Spółka Centralny Port Komunikacyjny odebrała od master architekta projekt budowlany nowego terminala pasażerskiego oraz dworca kolejowego. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosków o wydanie pozwoleń na budowę do Wojewody Mazowieckiego. Uruchomienie pierwszego etapu Lotniska CPK planowane jest przed końcem 2032 roku.
Odbiór dokumentacji budowlanej był możliwy po wydaniu pozytywnych opinii przez Komendę Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej. Odebrany projekt budowlany i dokumentacja do pozwolenia na budowę dotyczy terminala pasażerskiego i dworca kolejowego. Ta dla dworca autobusowego została odebrała na początku czerwca 2025 roku.
Widok z poziomu +2 terminalu pasażerskiego na płytę Lotniska CPK. Źródło: CPK, Foster + Partners
Za przygotowanie projektu odpowiadał zespół master architekta, złożony z wybranego w przetargu konsorcjum brytyjskich biur projektowych: Foster + Partners i Buro Happold, a także ponad 30 innych firm podwykonawczych z różnych branż, w tym NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach nad dokumentacją projektową brało udział ponad czterystu projektantów.
Zaprojektowana powierzchnia terminala pasażerskiego Lotniska CPK to ok. 450 tys. mkw. w I etapie realizacji. Dla porównania, powierzchnia terminala na Lotnisku Chopina w Warszawie to 165 tys. mkw.
Podziemny dworzec kolejowy CPK przy terminalu. Nawet połowa pasażerów może dojeżdżać na lotnisko pociągiem. Źródło: CPK, Foster + Partners
W terminalu CPK obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach:
- Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty dla strefy Schengen, oraz część przylotów ze strefy Non-Schengen,
- Poziom +1: przyloty i odloty dla strefy Non-Schengen, centra transferowe, oraz kontrola paszportowa,
- Poziom 0: wyjścia autobusowe dla stref Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu oraz hala przylotów.
Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. Projekt przewiduje, że w I etapie realizacji Lotnisko CPK będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia wewnątrz budynku znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check, która zwiększy liczbę stanowisk do 170.
W etapie pierwszym powstanie pirs północny (na wizualizacji po prawej) i pirsy centralne. Termin budowy pirsu południowego (po lewej) zależy od prognoz ruchu. Źródło: CPK, Foster + Partners
Projekt terminala pasażerskiego obejmuje dwie fazy: do obsługi 34 mln i 44 mln pasażerów rocznie. Zakładany docelowy udział pasażerów transferowych, którzy na Lotnisku CPK będą przesiadali się do innych samolotów, to 35-40 proc.
Hala główna terminala CPK powstanie już od samego początku w większej kubaturze uwzględniającej pierwszą przyszłą rozbudowę, jednak z założeniem fazowanego wykończenia i wyposażenia. Możliwe będzie elastyczne zwiększenie przepustowości poprzez odpowiednie wyposażenie terminala m. in. w stanowiska odprawy biletowo-bagażowej, kontroli bezpieczeństwa, kontroli paszportowej i odbioru bagażu. Część wyposażenia będzie mogła zostać przeniesiona z modernizowanego Lotniska Chopina, co umożliwi obniżenie kosztów zakupu sprzętu.
Strefa komercyjna terminalu w rejonie pirsów centralnych. Źródło: Foster + Partners
Na czym będzie polegało etapowanie budowy CPK? Do realizacji w pierwszej kolejności zostały wskazane: pirs północny (B) przeznaczony dla lotów długodystansowych do i ze strefy Non-Schengen oraz pirsy centralne (C i D) o elastycznej funkcjonalności obsługujące loty do i ze stref Schengen i Non-Schengen.
Dla pirsu południowego (E) przygotowana została dokumentacja projektowa umożliwiająca fazowanie budowy. Jego realizacja jest planowana w kolejnym etapie i jest uzależniona od wyników aktualizowanych na bieżąco prognoz ruchu. W kolejnych etapach rozbudowy lotniska realizowane będą pirsy: północno-wschodni (A) i południowo-wschodni (F).
