11 lipca podkomisja wyłoniona przez sejmową Komisję Gospodarki rozpoczęła prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o koncesji na roboty budowlane lub usługi (druk sejmowy nr 455). Business Centre Club, po dokonaniu przez ekspertów analizy projektu, ze szczególnym uwzględnieniem punktu widzenia przedsiębiorców – wykonawców zamówień publicznych, przedłożył podkomisji opinię na temat proponowanych zmian w przepisach zamówieniowych.
W pracach podkomisji uczestniczył ekspert BCC ds. zamówień publicznych. Finalizowana nowelizacja ma na celu przede wszystkim wdrożenie przepisów unijnej dyrektywy tzw. obronnej, lecz ponadto zawiera propozycje zmian nie związanych z tą dyrektywą, zamierzonych jako doskonalenie polskich przepisów w myśl dyrektyw zamówieniowych UE. Proponowane w tym zakresie przepisy można podzielić na dwie grupy – takie, które zasługują na aprobatę i wnoszą pozytywne wartości do systemu zamówień publicznych oraz takie, które budzą poważne niekiedy wątpliwości i wymagają dopracowania.
BCC popiera:
W opinii BCC na aprobatę, po ewentualnym wyjaśnieniu drobnych wątpliwości, zasługują propozycje dotyczące wprowadzenie do Prawa zamówień publicznych:
– dialogu technicznego (prop. art. art. 31a-31c)
– systemu prekwalifikacji wykonawców (art. 134a – 134e)
Fot. Fotolia – © LadyInBlack
BCC postuluje zmiany:
Natomiast zdecydowanie pogorszą jakość prawa propozycje dotyczące zmian w przesłankach wykluczenia wykonawców z postępowania, zawarte w modyfikacji art. 24 ust. 1 pkt 1, propozycji nowego art. 24 ust. 1 pkt 1b oraz w propozycji nowego art. 24 ust. 2 pkt 5.
Wszystkie propozycje dotyczące przesłanek wykluczenia (modyfikacji istniejących jak i wprowadzenia nowych) stanowią istotne zachwianie sprawiedliwości kontraktowej w relacji zamawiający-wykonawcy, uzależniając (wbrew zasadzie równości stron) istnienie wykonawcy na rynku zamówień publicznych od arbitralnej decyzji zamawiającego. Wobec wszystkich tych zmian można podnieść zarzut wątpliwości co do zgodności z prawem UE. Ponadto przesłanka dotycząca zwalczania potencjalnych zmów przetargowych nawet nie przybliży do rozwiązania tego problemu, a jeszcze bardziej zbiurokratyzuje postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego przez narzucenie obowiązku dostarczania kolejnych zbędnych dokumentów.
W opinii BCC trudno ocenić przepis dotyczący objęcia systemem zamówień publicznych zamówień sektorowych podprogowych, ze względu na bardzo nieprecyzyjny zakres tej regulacji.
Jesteśmy przekonani, że uwzględnienie przez podkomisję sejmową uwag BCC podczas prac na nowelizacją przyczyni się do udoskonalenia tego dokumentu.
Opinia Business Centre Club przesłana do podkomisji znajduje się na stronie internetowej BCC pod linkiem: http://www.bcc.org.pl/Artykul.242.0.html?&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=4269&tx_ttnews[backPid]=3