Już na etapie sporządzania SIWZ na roboty budowlane w zamówieniach publicznych zamawiający może żądać informacji o zakresie prac, jakie wykonawca zamierza zlecić podwykonawcy.
W przypadku umów o roboty budowlane strony umowy w sprawie zamówienia publicznego oprócz uregulowań zawartych w ustawie – Prawo zamówień publicznych zobowiązane są stosować się do art. 6471 kodeksu cywilnego Ck.c.D, który formułuje prawną procedurę angażowania podwykonawców i solidarną odpowiedzialność za zapłatę za wykonane przez podwykonawców roboty budowlane. Przepisy art. 6471 k.c. nie wskazują strony uprawnionej do podjęcia inicjatywy powierzenia zakresu zadania podwykonawcy, niemniej jednak w przypadku umów o roboty budowlane inicjatywa taka należy wyłącznie do wykonawcy, a zamawiający może tylko wyrazić pisemny sprzeciw lub zastrzeżenia w terminie do 14 dni od przekazania umowy, lub jej projektu, dotyczącej podwykonawstwa.
Zasada podwykonawstwa w realizacji zamówień publicznych stanowiła pośrednio przedmiot orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości do instytucji wykonawstwa w zamówieniach publicznych. I tak w wyroku C-220/05 Trybunał orzekł, że zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa, żeby zostać uznanym za wykonawcę odpowiedzialnego za wykonanie zamówienia publicznego na roboty budowlane, nie jest konieczne, aby podmiot zawierający umowę z instytucją zamawiającą był w stanie sam bezpośrednio własnymi siłami wykonać umówione świadczenie.
Uregulowania prawne w ustawie – Prawo zamówień publicznych, które weszły w życie z dniem 24 grudnia 2013 r.
– Należy pamiętać, że uregulowania podwykonawstwa w ustawie – Prawo zamówień publicznych (Pzp) zawarte w art. 143a-143d nie naruszają praw i obowiązków zamawiającego, wykonawcy, podwykonawcy i dalszego podwykonawcy wynikających z przepisów art. 6471 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r – Kodeks cywilny (z późn. zm.).
– Z brzmienia art. 143b ust. 1 należałoby przyjąć, że obowiązek przedłożenia zamawiającemu projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, powstaje wprost z mocy ustawy, ale już art. 143d ust. 1 pkt 1 stanowi, że to umowa o roboty budowlane zawiera w szczególności postanowienia dotyczące obowiązku przedkładania przez wykonawcę zamawiającemu projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, a także projektu jej zmiany oraz poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, i jej zmian. Należałoby kierować się raczej umownym (kontraktowym) charakterem omawianego obowiązku, za czym przemawiają także przepisy art. 143b ust. 3 i 4, które stanowią, że wniesienie zastrzeżeń do projektu umowy o podwykonawstwo następuje w terminie wskazanym w umowie, przy czym ustawa nie zawiera żadnych postanowień w sprawie tego terminu, które znalazłyby zastosowanie, gdyby zamawiający nie określił umownego terminu wniesienia zastrzeżeń.
– Obowiązek przedłożenia zamawiającemu projektu umowy o podwykonawstwo oznacza konieczność złożenia projektu zawieranej umowy wraz ze wszystkimi elementami określającymi jej treść, w tym przede wszystkim z przewidywanym wynagrodzeniem. Konieczność wskazania wynagrodzenia jest wymagana zarówno z punktu widzenia przyszłej odpowiedzialności solidarnej zamawiającego jako inwestora, zgodnie z art. 6471 § 5 k.c., jak i z punktu widzenia przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych przyznających zamawiającemu prawo do bezpośredniej zapłaty podwykonawcy (art. 143c ust. 1). Jednocześnie art. 143c ust. 3 przewiduje, że dokonywana przez zamawiającego bezpośrednia zapłata obejmuje wyłącznie należne wynagrodzenie, bez odsetek należnych podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy.
