Wykonawca, który złożył oferty w dwóch postępowaniach na dokończenie budowy autostrady A1 (Czerniewice – Brzezie i Brzezie – Kowal) musi wykazać się potencjałem kadrowym i technicznym umożliwiającym realizację obu kontraktów w tym samym czasie lub zadeklarować, na którym z kontraktów będzie wykorzystywany przedstawiony przez niego potencjał. Tak brzmi wyrok Krajowej Izby Odwoławczej.
W związku z tym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już wezwała konsorcjum do uzupełnienia dokumentów unieważniając jednocześnie wcześniejszy wybór dokonany zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Do 6 marca został określony przez GDDKiA termin na uzupełnienie dokumentów przez wykonawcę. Wyrok KIO prezentuje bardzo racjonalne podejście, które w opinii GDDKiA powinno wyznaczać kierunek postępowania. Zgodnie z przepisami prawa w zakresie badania potencjału kadrowo-technicznego, GDDKiA może bazować wyłącznie na oświadczeniach wykonawców. Wyrok KIO dał GDDKiA możliwość weryfikacji złożonych oświadczeń.
Konieczność dysponowania przez wykonawcę kontynuacji budowy odcinków autostrady A1 Czerniewice – Brzezie i Brzezie – Kowal odpowiednim potencjałem kadrowym i sprzętowym oddzielnie dla każdego postępowania wskazała Krajowa Izba Odwoławcza w Warszawie uwzględniając odwołania złożone przez pozostałych oferentów. Izba wskazała, że wykonawca ma jednoznacznie określić, do którego spośród dwóch postępowań przetargowych dedykuje wskazany w ofertach potencjał techniczny i kadrowy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Bydgoszczy unieważniła wcześniejszy wybór najkorzystniejszych ofert na dokończenie budowy autostrady A1 z Czerniewic do Kowala.
Do GDDKiA w Bydgoszczy nie wpłynęło jeszcze pisemne uzasadnienie wyroku, ale, by przyspieszyć procedurę wyłaniania nowego wykonawcy, zgodnie z decyzją KIO unieważniono wcześniejszy wybór ofert najkorzystniejszych i wezwano wybranego wykonawcę (Salini Polska Sp. z o.o.) do złożenia stosownych wyjaśnień i uzupełnień.
Powyższy wyrok KIO nie wiąże się z ponownym ogłoszeniem przetargu, a tylko koniecznością ponownej oceny ofert, uzupełnieniem dokumentacji przez poszczególnych wykonawców i wydłużeniem terminu wyłonienia wykonawców o kilka dni.
Podpisanie umów nastąpi niezwłoczne po ponownym wyborze najkorzystniejszych ofert i kontroli postępowań przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Natychmiast potem wykonawcy będą mogli rozpocząć roboty. Na dokończenie budowy autostrady A1 wykonawcy będą mieli 11 miesięcy na odcinku Czerniewice – Brzezie oraz 12 miesięcy na odcinku Brzezie – Kowal, jednak kierowcom te odcinki autostrady powinny zostać udostępnione odpowiednio po 8 i 9 miesiącach od podpisania umowy.
Źródło: GDDKiA