Istotnym problemem związanym z budową podziemnych sieci komunikacyjnych jest spełnienie surowych wymogów technicznych związanych z bezpieczeństwem pożarowym. Zgodnie z polskimi przepisami tunele o długości powyżej 1000 m muszą być wyposażone w system wentylacji poprzecznej, którego nieodłącznym elementem są przepustnice odcinające (klapy tunelowe).
Jednym z dostawców tego rodzaju urządzeń jest polska firma AFT Sp. z o.o. Dzięki zastosowaniu nowego rodzaju uszczelnienia, mocowanego na korpusie przepustnicy, klapy tunelowe AFT są w stanie zapewnić 100% szczelność zamknięcia bez użycia dodatkowego czynnika uszczelniającego (np. powietrza). Tym samym wykonane z wysokiej jakości stali nierdzewnej (1.4571) przepustnice tunelowe AFT (typ LDVT) są w stanie sprostać najsurowszym normom bezpieczeństwa.
Klapy tunelowe AFT mogą znajdować zastosowanie w wielu inwestycjach w Polsce i na świecie. Jedną z nich może być najdłuższy w Polsce, mierzący 2,058 km, dwukomorowy tunel pod masywem Mały Luboń, który powstanie na liczącym 16 km odcinku trasy ekspresowej S7 Lubień – Rabka, będącym częścią drogi Kraków – Zakopane.
Rozwój sieci transportu drogowego i kolejowego coraz częściej wiąże się z koniecznością budowania podziemnych sieci komunikacyjnych, których podstawowym elementem są tunele. Kluczowym zagadnieniem w przypadku takich inwestycji jest spełnienie wszelkich norm w zakresie ochrony przeciwpożarowej. Krajowe regulacje dotyczące bezpieczeństwa pożarowego określają, że w tunelach, których długość przekracza jeden kilometr, powinien być zamontowany system poprzecznej wentylacji pożarowej. Istotnym elementem takiego systemu są przepustnice odcinające (klapy tunelowe). Urządzenia te pełnią funkcję klapy odcinającej i tym samym umożliwiają bezpieczną ewakuację z obszaru objętego ogniem oraz ułatwiają prowadzenie akcji ratunkowo-gaśniczej. W momencie wykrycia pożaru wybrane przepustnice, zamontowane na spodzie kanału wyciągowego (stropie), zostają zamknięte, tworząc szczelną ścianę kanału. Z kolei te zlokalizowane najbliżej źródła ognia powinny zostać całkowicie otwarte. Szczególnie istotne jest więc określenie właściwych algorytmów sterowań systemem wentylacji. W trakcie pożaru przepustnica ma stanowić szczelną przegrodę zlicowaną ze ścianą kanału, dlatego tak ważne jest, by działała bez zarzutów. W tym celu przechodzi ona szereg badań mających na celu potwierdzenie jej niezawodności i pewności działania. Firma AFT przeprowadziła badania swoich przepustnic wentylacyjnych w Zakładzie Badań Ogniowych Instytutu Techniki Budowlanej i uzyskała Aprobatę Techniczną ITB oraz Certyfikat Zgodności ITB.