– Obowiązek przedłożenia zamawiającemu projektu umowy o podwykonawstwo obejmuje również przedłożenie dokumentacji projektowej, opisującej zakres rzeczowy robót stanowiących przedmiot umowy o podwykonawstwo, albo przynajmniej takie jej określenie, aby możliwa była identyfikacja tych robót (np. przez odesłanie do odpowiednich elementów dokumentacji projektowej dla umowy w sprawie zamówienia publicznego, np. specyfikacji technicznych). Jednoczenie zgodnie z art. 648 § 2 k.c. wymagana przez właściwe przepisy dokumentacja stanowi część składową umowy.
– Jeżeli wykonawca, chcąc spełnić wymagania określone w art. 143b ust. 1, złoży projekt umowy o podwykonawstwo wraz ze stosowną dokumentacją projektową opisującą wykonywany przez niego zakres robót, to w takim stanie faktycznym spełni zarazem wymagania określone w art. 6471 § 2 k.c. Skoro zaś przywoływany już art. 143c ust. 8 stanowi, że przepisy art. 143a-143d nie naruszają praw i obowiązków zamawiającego, wykonawcy, podwykonawcy i dalszego podwykonawcy wynikających z przepisów art. 6471 k.c., to tym samym należy przyjąć, że z tym momentem rozpoczyna się wynikający z art. 6471 § 2 k.c. 14-dniowy termin wniesienia zastrzeżeń lub sprzeciwu inwestora, po upływie którego powstaje fikcja prawna wyrażenia zgody. Procedura z art. 143b ust. 1 w pełni wyczerpuje obowiązki wykonawcy określone w art. 6471 § 2 k.c., w związku z czym może doprowadzić do powstania skutków z art. 6471 § 5 k.c. (odpowiedzialności solidarnej).
– Termin zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy przewidziany w umowie o pod- wykonawstwo nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia doręczenia wykonawcy, podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy faktury lub rachunku, potwierdzających wykonanie zleconej podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy dostawy, usługi lub roboty budowlanej. Ustawa – Prawo zamówień publicznych reguluje jedynie długość terminu zapłaty, ale nie określa zdarzenia rodzącego podstawę do wystawienia faktury. Zazwyczaj będzie to odbiór końcowy lub częściowe przejęcie robót wykonywanych przez podwykonawcę czy też dalszego podwykonawcę. Tym samym powinno to być uregulowane w umowie o podwykonawstwo. Jednocześnie zamawiający zgodnie z postanowieniami art. 36 ust. 2 pkt 11 lit. a) powinien w specyfikacji istotnych warunków zamówienia zawrzeć wymagania dotyczące umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, których niespełnienie spowoduje zgłoszenie przez zamawiającego odpowiednio zastrzeżeń lub sprzeciwu.
Fot. K. Wiśniewska
– Należy przyjmować, że termin z art. 143b ust. 3 i 4 nie modyfikuje terminu z art. 6471 § 2 zdanie drugie k.c. Oba dotyczą bowiem powstania różnych skutków prawnych. Gdyby nawet zamawiający określił w umowie w sprawie zamówienia publicznego dłuższy termin niż 14-dniowy do wniesienia zastrzeżeń w stosunku do projektu umowy o podwykonawstwo, to nie zniweczy to skutków prawnych milczącej zgody inwestora, o której mowa w art. 6471 § 2 zdanie drugie k.c. Jeżeli złożony projekt umowy o pod- wykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, będzie spełniał wymagania opisane w art. 6471 § 2 zdanie drugie k.c., to pomimo wyznaczenia przez zamawiającego w umowie w sprawie zamówienia publicznego terminu wniesienia zastrzeżeń do projektu umowy o podwykonawstwo dłuższego niż 14 dni, po upływie 14 dni od przedstawienia zamawiającemu przez wykonawcę projektu umowy z podwykonawcą wraz z częścią dokumentacji dotyczącą wykonania robót określonych w projekcie, jeżeli zamawiający nie zgłosi na piśmie sprzeciwu lub zastrzeżeń, uważać się będzie, że wyraził on zgodę na zawarcie umowy. Wprawdzie skutki wynikające z ustawy – Prawo zamówień publicznych (w postaci akceptacji projektu umowy o podwykonawstwo) powstaną dopiero po upływie terminu wyznaczonego przez zamawiającego zgodnie z art. 143d ust. 1 pkt 2 Pzp, ale skutki z art. 6471 § 5 k.c. już po upływie terminu określonego w art. 6471 § 2 zdanie drugie k.c.
