Obwodnice Siedlec i Zambrowa mają już zatwierdzone programy inwestycji. Obie zostaną wybudowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030.
Rys. MI
Obwodnica Siedlec
Obwodnica o długości blisko 8 km w ciągu drogi krajowej nr 63 ominie miasto po północno-zachodniej stronie. Inwestycja ta oraz ukończenie autostrady A2 zmienią układ komunikacyjny Siedlec i regionu. Ruch dalekobieżny i tranzytowy nie będzie już prowadził do tej miejscowości.
Proces inwestycyjny dla obwodnicy Siedlec dopiero się rozpocznie. W pierwszej fazie zostanie opracowana dokumentacja w zakresie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz musi być uzyskana decyzja środowiskowa. Proces przygotowawczy będzie prowadzony w latach 2020–2024, a realizacja zakończy się w 2029 r.
Na Mazowszu powstanie łącznie 9 obwodnic:
- Ciechanowa w ciągu drogi krajowej nr 60,
- Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79,
- Łącka w ciągu drogi krajowej nr 60,
- Ostrołęki w ciągu drogi krajowej n 53,
- Pułtuska w ciągu dróg krajowych nr 57 i 61,
- Siedlec w ciągu drogi krajowej nr 63,
- Skaryszewa w ciągu drogi krajowej nr 9,
- Sokołowa Podlaskiego w ciągu dróg krajowych nr 62 i 63,
- Zwolenia w ciągu drogi krajowej nr 79.
Czytaj także: A2 Mińsk Mazowiecki-Siedlce – podpisana umowa na budowę
Obwodnica Zambrowa
Obwodnica Zambrowa o długości 7 km wyprowadzi z miasta ruch tranzytowy, który aktualnie odbywa się w kierunkach północ–południe drogami krajowymi nr 63 i 66. Nowa trasa uzupełni też układ drogowy, który powstał po wybudowaniu drogi ekspresowej S8. Dzięki temu poprawi się dostępność drogi ekspresowej ze strony południowej i wschodniej, czyli z kierunków Bielska Podlaskiego i Sokołowa Podlaskiego.
Obwodnica będzie drogą klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym), przebiegać będzie w nowym śladzie, zgodnie z wynikami analiz wielokryterialnych w zakresie określenia wariantu przebiegu drogi.
W pierwszym etapie inwestycji zostanie opracowana dokumentacja w zakresie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz uzyskana decyzja środowiskowa, co ma zostać zrealizowane do połowy 2023 r. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy zaplanowano na II połowę 2024 r., a podpisanie umowy z wykonawcą – na początek 2025 r. Budowa ma przebiegać w latach 2026–2028.
Na Podlasiu powstanie łącznie 5 obwodnic:
- Suchowoli w ciągu drogi krajowej nr 8,
- Sztabina w ciągu drogi krajowej nr 8,
- Białobrzegów w ciągu drogi krajowej nr 8,
- Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 16,
- Zambrowa w ciągu dróg krajowych nr 63 i 66.
Programy inwestycji dla wszystkich zadań z województwa podlaskiego zostały już zatwierdzone.
Obwodnice w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020–2030 będą miały łącznie długość ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. W ramach inwestycji powstaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Źródło: GDDKiA
Przeczytaj też: Duża obwodnica Warszawy oraz ekspresówka S10. PLANY
Trasa S8: otwarto węzeł Nadarzyn
II etap obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w budowie