Biurowce ze szkła i stali – to planowane otoczenie Dworca Wschodniego w Warszawie, który ma zostać przebudowany.
Na razie kolej szuka inwestora, który nie tylko zapewni finansowanie, ale przygotuje całą koncepcję zagospodarowania terenu. Wkładem ze strony kolei jest oczywiście wniesienie gruntów. Pomysł takiej wiązanej transakcji został ściągnięty z modernizacji Dworca Wileńskiego. PKP oczekuje, że prywatny podmiot postawi swoje budynki komercyjne, ale pod warunkiem zbudowania dla PKP: nowej stacji (w przyszłością połączonej z odnogą drugiej linii metra w kierunku Gocławia), dworca autobusowego od strony ul. Lubelskiej oraz parkingów „Parkuj i jedź”. Źródłem informacji o założeniach planowanej inwestycji jest tzw. memorandum finansowe, które zainteresowane firmy mogą wykupować w PKP do lutego przyszłego roku.
Kolej w 2008 roku ma wskazać w rokowaniach inwestora po zapoznaniu się i ocenie proponowanej przez niego koncepcji z uwzględnieniem oczywiście kwestii finansowanych planowanego przedsięwzięcia. Przełom 2008 i 2009 roku – to planowany termin rozpoczęcia budowy, która musi być skończona przed Euro 2012. Budowa samego dworca ma pochłonąć 80-100 mln euro. Na podobnej zasadzie ma zostać przebudowany również Dworzec Zachodni. Drugi z warszawskich dworców również ma być gotowy do 2012 roku.
Źródło (tekst): Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita