Ruszyła pierwsza polska kampania informacyjna międzynarodowego Projektu pt. „Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego” w ramach Europejskiego Programu Oceny Ryzyka na Drogach EuroRAP.
Europejski Atlas BRD
Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego to mapa Europy pokazująca najbardziej niebezpieczne drogi w poszczególnych państwach Europy opatrzona komentarzem dotyczącym zagadnień bezpieczeństwa ruchu drogowego.
W Projekt Europejskiego Atlasu BRD zaangażowanych jest 10 państw (Niemcy, Hiszpania, Holandia, Belgia, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy, Słowacja, Czechy, Polska), które przygotowują mapy krajowe, które w 2010 roku stworzą mapę Europy.
Polska mapa BRD
Pierwszym etapem prac polskiego zespołu jest mapa ryzyka występującego na drogach międzynarodowych w Polsce, ponieważ tworzą główne połączenie naszego kraju z pozostałymi krajami Europy.
Drogi te stanowią zaledwie 2% długości dróg twardych, odbywa się na nich ponad 10% całości ruchu drogowego, przeważnie tranzytowego i turystycznego. Pomimo, że posiadają najwyższe w Polsce standardy bezpieczeństwa, generują około 17% wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Działania na nich prowadzone mogą przynieść największą redukcję liczby ofiar śmiertelnych i ciężko rannych.
Mapa ryzyka
Mapa ryzyka indywidualnego na drogach międzynarodowych w Polsce przedstawia ryzyko indywidualne, mierzone częstotliwością wypadków i wskazuje średnie ryzyko bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną wypadku.
Korzyści wynikające z mapy ryzyka:
– umożliwia każdemu kierowcy identyfikację najbezpieczniejszych i najbardziej niebezpiecznych odcinków dróg w regionie lub kraju.
– jest pomocna przy planowaniu podróży – kierowcy mogą świadomie wybrać trasę według kryterium minimalizacji ryzyka w ruchu drogowym.
Mapa ryzyka indywidualnego pokazuje, że:
– 55% odcinków dróg międzynarodowych w Polsce to „czarne odcinki”, czyli odcinki o największym ryzyku,
– na „czarnych odcinkach” dróg możemy spodziewać się ryzyka bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną nawet 10-krotnie większego niż na „odcinkach zielonych”,
– najwięcej „czarnych odcinków” występuje w województwach położonych w południowo-wschodniej i południowo-zachodniej Polsce.
Metody badania ryzyka na drogach:
Sieć drogową każdego kraju biorącego udział w Programie dzieli się na odcinki o długości 20 – 50 km. Ocenie poddawane są najważniejsze ciągi drogowe w okresach trzyletnich.
Miarą podstawową oceny ryzyka na odcinkach dróg jest liczba wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi w okresie 3 lat. Ryzyko na danym odcinku drogi jest klasyfikowane w pięciostopniowej skali oznaczonej kolorami dla prostego odróżnienia poziomu niebezpieczeństwa.
Cel kampanii
Celem kampanii jest podniesienie świadomości uczestników ruchu drogowego i całego społeczeństwa nt. poziomu ryzyka na drogach międzynarodowych w Polsce poprzez zakomunikowanie szerokiemu gronu odbiorców mapy bezpieczeństwa dróg w Polsce wraz z komentarzem zrozumiałym dla użytkowników dróg jak i specjalistów.
Polska edycja Projektu Europejski Atlas BRD realizowana jest przez: Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej (generalny wykonawca), Polski Związek Motorowy, Politechnikę Gdańską.
Do współpracy zaproszono także innych partnerów, którzy: udostępnili dane o wypadkach drogowych: Komenda Główna Policji, udostępnili dane o sieci drogowej i ruchu drogowym: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), wsparli kampanię informacyjną: Sekretariat Krajowej Rady BRD, Toyota Motor Poland, Shell Polska, 3M Poland, wsparli projekt medialnie: Polskie Radio, Auto Świat, Wirtualna Polska.
Projekt współfinansowany jest przez EuroRAP korzystający ze środków: Komisji Europejskiej, FiA (Foundation for the Automobile and Society), Toyota Motor Europe, ACEA (Europejskiego Związku Producentów Samochodów) oraz ze środków Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej.