Powstanie obwodnica Kościerzyny na Kaszubach

17.09.2014

Konsorcjum STRABAG Sp. z o.o. oraz Heilit+ Woerner Sp. z o.o. wybuduje 7,6-kilometrową obwodnicę Kościerzyny. Trasa będzie budowana w systemie „zaprojektuj i zbuduj”. Jej zadaniem będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centrum miasta leżącego na ważnym szlaku turystycznym Kaszub.

Obwodnica Kościerzyny powstanie w ciągu drogi krajowej nr 20 łączącej Stargard Szczeciński i Gdynię. Kontrakt obejmuje budowę czterech węzłów drogowych, łączących trasę główną z innymi drogami: Węzeł Kościerzyna Zachód (połączenie z drogą powiatową Kościerzyna-Wdzydze), Węzeł Kościerzyna Południe (skrzyżowanie z DW nr 214), Węzeł Kościerzyna Wschód (skrzyżowanie z DW nr 221) oraz Węzeł Wierzyca (skrzyżowanie z DK nr 20). Początek projektowanego przez wykonawcę odcinka obwodnicy leży około 1 km od miasta Kościerzyna, koniec jej sięga miejscowości Kościerska Huta.

 

Przebieg trasy wyznaczony został na gruntach ornych, co zminimalizuje utrudnienia komunikacyjne w okolicach Kościerzyny. Prace budowlane będą przebiegały na terenie morenowym w sąsiedztwie trzech jezior: Wierzysko, Dobrogoszcz, Bibrowskie oraz licznie występujących na nim oczek wodnych. Początkowy odcinek o długości 1120 m przetnie kompleks leśny Nadleśnictwa Kościerzyna. Trasa dwukrotnie będzie przecinała ciąg ekologiczny rzeki Bibrowa, a w końcowym odcinku o długości 1000 m będzie przebiegała wzdłuż tej rzeki. Obejmie także rejon korytarza ekologicznego rzeki Wierzyca.

 

W ramach kontraktu konsorcjum STRABAG i należącej do koncernu spółki Heilit+Woerner zobowiązane jest do wykonania drogi o przekroju 2+1(dwa pasy w jedna stronę i jeden w przeciwną), z rezerwą pod przyszłą rozbudowę obwodnicy do przekroju 2×2 (po dwa pasy w każdą stronę), szerokości jezdni 2×7 m, szerokości pasa dzielącego 4 m, szerokości poboczy 2×1,5 m i obciążeniu drogi 115 kN/oś. Przebudowane lub zbudowane zostaną drogi lokalne i dojazdowe przylegające do nowej trasy.

 

Projekt obwodnicy będzie obejmował budowę 9 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktu biegnącego nad trzytorową linią kolejową oraz obiektów mostowych, szeregu urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym). Z uwagi na charakter terenu, na którym będzie przebiegała obwodnica Kościerzyny, konieczne będzie zaprojektowanie i wykonanie także: szczelnego systemu odprowadzenia wód opadowych, zespołów podczyszczających wody opadowe z jezdni, zbiorników retencyjnych i infiltracyjnych. Inwestycja będzie realizowana w oparciu o unijny Program Infrastruktura i Środowisko.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in