– Takie wątpliwości interpretacyjne nie powstają jednak, gdy zamawiający na podstawie art. 143d ust. 1 pkt 2 Pzp wyznacza dla wniesienia zastrzeżeń termin krótszy niż 14-dniowy, o którym mowa w art. 6471 § 2 zdanie drugie k.c. Jeżeli w tym terminie zamawiający wniesie zastrzeżenia do projektu umowy o podwykonawstwo, to zastrzeżenia te powinny skutkować zarówno w odniesieniu do powstania skutków prawnych wynikających z ustawy – Prawo zamówień publicznych, jak i w odniesieniu do powstania skutków prawnych wynikających z art. 6471 § 5 k.c., ponieważ będzie to wniesieniem zastrzeżeń, o których mowa w art. 6471 § 2 zdanie drugie k.c., a nadto następuje przed upływem terminu 14-dniowego, o którym mowa w kodeksie cywilnym. Z kolei jeżeli zamawiający w tym terminie wyrazi zgodę na zawarcie umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, to powinna być ona oceniana jako zgoda wyrażona w sposób czynny, o której mowa w art. 6471 § 2 zdanie pierwsze k.c.
– Upływ terminu wniesienia zastrzeżeń do przedłożonego projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, określonego zgodnie z art. 143d ust. 1 pkt 2, uważa się za akceptację projektu umowy przez zamawiającego. Ustawodawca na gruncie ustawy – Prawo zamówień publicznych przyjął zatem analogiczną konstrukcję fikcji prawnej do określonej w art. 6471 § 2 zdanie drugie k.c.
– Niezależnie od obowiązku przedłożenia projektu umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, wymagane jest również przedłożenie poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii zawartej umowy o podwykonawstwo na te roboty budowlane.
– Kopia zawartej umowy o podwykonawstwo powinna być przedłożona zamawiającemu w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia i poświadczona za zgodność z oryginałem. Ustawa w art. 143d ust. 2 wskazuje, że poświadczenie to może zostać dokonane przez „przedkładającego”. Z kolei art. 143b ust. 5 stanowi, że kopię zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, poświadczoną za zgodność z oryginałem przedkłada zamawiającemu wykonawca, podwykonawca lub dalszy podwykonawca zamówienia na roboty budowlane. Tym samym uznać należy, że każdy z tych podmiotów może kopię umowy poświadczyć za zgodność z oryginałem. Obowiązek przedkładania zamawiającemu kopii umowy o podwykonawstwo, poświadczonej za zgodność z oryginałem, wynika z art. 143d ust. 1 pkt 1, a źródłem tego obowiązku jest umowa w sprawie zamówienia publicznego. Roszczenie zamawiającego o przedłożenie kopii umowy o podwykonawstwo służy tylko wykonawcy, przy czym ze względu na postanowienia art. 143d ust. 2 w zw. z art. 143b ust. 5 poświadczenia za zgodność kopii umowy z oryginałem może też dokonać odpowiednio podwykonawca albo dalszy podwykonawca. Moim zdaniem, może to być również oryginał umowy o pod- wykonawstwo.
– Ustawa Pzp nie rozstrzyga, czy w przypadku wniesienia zastrzeżeń do projektu umowy wykonawca musi raz jeszcze przedłożyć projekt umowy uwzględniający wniesione zastrzeżenia, czy też może zawierać umowę o treści uwzględniającej wniesione zastrzeżenia i przedkładać od razu kopię takiej umowy. W ustawie Pzp nie zawarto nakazu ponownego przedkładania zmienionego projektu umowy o podwykonawstwo, co moim zdaniem wskazuje, że wykonawca może uwzględnić uwagi zamawiającego i następnie przedłożyć zamawiającemu kopię zawartej umowy uwzględniającej wcześniej wniesione zastrzeżenia.
