Odpowiada Adriana Dembowska − zastępca dyrektora Departamentu Planowania Zasobów Wodnych w Krajowym Zarządzie Gospodarki Wodnej.
Czy w związku z budową zjazdu z drogi na działkę z typowym przepustem ø 40 lub ø 50 usytuowanym w ciągu rowu przydrożnego jest konieczne uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego?
Niektóre starostwa warunkują wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę zjazdu wykonaniem operatu wodnoprawnego, a następnie pozwolenia wodnoprawnego.
Większość rowów przydrożnych to ślady rowów, zamulone i zarośnięte, zbierające w części okresowo wody opadowe i roztopowe z drogi.
Ze względu na przejmowanie i odprowadzanie wód opadowych i roztopowych z pasa drogowego rowy przydrożne służą korzystaniu z wód, polegającemu na odwadnianiu gruntów i obiektów budowlanych. Zgodnie z art. 31 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy – Prawo wodne (Dz.U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 ze zm.) przepisy o korzystaniu z wód stosuje się odpowiednio do odwadniania gruntów i obiektów budowlanych. Mając powyższe na uwadze, na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 19 prawa wodnego rowy przydrożne zaliczane są do urządzeń wodnych, definiowanych jako urządzenia służące kształtowaniu zasobów wodnych oraz korzystaniu z nich.
Według oceny departamentu wykonanie przepustu na rowie przydrożnym, w związku z budową zjazdu z drogi na działkę, wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego na przebudowę istniejącego rowu stanowiącego urządzenie wodne. Stosownie do zapisów art. 9 ust. 2 pkt 2 i art. 122 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo wodne pozwolenie wodnoprawne jest wymagane na wykonanie, odbudowę, rozbudowę, przebudowę lub rozbiórkę urządzeń wodnych. Zmiana parametrów istniejącego koryta rowu może spowodować zaburzenia w funkcjonowaniu dotychczasowego systemu odwadniającego, prowadząc do szkodliwego oddziaływania na grunty sąsiednie. Dlatego w pozwoleniu wodnoprawnym należy przede wszystkim określić usytuowanie i warunki wykonania przepustu, zapobiegając wystąpieniu niekorzystnych zmian w sposobie odprowadzania wód.