnika poprzednich edycji Sesji Żmigrodzkich), odbyła się miła uroczystość wręczenia wspomnianej publikacji sygnowanej przez ofiarodawcę i wszystkich uczestników sesji, a profesor został nagrodzony gromkimi brawami.
Po podsumowaniu sesji przez przewodniczącego komitetu organizacyjnego prof. Adama Wysokowskiego, o głos poprosił prof. Biliszczuk z Politechniki Wrocławskiej. Stwierdził on, że zakres tematyczny, liczba referatów, dyskusja oraz frekwencja sesji zasługiwałaby na miano przynajmniej seminarium. Na zakończenie uczestnicy podzielili się opłatkiem składając sobie życzenia świąteczne, a tradycję prezentów podtrzymało Wydawnictwo „Nowoczesnego Budownictwa Inżynieryjnego” rozdając upominki.
Tradycyjnie sesja uświetniona została kolacją przy muzyce Country & Jazz. Była ona wyśmienitą okazją do dalszej, już mniej oficjalnej wymiany poglądów i opinii.
Ożywiona dyskusja, a ponadto liczne głosy uczestników sesji wskazują na potrzebę organizowania tego typu spotkań. Z uwagi na powyższe organizatorzy informują, że planują organizację X Jubileuszowej Świątecznej Drogowo-Mostowej Żmigrodzkiej Sesji Naukowej o podobnej tematyce, która odbędzie się 9 grudnia 2009 r.
OPRACOWAŁ: KOMITET ORGANIZACYJNY SESJI
dr hab. inż. Adam Wysokowski, prof. UZ – Przewodniczący
mgr inż. Jerzy Howis – Sekretarz Naukowy
inż. Izabela Kunysz – Sekretarz Organizacyjny
INFRASTRUKTURA KOMUNIKACYJNA SP. Z O.O. – ŻMIGRÓD