– Odmienna procedura zawiadamiania o umowach o podwykonawstwo została przewidziana dla umów o podwykonawstwo, których przedmiotem są dostawy lub usługi. W przypadku tych umów wykonawca nie jest obowiązany do przedłożenia zamawiającemu projektu umowy o podwykonawstwo, lecz jedynie do przedłożenia kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są dostawy lub usługi. Obowiązek przedłożenia kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są dostawy lub usługi, oraz jej zmiany zamawiający musi wyrazić w treści umowy w sprawie zamówienia publicznego – art. 143d ust. 1 pkt 3. Obowiązek przedłożenia poświadczonej za zgodność z oryginałem kopii umowy o podwykonawstwo na dostawy lub usługi dotyczy tylko wykonawcy. Jednocześnie ustawa Pzp w art. 143d ust. 2 wskazuje, że poświadczenie to może zostać dokonane także przez „przedkładającego”. Ponieważ zgodnie z art. 143b ust. 8 kopię zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są dostawy lub usługi, poświadczoną za zgodność z oryginałem przedkłada zamawiającemu wykonawca lub podwykonawca, to uznać należy, że każdy z tych podmiotów może kopię umowy poświadczyć za zgodność z oryginałem. W tych uregulowaniach prawych występuje moim zdaniem jednak błąd legislacyjny, ponieważ zakresem pojęcia umowy o podwykonawstwo nie są objęte umowy zawierane z dalszym dostawcą lub z dalszym usługodawcą, ponieważ jak stanowi art. 2 pkt 9b ustawy Pzp, przez umowę o pod- wykonawstwo należy rozumieć umowę w formie pisemnej o charakterze odpłatnym, której przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane stanowiące część zamówienia publicznego, zawartą między wybranym przez zamawiającego wykonawcą a innym podmiotem (podwykonawcą), a w przypadku zamówień publicznych na roboty budowlane – także między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą lub między dalszymi podwykonawcami. Tym samym umowa
podwykonawcy zawierana między podwykonawcą a dalszym podwykonawcą jest kwalifikowana jako umowa o podwykonawstwo tylko wówczas, gdy jej przedmiotem są roboty budowlane, a nie dostawy czy usługi. W przypadku umów o podwykonawstwo, których przedmiotem są dostawy lub usługi, zamawiający nie został upoważniony do dokonywania takiej ingerencji w ich treść jak w przypadku umów o pod- wykonawstwo, których przedmiotem są roboty budowlane. Zamawiający może ingerować w treść takiej umowy jedynie w przypadkach wskazanych w art. 143b ust. 2, tj. wówczas gdy termin zapłaty wynagrodzenia jest dłuższy niż 30 dni od dnia doręczenia wykonawcy, podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy faktury lub rachunku potwierdzających wykonanie zleconej podwykonawcy dostawy lub usługi. Jednak sprzeciw, jaki zamawiający zgłasza do umowy o pod- wykonawstwo na roboty budowlane, jest ograniczony w swoim zakresie (art. 143b ust. 3 Pzp).
– Przepis art. 143c wyznacza uprawnienie zamawiającego do dokonania bezpośredniej zapłaty podwykonawcom lub dalszym podwykonawcom (art. 143c ust. 1) wraz z prawem zamawiającego do potrącenia równowartości kwot wypłaconych podwykonawcom z wynagrodzenia należnego wykonawcy (art. 143c ust. 6). Jednak zwrócić należy uwagę, że podstawą do dokonania bezpośredniej zapłaty jest uchylanie się od zapłaty przez wykonawcę (podwykonawcę) i dopiero w takim stanie faktycznym aktualizuje się powyższe uprawnienie zamawiającego. Obowiązek zapłaty dotyczy tylko wynagrodzenia wymagalnego, czyli takiego, które jest należne w świetle postanowień umowy o podwykonawstwo i którego termin zapłaty już zapadł. Dokonanie przez zamawiającego bezpośredniej zapłaty podwykonawcy (dalszemu podwykonawcy) poprzedzone powinno być wyjaśnieniem przez zamawiającego powodów nieuiszczenia zapłaty przez wykonawcę, a tym samym umożliwienie wykonawcy zgłoszenia pisemnych uwag dotyczących zasadności bezpośredniej zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy.