Projekt w I fazie zakłada dostępność 26 stanowisk kontaktowych przeznaczonych dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowiska kontaktowe dla szerokokadłubowych, w tym 18 elastycznych typu MARS umożliwiających zamienne ustawienie dwóch samolotów wąskokadłubowych w miejsce jednego szerokokadłubowego.
Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze możliwa będzie początkowo obsługa od 49 do 67 statków powietrznych – w zależności od typu floty. Dla porównania: na Lotnisku Chopina możliwe jest jednoczesne ustawienie na stanowiskach kontaktowych tylko ośmiu samolotów szerokokadłubowych, a łącznie na wszystkich stanowiskach wyposażonych w pomosty pasażerskie możliwa jest obsługa od 22 do 27 statków powietrznych.
Projekt CPK zakłada integrację transportu – lotniczego, kolejowego i autobusowego. Inwestor przewiduje, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami i autobusami.
Na życzenie spółki CPK projektanci wdrożyli zmiany zwiększające komfort użytkowników dworca autobusowego. W ich wyniku poczekalnia dla autobusów dalekobieżnych jest bezpośrednio połączona z budynkiem dworca kolejowego, co ułatwi przemieszczanie się pasażerów. Zarówno zadaszenia stanowisk autobusowych, jak też poczekalnia, będą mogły być w przyszłości modułowo rozbudowywane.
>>> CPK wybierze Głównego Inżyniera Kontraktu przy budowie lotniska
>>> CPK rozstrzygnął przetarg na zaprojektowanie Komisariatu Policji Portu Lotniczego
Poza działaniami master architekta w CPK trwają też inne prace projektowe, które są wzajemnie koordynowane. Trwa przygotowanie dokumentacji projektowej m.in. dróg startowych, dróg kołowania, płyt postojowych i części dróg okołolotniskowych w ramach prac generalnego projektanta inżynierii lądowej CPK (Master Civil Engineer).
W opracowaniu jest również dokumentacja projektowa dla tzw. obiektów wspierających lotnisko (Support Infrastructure Engineering) m.in. budynków administracji, baz utrzymania, budynków dla służby meteorologicznej i kontroli zagrożeń środowiskowych, Centrum Kontroli Operacji Lotniczych (AOCC), wieży kontroli ruchu lotniczego oraz budynków Lotniskowej Straży Pożarnej.
W styczniu 2025 roku Wojewoda Mazowiecki wydał decyzję lokalizacyjną dla Lotniska CPK. W spółce trwają przygotowania do złożenia do wojewody wniosków o pozwolenie na budowę m.in. dla terminala, dworca kolejowego i dworca autobusowego oraz niektórych obiektów wspierających, m.in. budynków lotniskowej straży pożarnej.
Na terenie przygotowywanej budowy inwestor kontynuuje rozbiórki budynków i organizuje przeprowadzki. Prace odbywają się na terenach, które zostały wykupione w Programie Dobrowolnych Nabyć (PDN), w ramach którego spółka CPK zakupiła dotychczas ponad 2,1 tys. działek o łącznej powierzchni ponad 2 tys. hektarów.
W maju spółka CPK ogłosiła postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór generalnego wykonawcy terminala pasażerskiego Lotniska CPK. To największy z przetargów zaplanowanych przez CPK w tym roku. W lipcu zostały otwarte oferty w postępowaniu na system obsługi bagażu (Baggage Handling System), który również był prowadzony w trybie dialogu konkurencyjnego. Do końca tego roku spółka CPK zamierza ogłosić przetargi na łączną sumę około 30 mld zł.
Prace na terminalu mają rozpocząć się w 2026 r od budowy fundamentów głębokich (palowania). Zgodnie z harmonogramem w 2029 r. zakończy się budowa tunelu i podziemnej stacji kolejowej. Lotnisko CPK powinno zostać uruchomione do końca 2032 r. – wraz z pierwszym odcinkiem linii Kolei Dużych Prędkości Warszawa – Łódź. W ramach ostatniego z tych przedsięwzięć trwa projektowanie, wykup nieruchomości oraz pozyskiwanie zezwoleń, a na terenie Łodzi także prace budowlane.
Źródło: CPK