Porozumienie inwestycyjne a umowa urbanistyczna przy zintegrowanym planie inwestycyjnym

20.11.2025

Mimo pewnych cech wspólnych porozumienie określające sposób realizacji inwestycji towarzyszącej na gruncie tzw. specustawy mieszkaniowej oraz umowa urbanistyczna zawierana przy zintegrowanym planie inwestycyjnym, unormowana ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, dotyczące współpracy inwestora z gminą w zakresie planowania i realizacji inwestycji, to różne instrumenty prawne.

 

Kwestie związane z umową urbanistyczną zostały kompleksowo uregulowane Ustawą z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym [1] (dalej: ustawa o planowaniu). W porównaniu z nią porozumienie przewidziane w Ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących [2] (dalej: specustawa mieszkaniowa) zostało opisane bardzo ogólnie – w jednym przepisie (art. 22).

 

To, co łączy umowę urbanistyczną i porozumienie z inwestorem, to strony (gmina i inwestor) oraz przedmiot (zakres inwestycji). Jednak po analizie szczegółowych regulacji widać więcej różnic niż podobieństw.

 

>>> Jaki wpływ na budownictwo mieszkaniowe będą miały Zintegrowane Plany Inwestycyjne. SONDA

>>> Rozporządzenie w sprawie projektu planu ogólnego

>>> Powierzchnia biologicznie czynna a plan miejscowy

 

PODCAST. Zintegrowany Plan Inwestycyjny a specustawa mieszkaniowa

 

Porozumienie na podstawie specustawy mieszkaniowej dotyczy ustalenia, jak zostanie zrealizowana tzw. inwestycja towarzysząca. Chodzi o inwestycję „w zakresie budowy, zmiany sposobu użytkowania lub przebudowy: sieci uzbrojenia terenu w rozumieniu art. 2 pkt 11 Ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne […], dróg publicznych, linii kolejowych, obiektów infrastruktury publicznego transportu zbiorowego, obiektów działalności kulturalnej, obiektów opieki nad dziećmi do lat 3, przedszkoli, szkół, placówek wsparcia dziennego, ambulatorium podstawowej opieki zdrowotnej, obiektów, w których prowadzona jest działalność z zakresu pomocy społecznej, obiektów służących działalności pożytku publicznego, obiektów sportu i rekreacji, obszarów zieleni publicznej, o których mowa w art. 2 pkt 25 Ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, obiektów budowlanych przeznaczonych na działalność handlową lub usługową, o ile służą obsłudze mieszkańców budynków będących przedmiotem inwestycji mieszkaniowej” (art. 2 pkt 3 specustawy mieszkaniowej).

 

Przedmiotem umowy urbanistycznej jest natomiast realizacja inwestycji uzupełniających. Zakres tych inwestycji jest bardzo podobny – obejmuje te same typy obiektów i sieci co inwestycja towarzysząca – z tą jednak różnicą, że muszą one służyć realizowanej inwestycji głównej (art. 2 ust. 5a ustawy o planowaniu).

 

Choć zakres rzeczowy obu umów jest zasadniczo taki sam, istotne różnice pojawiają się w innych obszarach. Umowa urbanistyczna ma szerszy charakter – co wynika m.in. z art. 37ed ustawy o planowaniu. Różnice dotyczą także m.in. trybu zawierania umowy, formy prawnej i wymogu zgody odpowiednich organów.

 

W dalszej części artykułu:

Porozumienie ze specustawy mieszkaniowej
Umowa urbanistyczna przy zintegrowanym planie inwestycyjnym

 

>>> Cały artykuł dostępny jest w numerze 10/2025 miesięcznika „Inżynier Budownictwa”.

>>> Członkowie Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa mają dostęp do miesięcznika przez portal członkowski >>>

 

 

Dorota Chramęga

Kancelaria Ochrony Środowiska

 

 

 

Literatura
1. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1130 ze zm.).
2. Ustawa z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 195).

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in