Port Darłowo to pierwszy projekt Urzędu Morskiego w Szczecinie finansowany z KPO.
Port Darłowo otrzymał finansowanie z KPO. Zakres robót obejmuje przebudowę falochronu zachodniego (ok. 356,5 m) i budowę nowej ostrogi (100 m) przy falochronie wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Nowa konstrukcja falochronu (ścianki szczelne) zostanie wykonana po obrysie istniejącej konstrukcji i będzie zabezpieczona narzutem kamiennym. Do przebudowanego falochronu zachodniego zostanie dobudowana ostroga, której zadaniem będzie ograniczenie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu. Zakres prac budowlanych obejmie wykonanie konstrukcji ostrogi i obustronnego zabezpieczenia dna wraz z narzutem kamiennym.
Zarówno na falochronie, jak i na ostrodze zostanie zamontowane nowe wyposażenie zgodne z obowiązującymi przepisami i warunkami technicznymi, m.in. system odbojowy, drabinki wejściowe, sprzęt ratunkowy, barierki ochronne, światła nawigacyjne w częściach głowicowych i oświetlenie na obydwu budowlach (dodatkowo falochron zostanie oświetlony na całej długości). Projektowane prace nie będą miały wpływu na zmianę szerokości istniejącego toru wodnego, przebiegającego w osłonie falochronów, ani na inne jego parametry – maksymalne zanurzenie statków wchodzących do portu w Darłowie to 4 m.
Port Darłowo będzie miał wyremontowany falochron wybudowany w drugiej połowie XIX w. Zostanie on też zabezpieczony przed erozją spowodowaną wysoką dynamiką mas wodnych, a także zminimalizowane zostanie oddziaływania falowania wewnątrz awanportu i zapewnione bezpieczne wejście statków do portu. Inwestycja wpisuje się także w plany rozwojowe darłowskiego portu, który prócz funkcji handlowej, rybackiej i turystycznej przygotowuje się także do uruchomienia na swoim terenie terminala serwisowego morskich farm wiatrowych.
„Przebudowa falochronów w Porcie Darłowo wraz z poprawą warunków falowania wewnątrz basenu poprzez budowę nowych obiektów hydrotechnicznych” jest realizowana z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Wykonawcą robót jest Korporacja Budowlana DORACO z Gdańska. Wartość inwestycji wynosi ok. 118,8 mln zł. Inżynierem kontraktu została firma EKO-INWEST SA ze Szczecina, która podjęła się wykonania zadania za ok. 1 mln zł. Realizacja zadania powinna zakończyć się w 2026 r.
Źródło: MI
Fot. Urząd Morski w Szczecinie
Czytaj także:
Nova Marina Gdynia – centrum polskiego żeglarstwa