– Artykuł 143c ust. 5 pkt 2 określa możliwość złożenia świadczenia do depozytu sądowego. Przepis ten jest jednak wyjątkowy, ponieważ o tym przypadku można mówić tylko, gdy zamawiający jest dłużnikiem solidarnym na mocy art. 6471 § 5 k.c., czyli w praktyce w przypadku umów o podwykonawstwo, których przedmiotem są roboty budowlane. Tylko w tych przypadkach zamawiający składa świadczenie do depozytu sądowego, gdyż wspólnie z wykonawcą jest dłużnikiem solidarnym. Na mocy postanowień art. 470 k.c. złożenie do depozytu sądowego wywołuje takie same skutki jak spełnienie świadczenia. Złożenie kwoty do depozytu powinno następować tylko w odniesieniu do kwoty spornej. Nie można natomiast mówić o złożeniu przez zamawiającego świadczenia do depozytu sądowego w przypadku bezpośredniej zapłaty wynagrodzenia wynikającego z umowy, której przedmiotem są dostawy lub usługi. Zamawiający nie jest bowiem dłużnikiem tego wynagrodzenia. W zakresie, w jakim niesporna jest wysokość świadczenia należnego podwykonawcy (dalszemu podwykonawcy) oraz wierzycielowi, zamawiający powinien dokonać zapłaty albo do rąk wykonawcy, wtedy gdy ten wykaże niezasadność bezpośredniej zapłaty (art. 143c ust. 5 pkt 1), albo dokonać zapłaty do rąk podwykonawcy bądź dalszego podwykonawcy (art. 143c ust. 5 pkt 3).
– Zamawiający może dokonać bezpośredniej zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszemu podwykonawcy, jeżeli podwykonawca lub dalszy podwykonawca wykaże zasadność takiej zapłaty (art. 143c ust. 5 pkt 3). W takim przypadku zamawiający potrąca kwotę wypłaconego wynagrodzenia z wynagrodzenia należnego wykonawcy. Do dokonania potrącenia niezbędne jest złożenie przez zamawiającego oświadczenia o potrąceniu, ponieważ zgodnie z art. 499 k.c. potrącenia dokonuje się przez oświadczenie złożone drugiej stronie.
– Postanowienia art. 143d wskazują na zagadnienia, które powinny zostać unormowane przez zamawiającego w umowie w sprawie zamówienia publicznego na roboty budowlane w celu wprowadzenia instrumentów ochrony podwykonawców opisanych w ustawie. Konieczność ich wprowadzania na mocy postanowień umowy wskazuje, że podstawą poszczególnych uprawnień zamawiającego i obowiązków wykonawcy dotyczących bezpośredniej zapłaty podwykonawcy jest umowa, a nie ustawa. Ze względu na powyższe umowa w sprawie zamówienia publicznego będąca umową o roboty budowlane powinna zawierać postanowienia wymienione w art. 143d ust. 1 ustawy Pzp, ponieważ brak ww. postanowień w umowie o zamówienie publiczne stanowi naruszenie powyższego przepisu ustawy Pzp przez zamawiającego. Zamawiający w terminie określonym zgodnie z art. 143d ust. 1 pkt 2 zgłasza pisemny sprzeciw do umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, w przypadku gdy nie spełnia ona wymagań określonych w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub gdy przewiduje termin zapłaty wynagrodzenia dłuższy niż 30 dni. Niezgłoszenie pisemnego sprzeciwu do przedłożonej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, w terminie określonym zgodnie z art. 143d ust. 1 pkt 2 uważa się za akceptację umowy przez zamawiającego. W ustawie znalazł się także zapis, że wykonawca, podwykonawca lub dalszy podwykonawca zamówienia na roboty budowlane przedkłada zamawiającemu poświadczoną za zgodność z oryginałem kopię zawartej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, w terminie 7 dni od dnia jej zawarcia, zamawiający zaś w terminie określonym zgodnie z art. 143d ust. 1 pkt 2 zgłasza pisemny sprzeciw do umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane w przypadkach identycznych jak w sytuacji przedłożenia projektu umowy. Niezgłoszenie pisemnego sprzeciwu do przedłożonej umowy o podwykonawstwo, której przedmiotem są roboty budowlane, w terminie określonym zgodnie z art. 143d ust. 1 pkt 2, uważa się za akceptację umowy przez zamawiającego.
Zbigniew J. Boczek
dyrektor Europejskiego Instytutu Ekonomiki Rynków
wykładowca na studiach podyplomowych Politechniki Wrocławskiej, Politechniki Poznańskiej i Politechniki Gdańskiej
wiceprezes Sądu Arbitrażowego przy SIDiR