Południowa obwodnica Oświęcimia częściowo otwarta

03.12.2024

Południowa obwodnica Oświęcimia na odcinku prawie 2,2 km została oddana do ruchu. To pierwsza, wschodnia część trasy, która docelowo połączy miasto z nowym węzłem Oświęcim na drodze ekspresowej S1.

 

Południowa obwodnica Oświęcimia

 

Południowa obwodnica Oświęcimia między rondem na ul. Zatorskiej a rondem na ul. Jagiełły (z drogą wojewódzką nr 948) jest przejezdna dla kierowców.

Oświęcim to czwarte pod względem liczby ludności miasto Małopolski, a droga krajowa nr 44 to jego kręgosłup transportowy. Każdego dnia tą trasą porusza się ponad 20 tys. aut (zgodnie z danymi Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzonego w latach 2020–2021). Największe natężenie ruchu odnotowaliśmy na Moście Jagiellońskim na Sole, którym codziennie jeździ 27,5 tys. samochodów.

Nowa, 9-kilometrowa obwodnica od południa ominie miasto i połączy je z budowaną drogą ekspresową S1 Mysłowice–Bielsko-Biała. Dzięki temu nowa trasa wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta i pozwoli na sprawną podróż na południe, w kierunku Beskidów, oraz na północ, do autostrady A4.

Na początku 2024 r. zakończono budowę konstrukcji mostu na Wiśle, a w październiku zabetonowano ostatnie elementy północnej jezdni mostu na Sole.

Południowa obwodnica Oświęcimia będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach:

  • z S1 poprzez węzeł Oświęcim (początek obwodnicy),
  • z ul. Wolską w Jedlinie poprzez rondo turbinowe,
  • z ul. Wojewódzką w Pławach poprzez rondo turbinowe,
  • z ul. Legionów (DW933) poprzez rondo turbinowe,
  • z ul. Jagiełły (DW948) poprzez rondo turbinowe,
  • z ul. Zatorską (obecna DK44, koniec obwodnicy) poprzez rondo turbinowe.

Na trasie powstają trzy mosty. Pierwszy, 12-metrowy na Młynówce, jest już gotowy. Konstrukcja drugiego, 432-metrowego obiektu na Wiśle, została skończona na początku wiosny, a trzeciego na Sole – została zabetonowana w październiku 2024 r. Gotowe jest też przejście pod drogą dla pieszych i rowerzystów w okolicy Stawów Adolfińskich.

Ukończono budowę dwóch murów oporowych o długości 758 i 510 m. Mają wysokość odpowiednio niespełna 1 i 3,6 m. Gotowy jest też nasyp po północnej stronie drogi, który biegnie wzdłuż niej od mostu na Wiśle do Pławów. Ma 1,5 km długości, a w najwyższym miejscu – 6 m wysokości. Ten nasyp zasłania widok na drogę od strony byłego niemieckiego, nazistowskiego obozu koncentracyjnego KL Birkenau. Dzięki temu otoczenie tego miejsca pozostanie niezmienione.

Ze względu na położone w pobliżu obwodnicy tereny byłych niemieckich, nazistowskich obozów koncentracyjnych KL Birkenau i KL Auschwitz projekt i budowa nowej drogi zostały podporządkowane ochronie obu tych kluczowych dla światowego dziedzictwa miejsc. Inwestycja jest prowadzona w taki sposób, aby okolice obozów pozostały niezmienione. Dlatego też droga została zasłonięta przez specjalnie w tym celu zbudowany wał ziemny, a w miejscu przecięcia trasy z linią kolejową budowany jest przejazd pod torami, a nie wiadukt nad nimi. Również most na Sole został zaprojektowany w taki sposób, aby nie wyróżniał się z otoczenia.

Południowa obwodnica Oświęcimia została poprzedzona przygotowaniem „Raportu z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa Auschwitz-Birkenau – niemiecki, nazistowski obóz koncentracyjny i zagłady (1940–1945)”. Dokument określił założenia do przygotowania nowej trasy w taki sposób, aby zminimalizować jej wpływ na tereny byłych obozów. To pierwszy taki przypadek w Polsce, w którym realizacja inwestycji drogowej jest tak ściśle powiązana z ochroną światowego dziedzictwa wpisanego na listę UNESCO.

Budowa obwodnicy rozpoczęła się w listopadzie 2022 r., a ma się zakończyć w połowie 2026 r. Jej koszt to 615 mln zł. Budowa otrzymała 249 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz 150 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

 

Źródło: GDDKiA

 

Czytaj także:

Umowa na budowę odcinka drogi ekspresowej S17 Piaski–Hrebenne

S17 Izbica–Zamość Sitaniec w realizacji

S16 Borki Wielkie–Mrągowo gotowa

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in